2021-11-16, 00:08
Avstängd
Wotans avatar
Nu får ni ursäkta en korkad fråga, den kanske dessutom borde ligga under jakt, vapen eller något annat område?

När man skjuter med en pistol eller ett gevär så får man en rekyl uppåt, lätt eller kraftig beroende på vapen, ammunition mm. Varför riktar sig rekylen alltid uppåt, aldrig åt sidorna eller neråt? Beror det på tyngdkraften (misstänker det), hur vapnet är konstruerat, hur man håller det eller något annat? Om det är pga tyngdkraften/enligt tyngdlagen, kan någon förklara hur?

Och ett tanke-experiment, aldrig testat, men om det beror på tyngdkraften; om man håller ett vapen med ena sidan neråt, rekylerar det uppåt från jordytan eller bakåt/i sidled längs sin axel?
Citera
2021-11-16, 00:15
Medlem
Hamleyss avatar
Testa att hålla bössan snett så får du se vad som händer!
Det har med konstruktionen av kolven att göra, inget annat
Citera
2021-11-16, 00:45
Avstängd
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Testa att hålla bössan snett så får du se vad som händer!
Det har med konstruktionen av kolven att göra, inget annat

Ok, tack. Visste faktiskt inte. Så om jag skulle lägga mig ner och hålla bössan längst marken, så skulle rekylen ändå gå uppåt i förhållande till vapnet/min position (alltså sidledes längst marken)?
Citera
2021-11-16, 00:52
Medlem
Hamleyss avatar
Japp!
Citera
2021-11-21, 13:11
Medlem
Kolven sitter normalt nedanför pipan, då ger rekylkraften ett vridmoment uppåt.

Håller man pistolen på sidan som förortens gangsters får man en rekyl åt sidan. Felet förstärks dessutom av att siktet är inställt för att kompensera för tyngdkraften, som i det läget pekar åt sidan, inte "uppåt" med avseende på siktet. Kanske därför de skjuter som kattor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in