Citat:
Ursprungligen postat av
Cellfort
Vi kan konstatera att svenskar är världens mest konflikträdda folk.
Inte ens när man har vetskapen om att försvarslösa barn misshandlas vågar grannar ingripa.
Sverige är helt jävla kört.
Den sista pelaren som håller uppe ett samhälle är samhällets ryggrad. Visst, det sker mycket skit av kaosblattar i Sverige. Men när man inte längre vågar ingripa hos - eller ens anmäla - sin närmsta granne, då är samhället tyvärr helt kört.
Det finns ingen återvändo längre.
Sveriges samhälle har fallerat på alla punkter.
Nu vet kaosblattar att ingen ingriper, och det lär bli mer av detta. Sen börjar de gå på andras ungar ute på gatan, mitt i dagsljuset, och ingen kommer ingripa eller ringa polisen.
Grattis, Sverige! Ni har dödat ert egna land.
Riktigt skarp analys! Fick genast inspiration att skriva en låt...
Grannarna är tveklöst medskyldiga! Att höra skrik och gråt och dunsar men inte göra någonting, det är korkat, ryggradslöst, ynkligt och underminerar samhället. Alla ni i denna tråd som svarar exempelvis Cellfort att "det inte är någon mening att ringa soc/polis", att "man ringer inte på hos 'kaosblattar' (!) för då kan man själv råka illa ut (varför det skulle vara sämre än om ett barn el. någon annan råkar illa ut kan jag omöjligt begripa) " och liknande- fattar ni inte hur ert agerande blir bensin på lågorna för det destruktiva i samhället? Samhället=alla vi som bor i det. Grundläggande kunskap från mellanstadiet.
Om medborgarna låter barn misshandlas för att de själva är rädda att få stryk, eller om medborgarna inte tror på det sociala skyddsnätet och dessutom inte gör något åt det annat än att gnälla lite lamt eller missnöjesrösta... ja, jag instämmer i Cellforts storartade metafor om att döda sitt land!
Som vanligt vill jag uppmana 80-90 % av skribenterna i såna här trådar att gå en kurs nån gång, lära sig nåt om livet. Ni är så jävla lost, och tyvärr är kedjan aldrig starkare än sin svagaste länk, tex. länken som utgörs av alla överbeskyddade, obildade, svagbegåvade och inskränkta små fän som tror på tomtar och troll istället för att förstå världens sanna natur!