Citat:
Ursprungligen postat av
Dundersidan
Ni är flera som har reagerat på bilden på Nisse. Hur nära porten han är.
Och att han troligen blivit skjuten framifrån.
Flera, till språket sett, yngre användare, började nu yra om att man trillar bakåt om man blir skjuten i ryggen, och framåt om man blir skjuten framifrån.
Själv så hittade jag bara svaret att fysikens lagar gäller. Blir du skjuten framifrån så trillar du bakåt, och hamnar då på rygg.
Jag misstänker nu att Nisse kanske blev skjuten framifrån, från någon i porten, av en person som inte bara befann sig i Märsta ”en timme innan”.
Och att han efter detta skott faller naturligt bakåt.
Några av dessa användare hävdar dessutom starkt att inga bilder kan ha tagits.
Vilket jag själv tycker är lite skumt att vara så 100% säker på.
Detta är en teori.
1) Bra jobbat allihopa! Har läst denna tråd dagligen och ser fram emot nya rön. Kämpa på!
2) Då det är först nu jag har något att tillföra så väljer jag att göra det. Mitt yrke och erfarenhet av rättsmedicin säger att det är snarast momentet man har när man tappar medvetandet som avgör om man faller framåt eller bakåt. Detta gäller givetvis inte expanderande kulor med x antal tusen Joule. Om det nu var 7.62/25mm Tokarev han blev skjuten med.. den mängden energi som kulan överför till hans kropp i samband med att han tappar medvetandet (och därmed muskeltonus) är irrelevant i jämförelse med den rörelseenergin han hade av annan orsak vid det öhonblicket.
Alltså… sprang han bort från dem och hade ryggen mot dem när han träffas av den/de kulorna som får honom att tappa medvetandet så faller han framåt. Hade han stannat upp en kort stund och börjat exv. vända sig om men träffas ändock i ryggen så är det mer sannolikt att rotationsmomentet/kraften skulle leda till att han faller framåt/sidled.
Skulle han springa ”baklänges” mot skyttarna (ja.. jag vet… inte alls logiskt, menat som extremexempel) så kommer han givetvis falla bakåt om han träffas i ryggen. Helmantlande kulor överför ytterst lite energi när de fläker igenom mjukdelar.. de splittrar även ben med lätthet. En expanderande, speciellt om den träffar ben och blir kvar i kroppen.. överför nästintill all energi. Men fortfarande.. så ska det vara älgstudsare vi pratar om för att ”orealistiska” Hollywood ”flygande kroppar”-scenarion ska börja inträffa.
Ursäkta att det blev rörigt. Men den riktningen/energin hans kropp hade som är det mest relevanta.