2021-11-15, 15:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Branogbitter
Lite OT nu men: angående ambulansföraren som ser ut att skratta, det har framkommit i tråden att man genom att skämta osv håller sig lugn i en situation som annars i stunden skulle bli väldigt psykiskt påfrestande. Det må så vara. Jag har arbetat i vården i drygt tio år och även på akutmottagning, dock aldrig ute i fält. Jag skulle personligen aldrig skämta lr dylikt i en sån här situation, möjligen efteråt. Sen anser jag att den här specifika personen inte ska behöva bära hundhuvud, han gjorde garanterat sitt jobb. MEN: jag har själv varit med om en situation där jag hämtades med ambulans och hade väldiga smärtor, och vid det tillfället satt personalen i bilen och ”snicksnackade ”, dvs pratade lite allmänt och småskojade med varandra över huvudet på mig. Jag upplevde denna grej som jobbig och önskar att de istället haft fokus på att lugna mig som var i chock både pga psykiskt trauma samt smärta. Sen var de såklart ändå duktiga och omhändertagande, men jag tror att det ibland blir fel, och att man inte alltid tänker sig för.

Plus att de väl inte blir briefa av polisen (om de nu ens visste/anade) att "kolla här nu, nu ska ni ta hand om en potentiell barnamördare"..
Citera
2021-11-15, 15:18
Medlem
Att utifrån en bild på ambulanspersonalen hänga ut dem och kalla dem både det ena och det andra kämns verkligen inte ok. Vi vet inte sammanhanget alls! Mitt i de seriösaste av stunder tittar ibland dråpligheten in. Tackam att de är där. Gör ett jobb många av oss inte alls skulle klara av.
Citera
2021-11-15, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citran
Man kan göra en anonym orosanmälan.
Men som sagt personalen på soc är inte så smidiga.

Lite svårt göra anonymt.
Jag har lätt igenkänd röst, vet inte vad jag ska jämföra med, om du blir uppringd av Jerry Williams, GW Persson, Kristina Lugn, Malou, Silvia, bara för att dra vad jag menar med lätt igenkänd röst.
Jag var anställd just då inom en myndighet men hade inget med barn att göra och fick sen veta att då fick man inte vara anonym vilket jag inte hade en aning om för då hade jag förställt min röst.

"Du får inte vara anonym om du gör en anmälan i din yrkesroll. Anmälningsskyldigheten gäller till exempel dig i hälso- och sjukvården, tandvården, förskolan, skolan, socialtjänsten, kriminalvården eller enskild verksamhet som kommer i kontakt med barn."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branogbitter
Lite OT nu men: angående ambulansföraren som ser ut att skratta, det har framkommit i tråden att man genom att skämta osv håller sig lugn i en situation som annars i stunden skulle bli väldigt psykiskt påfrestande. Det må så vara. Jag har arbetat i vården i drygt tio år och även på akutmottagning, dock aldrig ute i fält. Jag skulle personligen aldrig skämta lr dylikt i en sån här situation, möjligen efteråt. Sen anser jag att den här specifika personen inte ska behöva bära hundhuvud, han gjorde garanterat sitt jobb. MEN: jag har själv varit med om en situation där jag hämtades med ambulans och hade väldiga smärtor, och vid det tillfället satt personalen i bilen och ”snicksnackade ”, dvs pratade lite allmänt och småskojade med varandra över huvudet på mig. Jag upplevde denna grej som jobbig och önskar att de istället haft fokus på att lugna mig som var i chock både pga psykiskt trauma samt smärta. Sen var de såklart ändå duktiga och omhändertagande, men jag tror att det ibland blir fel, och att man inte alltid tänker sig för.

Suck.

Lär dig dela upp det du vill säga till någon paragraf åtminstone. Oläsbart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Vad är det med Sverige som får en flykting att vilja döda sina egna barn efter tio år som medborgare? Är vi så dåliga på att ta hand om våra nya svenskar? Ett underbetyg till svensk flyktingpolitik, socialtjänst och hela det svenska samhället.

Kanske negern ska ta ansvar att anpassas sig med jobb mm?
Eller kanske han skulle fått mer pengar varje månad, 100 000 eller kanske 500 000/månad skattefritt?
Om det är så jäkla hemskt i Sverige är de väl bara åka hem?

Ser att vissa i tråden jämför med då svenskar utvandrade, dom fick klara sig själv och vissa lyckades men många svalt ihjäl också.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Det är sant, men det kunde väl inte amb personalen veta i det läget ? Att han var skyldig ? I deras ögon är han ju bara ett skadat offer!
Sant, men personalen är nog ganska luttrad och visste att han långt ifrån var livshotande skadad. Lite rispningar är inget som chockar erfaren personal. Dessutom najs att få en liten pratstund med kolleger man inte ser så många minuter under ett pass. Helst ska det ju inte vara så, men det är så det är.
Citera
2021-11-15, 15:20
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Plus att de väl inte blir briefa av polisen (om de nu ens visste/anade) att "kolla här nu, nu ska ni ta hand om en potentiell barnamördare"..
Inför vården är vi alla lika. Däremot hade det ju inte gjort så mycket om han ramlat lite i trappan när polisen ledde ut honom…
Citera
2021-11-15, 15:20
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Men det kunde väl han inte veta vid den tidpunkten ??

Viss information får dom reda på såklart, och dom råkar nog höra en hel del när dom väl är på plats. Går nog inte undgå att inte höra vad som sägs av Poliserna.
Citera
2021-11-15, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nej det är inte definitionen. Ett utvidgat självmord bygger på att man ser den eller de dödade som så att säga en ”förlängning av en själv”. Att döda någon och sedan tar livet av sig för att man känner sig som en förlorare, inte vill sitta i fängelse eller något annat - det är inte utvidgat självmord.

Jag önskar att begreppet utvidgat självmord försvinner. Jag menar att det är mord och självmord, i alla fall när gm dödar någon och sedan sig själv.

Bestämmer de tillsammans och gör det samtidigt, typ med gift eller hoppar från någon klippa/tåg, kan jag möjligtvis kalla det utvidgat självmord. Men egentligen borde det kallas gemensamt självmord.
Citera
2021-11-15, 15:26
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rref
Jag köper inte ditt resonemang. Det fanns fem ambulanspersonal på videon och tre av de fem hade allvarliga min eftersom de var tagna av stundens allvar medan de andra två skojade och låg brett till varandra.

Kanske de visade uttryckt för att det inte var något märkvärdigt som hände. Idioter.
Jag har inget resonemang kring just den specifika situationen. Det har däremot diskuterats (av andra) i tråden att humor är ett sätt att förhålla sig i akuta situationer då man jobbar inom räddningstjänst. Min hållning i detta är att jag inte tycker det är helt ok men tänker samtidigt att vi inte har insyn i just den här situationen och därför inte borde ägna tråden åt att döma ambulansföraren.
Citera
2021-11-15, 15:26
Medlem
Stenbocksmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milona
Jag reagerade mest på ambulanspersonalen i videon som gick och skrattade när dem förde iväg GM.
Visst är det väl bra att man har roligt på jobbet men det där tar ju fan priset.

Och? Han jobbar med sjuka och skadade människor 40 timmar i veckan. Du menar att han inte skulle få skratta på jobbet?
Citera
2021-11-15, 15:29
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheerful-pessimist
Det finns något som heter paragraf.
Vad bra att du lärt dig det!
Vad jag menade var att om du ägnar dig lite åt att läsa texter med mer textinnehåll än ett inlägg på FB så kan du öva upp din förmåga att bibehålla koncentration och snappa upp innehållet även i inlägg som mitt, utan att det behöver delas in i stycken👍🏻
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in