2021-11-15, 12:27
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
"Misstankarna gäller båda anhållna för mord och mordförsök" sades det nu på Sveriges Radio nyheter
Den lille pojken blev ju mördad och flickan (ännu) utsatt för mordförsök.
Men det kan ju ha varit något mellan föräldrarna också.
Citera
2021-11-15, 12:28
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dopelicious
Jaha, så man väljer att knivhugga sina barn och kasta ut dem från balkongen pga socialekonomiska faktorer? Och det är därför man våldtar flickor tills de nästan dör av blodförlust? Och pissar i munnen på pojkar? Äntligen fattar jag!

Ja, detta verkar vara brottsrubriceringar som har mycket starkt samband med socioekonomisk situation och kriminalitet. Det stämmer mycket väl ihop, de som begår denna typ av brott har en klar överrepresentation bland personer ur lägre socialgrupper.

Vet inte vilken annan förklaring man skulle kunna söka? Ta nu exemplet med det nu aktuella brottet, mord på eget barn. Detta har alltså minskat sedan 1990-talet, när andelen personer med utländsk bakgrund har ökat. Så där finns snarare ett omvänt samband. Och det var som sagt mycket vanligt i Sverige förr i tiden, enligt den fakta jag länkade tidigare.
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2021-11-15 kl. 12:31.
Citera
2021-11-15, 12:29
Medlem
zemfiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hera2018
Som den afrikanska mamman som tände på sina ungar och sig själv i gårdsten göteborg? Hon klippte 3 av sina ungar rakt av. Apor

Hon var polack. Jag har inget emot att ni bråkar om etnicitet sinsemellan men jag förväntar mig att man har koll på det man skriver i forumet innan man slänger ur sig saker hejvilt. Flashback har tappat sin glans pga sådana som dig.
Citera
2021-11-15, 12:30
Medlem
Soc är livrädda att bli stämplade som rasister så de har väldigt hög toleransnivå när det gäller invandrare.
Citera
2021-11-15, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branogbitter
Vad är det du inte förstår? Bara för att det är ett faktum att det så och då händer att en förälder dödar sitt eget barn betyder ju inte att vi behöver tycka det är okej?
Sen är det onekligen så att i olika tider och kulturer så har man sett barn på olika sätt. Det är tex inte alls säkert att det vi betraktar som en normal förälders kärlek till sitt barn alltid varit norm.
Däremot så är det ju (i dagens Sverige) tabu och moraliskt fel och förkastligt att döda och då i synnerhet ett barn, inte minst sitt eget.
D

Det hen skriver om är ett psykiskt tillstånd inte moraliskt …. Det är två helt olika saker.
Citera
2021-11-15, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hera2018
Som den afrikanska mamman som tände på sina ungar och sig själv i gårdsten göteborg? Hon klippte 3 av sina ungar rakt av. Apor

Nyligen en kvinna som ställde sig framför tåget med två småbarn.
Citera
2021-11-15, 12:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hejsanhoppsans1
Måste ju handla om en grov psykos av något slag.
Eller kanske en extremt svartsjuk person som försöker döda barnen som hämnd för att han "tror" att frun varit otrogen eller liknande.

Precis. Svartsjuka borde vara en diagnos som är på samma nivå nästan som pedofili, dvs omdelbums tvångsomhändertagande på barn som har förälder med svartsjuka.

Konstigt att man tar så lätt på svartsjuka i vårt samhälle efter som det ligger bakom så många mord.
Citera
2021-11-15, 12:34
Medlem
rex144s avatar
Jag tror att nån häxdoktor bekräftat föräldrars misstanke att barnen är besatta av demoner.
De hade kanske ADHD eller var lite efterblivna eller hade epilepsi ,de betedde sig konstigt och när demonutdrivning misslyckades hade föräldrar inget annat val, det var självförsvar.

Jag tror mindre på svartsjuka även om bägge föräldrar var svarta
Citera
2021-11-15, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Den lille pojken blev ju mördad och flickan (ännu) utsatt för mordförsök.
Men det kan ju ha varit något mellan föräldrarna också.

Exorcism är utbrett i diverse länder i Afrika.

Olika alt:
Mamman kanske fick psykbryt och hög barnen, pappan fick för sig att slänga ut barnen från balkongen i stridens hetta då entré dörren är längre bort då han samtidigt blev attackerad av galna fruntimmern.

Alt2 som alt 1 men omvända roller.

Alt 3: föräldrarna blev skrämda av djävulen i barnen, hög och hög men djävulen lämnade inte deras kropp, pappan slängde ut barnen från balkongen samtidigt som mamman försökte förmå pappan att sluta.

Alt 4. I samråd gjorde föräldrarna detta.

Alt 5. Otrohet/skilsmässa/ hot om att barnen skulle tas ifrån ena parten och därmed beslutet av andra parten att avsluta barnens liv och kanske ens egna men vågade inte fullt ut.
Citera
2021-11-15, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren80
Menar du Morden vid dalby stenbrott? https://nyheter24.se/amp/nyheter/936020-det-har-gor-jonas-runnemark-idag

Han hade väl PTSD och barnföreställningar om jag inte minns fel?

Sen ska ni inte glömma att en kvinna nyligen ställde sig framför ett tåg med 2 små barn….

Fanns en annan svensk man o en kvinna, planerade mordet på sina döttrar o tog sitt liv i bjärred.. googla dem va i sitt fulla sinne.. fallet med bobby exempel. Allt handlar om individen inget har med etnicitet att göra vill jag poängtera
Citera
2021-11-15, 12:35
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Du minns fel eller ljuger. Något sådant mord finns inte.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BAjJw/gardstenmamman-undanholl-ekonomiska-krisen-for-familjen

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/aklagaren-mamman-dodade-sina-barn-och-tog-sedan-sitt-liv
Senast redigerad av Branogbitter 2021-11-15 kl. 12:38.
Citera
2021-11-15, 12:37
Medlem
Vi misstänker att barnen utsatts för brott, men exakt hur det gått till och vilken roll de andra personerna haft i fallet får utredningen ge svar på, säger Daniel Wikdahl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in