2021-11-15, 20:11
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Riktigt jävla bra band minst sagt och man blir imponerad av samtliga medverkande på plattan Swedish history X19.

Älskar plattan och får ta mig fan rysningar när jag lyssnar på den men undrar vad andra tycker, framför allt yngre som inte har nostalgiska anknytning till 90-talets vitmaktvåg då Ultima Thule spelades på P3 och ”Nittons” band Midgårds söner gjorde succé i genren.

Älskar det Sthlm United gjort, riktigt jävla bra punk, så är inte förvånad att jag älskar The Sharpmans. Förutom att det är riktigt bra musik för oss som gillar punk, Oi! och ska är det verkligen musik i tiden.

Låten Svart och vit (https://m.youtube.com/watch?v=xebBl0FQABw) är kanske inte bästa låten men belyser ett stort samhällsproblem av idag.

Att Dogge Doggelito är med på plattan är grymt och med låten ”Hundar” kan man omöjligt låta bli att bara le när man lyssnar även om jag nog ändå gillar originalet med Sthlm United bättre. ”Made in Sweden” däremot måste dock vara grymmaste låten Dogge medverkat på.

Tycker låtarna är så jävla bra… Nu börjar jag bli gubbe och blöjnazismen känns avlägsen vilket man blir påmind av i låten ”Looking SHARP”. Jävligt kul och en rejäl nostalgitripp.
I mitt tycke innehåller plattan inte en enda dålig låt.

Vad tycker ni andra? Ganska dålig trådstart, men jag vill verkligen höra åsikter från andra då musiken ”Nitton” skrev på 90-talet verkligen inte är den samma som på senare år. Och sen att Dogge är med!!! Lyssna på låten ”Hundar” och betänk vad Dogge rappar om kring höger och vänster innan ni svarar.

Det är musiken som ska diskuteras även om jag begriper att 95% av låtarna är politiska så bör vi kunna hålla oss sansade oavsett politiskt läger.
Citera
2021-11-15, 20:22
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frizzy
1/5

Du får gärna utveckla… Begär inte att alla ska uppskatta musiken men din åsikt är ganska ointressant om du inte kan utveckla dit resonemang.

ABBA har t.ex aldrig varit min gebit då jag avskyr genren. Fattar dock att annat folk gillar dom för dålig musik gjorde dom inte (menar gör när jag tänker efter). För att förtydliga så skrev jag i trådstarten att det handlar om punk, Oi! och Ska (även hip-hop), åsikter från folk som uppskattar pop uppskattas självklart, men ge gärna era åsikter lite substans.
Citera
2021-11-15, 22:05
Medlem
TheJackets avatar
Det här var ruskigt dåligt
Citera
2021-11-15, 23:40
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Det här var ruskigt dåligt

Säger du det för att du fortfarande är nazist eller? Motiveringar vore fint.. Å andra sidan bryr jag mig inte vad du tycker då du tycks sakna nån kromosom samt ett antal hjärnceller.
Citera
2021-11-15, 23:41
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Säger du det för att du fortfarande är nazist eller? Motiveringar vore fint.. Å andra sidan bryr jag mig inte vad du tycker då du tycks sakna nån kromosom samt ett antal hjärnceller.

Det är dåligt för att det är dåligt. Rent objektivt så skulle de flesta hålla med.
Citera
2021-11-16, 00:01
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Det är dåligt för att det är dåligt. Rent objektivt så skulle de flesta hålla med.

Men på riktigt.. Nån jäkla förklaring måste du ha. Är du kränkt rasist eller är du inte skin eller punk? Är du fan av Arvingarna fattar jag att du inte gillar Oi!
Citera
2021-11-16, 00:11
Medlem
Vad har Ultima Thule och Midgårds söner med vitmaktmusik att göra? Du har noll koll, Nitton är en idiot och det här är skit.
Citera
2021-11-16, 00:12
Medlem
Silverfiskarnas avatar
https://m.youtube.com/watch?v=CTiK7oKiOtM

Är galet om nutida punks eller skins tycker det här är dåligt. Vad föreslår ni istället? Pöblers United eller Blitz? Är det DLK för hela slanten.
Citera
2021-11-16, 00:51
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Vad har Ultima Thule och Midgårds söner med vitmaktmusik att göra? Du har noll koll, Nitton är en idiot och det här är skit.

Haha, jag var med… Du ogillar Nitton och mig för att vi vuxit upp. Nu är det The Sharpmans vi diskuterar. Ultima Thule kan vi skita i. Midgårds söner är dock någorlunda relativa möjligtvis även om jag anar att Spice girls var din grej 10år senare.
Citera
2021-11-16, 09:25
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Midgårds Söner VAR ett vitmaktsband i början. De gjorde en spelning med b.la Pluton Svea. På spelningen ser man Nitton stå och heila till låten Ny Tid.

OnT Jag har inte hunnit lyssna, men ska göra det. Gillade Midgårds Söner och hoppas väl att det ska låta lika, kanske inte det gör det. Men verkar intressant helt klart. Kul att Dogge också medverkar, hab tillhör också 90-tals nostalgin fast på motsatt sida till Midgårds Söner.
Citera
2021-11-16, 11:03
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Midgårds Söner VAR ett vitmaktsband i början. De gjorde en spelning med b.la Pluton Svea. På spelningen ser man Nitton stå och heila till låten Ny Tid.

OnT Jag har inte hunnit lyssna, men ska göra det. Gillade Midgårds Söner och hoppas väl att det ska låta lika, kanske inte det gör det. Men verkar intressant helt klart. Kul att Dogge också medverkar, hab tillhör också 90-tals nostalgin fast på motsatt sida till Midgårds Söner.

Några av låtarna är jävligt bra med rejäla Midgårdsvibbar. Antar att du lyssnat på Sthlm United och Jinx om inte bör du göra det om du gillade Midgårds söner.

Ultrakåken!
Citera
2021-11-16, 11:19
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:

Började tänka på hur det skulle sett ut om ett gäng svarta killar kommit på en spelning när det begav sig. Annars har du låten ”Now I’m Looking S.H.A.R.P.” där refrängen är ”Used to act like a bonehead, now I’m looking Sharp! Skinhead”. Av oss två törs jag påstå att det är du som saknar koll.

Vad sjungs det egentligen i ”Oi! Oi! För Sverige”? Ultima Thule hade knappast slagit så stort som de gjorde om inte vit makt rörelsen var så stor som den var i början på 90-talet, sen kan man vända på det och hävda att Ultima thule var en orsak till att vitmaktrörelsen växte sig så stor.

Gissar att du aldrig var med i Kungsan 30:november.

Med det sagt tycker jag det är jävligt coolt att Nitton och Dogge gör låtar ihop. Två ikoner för sin tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in