Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Om vi jämför det här brottet med de s k "balkongflickorna"? Alltså fall där män med invandrarbakgrund avrättar sina fruar eller döttrar för att de vägrar att leva sina liv enligt Koranen. Kan detta vara något liknande? Barnen har vägrat att leva enligt den muslimska traditionen och föräldrarna har då valt att avrätta dem för att bevara familjens "heder". Då handlar det inte om psykisk sjukdom utan om religiös extremism.
Om vi nu ska jämföra och spekulera så kan det nog vara fråga om en dispyt mellan föräldrarna där MGM kommer fram till att om de inte ska vara tillsammans längre så ska barnen inte finnas mer, eftersom MGM inte kommer vara i kontroll över deras liv varje dag, vilket MGM tänker sig kan leda till att de i framtiden förstör familjens heder. Barnen är i nuläget väl små för att hedersmördas för något de kan anses ha gjort nu. Min gissning är dock att det handlar om någon form av "om inte min familj ska vara intakt så ska den inte existera" eller "om inte jag ska ha vårdnaden om barnen ska ingen ha vårdnaden om barnen", för det brukar vara en vanlig motivation till att utplåna sin familj.