2021-11-14, 16:09
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Precis så. Enligt UAs uppgifter i Veckans Brott väntade man till söndag kväll med att gå till polisen, så en GM kunde tagit en promenad längs cykelvägen, sett att ingen var ute och letade och sedan placerat ut föremålen. Med all sannolikhet så har skorna ”placerats” av GM på var sin sida av stigen. Det saknar som jag ser det ett logiskt motiv om GM just överfallit HA och burit eller tvingat in henne i en bil. Varför inte ta med dem också?

Återigen, denna utplacering i efterhand är tämligen givet det mindre sannolika alternativet, men om det var vad som hände så var det de facto mycket lyckat.

Enligt UA letade man vid lunchtid i närområdet, men det utesluter väl inte att en GM kan ha placerat ut föremålen. Men varför inte ta med skorna? Kan det vara så enkelt att det är någon som inte har med försvinnandet att göra som hittat och kastat i väg skorna?
Citera
2021-11-14, 16:34
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
---
Om HA däremot mördats och dumpats på annan plats, då är det ganska listigt att få polisen att tro att stigen nära hemmet är BP, för då kommer de att leta vittnen och spår där. Om HA t.ex. mördats hemma hos GM så är det ju mycket bra om dessa föremål (som han kanske aldrig tagit i med bara händer) kan åstadkomma detta.

OK Så vilken plats är det då som polisen inte söker vittnen på eftersom villospåren placerats ut i Kohagen? Vi vet ju vilken plats Helena lämnade och vart hon skulle. Polisen letar givetvis vittnen från centrala staden, över bron, genom Kohagen och hem till Helena. Är det då din mening att Helena blivit uppplockad utmed vägen och sedan har gm mördat henne på helt okänd plats för att sedan återvända och placera ut villospår?

Skyddet av den verkliga mordplatsen är ju enormt om man inte vet var hon försvann så det enda skälet att lägga ut villospår borde vara om man befarar att hon iakttagits gå in i bilen. Då kan det vara bra att kunna hävda att man släppt av henne. Men den planen spricker ju om man inte berättar att man släppt av henne... så fort polisen går ut med efterlysning måste man ge sig till känna annars är villospåren till ingen nytta.

Dessutom har inte ringarna varit så placerade att de upptäckts av folk som gått på stigen. Först har man hittat en sko, gått till Hällristingsvägen och sedan fortsatt leta. Det tyder på att ringarna legat på ett sätt som gör dem lite svårfunna.

Jag skulle gissa att ringarna helt enkelt låg i grus som den vita bilen lämnat efter sig när den rivstartade.

Varför lägga ut villospår i snår och på ett sätt som gör dem svårfunna om man är rädd att polisen skall leta på en annan plats? Då vill man ju åtminstone placera en sak tydligt men så tycks inte vara fallet här.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-11-14 kl. 16:48.
Citera
2021-11-14, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Tack för ett bra svar, men jag tänkte väl mer att det var Hobbson, Farbror_Barbro, Ajnoshort eller Bratis som skulle svara på den.

Så återigen Vad är det som är så smart med att lägga ut villospåren. Vem är det då som Helena skulle åkt med? Var steg hon in i bilen?

Skulle H gått upp i rök utan spår på att ha gått hem skulle nog utredningen fokuserat på folk i hennes närhet och händelser närmare stadshotellet.
I centrums närhet sker det knappast ett överfall utan att H följer med frivilligt i en bil eller hem till någon.
Denne slipper nog den mesta uppmärksamheten om hon istället skulle ha gått hem och blivit till synes överfallen av någon okänd på vägen. Kan vara värt risken att placera ut tillhörigheter.
Men det känns krystat och komplicerat men inte omöjligt som 1000 andra hypoteser.

Även CL i bil skulle kunna göra det om han kört henne och vill få det till att någon till fots gjort det.
Hon bör som minst veta vem han är och inte någon helt okänd, de kanske träffats någonstans och bytt några ord. Jobb, gemensama bekanta, föreningar. Tveksamt att hoppa in i en okänd bil för slippa några minuters promenad mitt i sommaren.

Detta med besvärande omständigheter säger ju inte så mycket men om en försvarsadvokat säger så är det inget som bara kan viftas bort som illasinnade rykten och något obetydligt.

Tycker det är troligt om H inte kände CL är han raggat på henne på vägen och hon tackat nej. Viker hon av mot ekudden vet han ju vart hon kommer ut på andra sidan och trycker gasen i botten för att möta henne. Kanske hinner han tom in en bit på stigen.
Hon kan ju sparkat av sig skorna för att kunna springa, de behöver ju inte ligga exakt där hon lämnat dem. En gissning är att andra använt stigen innan de hittats. Någon kan ha sparkat till dem om de låg i vägen och hade hon en handväska eller liknande kan hon också slängt den för att kunna springa lättare.
Vem vet någon kanske hittade en ev. väska och tänkte den är min nu. Låg ringarna och ceratet i en väska kan de åkt ur om man medvetet tömt väskan för att ta med sig den hem.
När en ev. upphittare förstår vilken väska man tagit vill man nog inte träda fram och säga hur det ligger till.
Ett alternativ till är att han faktiskt sprungit efter henne in på stigen och får tag på henne mot slutet av stigen (lekparken) för att slippa bära kör han istället runt och placerar henne i bilen. Hennes tillhörigheter ligger då förstås kvar på stigen.
Citera
2021-11-14, 16:58
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikenyfiken1
Skulle H gått upp i rök utan spår på att ha gått hem skulle nog utredningen fokuserat på folk i hennes närhet och händelser närmare stadshotellet.
I centrums närhet sker det knappast ett överfall utan att H följer med frivilligt i en bil eller hem till någon.
Denne slipper nog den mesta uppmärksamheten om hon istället skulle ha gått hem och blivit till synes överfallen av någon okänd på vägen. Kan vara värt risken att placera ut tillhörigheter.
Men det känns krystat och komplicerat men inte omöjligt som 1000 andra hypoteser.

Även CL i bil skulle kunna göra det om han kört henne och vill få det till att någon till fots gjort det.
Hon bör som minst veta vem han är och inte någon helt okänd, de kanske träffats någonstans och bytt några ord. Jobb, gemensama bekanta, föreningar. Tveksamt att hoppa in i en okänd bil för slippa några minuters promenad mitt i sommaren.

Detta med besvärande omständigheter säger ju inte så mycket men om en försvarsadvokat säger så är det inget som bara kan viftas bort som illasinnade rykten och något obetydligt.

Tycker det är troligt om H inte kände CL är han raggat på henne på vägen och hon tackat nej. Viker hon av mot ekudden vet han ju vart hon kommer ut på andra sidan och trycker gasen i botten för att möta henne. Kanske hinner han tom in en bit på stigen.
Hon kan ju sparkat av sig skorna för att kunna springa, de behöver ju inte ligga exakt där hon lämnat dem. En gissning är att andra använt stigen innan de hittats. Någon kan ha sparkat till dem om de låg i vägen och hade hon en handväska eller liknande kan hon också slängt den för att kunna springa lättare.
Vem vet någon kanske hittade en ev. väska och tänkte den är min nu. Låg ringarna och ceratet i en väska kan de åkt ur om man medvetet tömt väskan för att ta med sig den hem.
När en ev. upphittare förstår vilken väska man tagit vill man nog inte träda fram och säga hur det ligger till.
Ett alternativ till är att han faktiskt sprungit efter henne in på stigen och får tag på henne mot slutet av stigen (lekparken) för att slippa bära kör han istället runt och placerar henne i bilen. Hennes tillhörigheter ligger då förstås kvar på stigen.

Det fetade:
1) Polisen har redan från början fokuserat på personer i hennes närhet och vid stadshotellet.

2) Fynden i Kohagen utesluter på inget sätt en bil.

3) Det är helt klargjort av poliser med insyn i fallet att skorna måste ha kastats ut. De är inte sparkade åt sidan varken av Helena eller någon annan. Folk kastar inte ut skit från spår i skogen för de vill inte ta i annans skit.

4) Menar du seriöst att en tjuv dumpar guldringar till förmån för en begagnad ryggsäck?
Citera
2021-11-14, 17:03
Medlem
Citat:
Tack för ett bra svar, men jag tänkte väl mer att det var Hobbson, Farbror_Barbro, Ajnoshort eller Bratis som skulle svara på den.

Så återigen Vad är det som är så smart med att lägga ut villospåren. Vem är det då som Helena skulle åkt med? Var steg hon in i bilen?
Kanske exvis Björ*n Wallber*g om man ska namnge en tänkbar kandidat för mig. Han har kännedom om vart Helena brukade gå osv. Han kan få det att se ut som om hon gått utmed den vägen. Han kan behöva det eftersom han vet att han synts med henne utanför stängning även om ingen sett honom ge henne skjuts exempelvis. Så tänker jag.
Han har varit på plats dessutom och figurerar mycket i inledande fas utan att vilja prata om det och utan att någon annan verkar vilja prata om det. Det är för hemligt kring honom. Han stod ju Helena jättenära. Honom vill inte de nära omkring beskylla, misstänka, ifrågasätta, då han ju också skulle ha stor sorg och gått crazy över detta. Han utmärker sig.
Bara spekulationer men jag tycker inte det är långsökt.
Citera
2021-11-14, 17:07
Medlem
Citat:
Om vi antar att föremålen är utplacerade. Vad är motivet till att placera ut föremålen? Vad är det detta "genidrag" fått oss att blunda för?

Att försvinnande skett före eller efter kohagen kan man dölja genom att försöka få det att se ut som om hon försvann i kohagen.

Tänkte på en sak, om någon form av fysisk aktivitet skett i kohagen så måste det ju finnas spår i form av långa bruna hårstrån från Helena. Kvinnor med långt hår tappar ju hela tiden hårstrån överallt.
Nävisst, ja, de undersökte ju inte kohagen särskilt noga.
Citera
2021-11-14, 17:09
Medlem
rubin22s avatar
När man liftade i unga år bad man att bli hemskjutsad en bit från hemmet.
Så att inte killen fick veta exakt var man bodde,
Ifall det var en mysko person och "stalker".
Men har svårt att tro att hon gått in i en bil med en förare hon inta kände alls?
Citera
2021-11-14, 17:22
Medlem
rubin22s avatar
Funderar på en sak, kan GM skjutsat henne över bron och till början av stigen, där hon kanske ville gå ifrån till hemmet?
Och då parkerat bilen och följt efter henne?
Medvetslös, ev svårt skadad H, hämtas senare då han kör bilen till platsen där hennes ringar låg och , kanske är H skadad men klarar av att ta av sig ringarna då hon ser GM komma, men är oförmögen att fly?
Spekulation! Men systern berättade att de pratat om att lämna saker efter sig, för att ge ledtrådar om liknande scenario skulle hända.
Citera
2021-11-14, 17:52
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Kanske exvis Björ*n Wallber*g om man ska namnge en tänkbar kandidat för mig. Han har kännedom om vart Helena brukade gå osv. Han kan få det att se ut som om hon gått utmed den vägen. Han kan behöva det eftersom han vet att han synts med henne utanför stängning även om ingen sett honom ge henne skjuts exempelvis. Så tänker jag.
Han har varit på plats dessutom och figurerar mycket i inledande fas utan att vilja prata om det och utan att någon annan verkar vilja prata om det. Det är för hemligt kring honom. Han stod ju Helena jättenära. Honom vill inte de nära omkring beskylla, misstänka, ifrågasätta, då han ju också skulle ha stor sorg och gått crazy över detta. Han utmärker sig.
Bara spekulationer men jag tycker inte det är långsökt.

BW är ett riktigt bra förslag. Problemet är bara det att BW varit tydlig med sitt möte med Helena och att hon lämnat honom gåendes.

Nu har Exists vid något tillfälle föreslagit att BW ändrat sig och kört efter Helena och erbjudit henne skjuts, så helt omöjligt är det inte.

Men å andra sidan, om det är BW som gjort det, var har han i så fall mördat Helena?
Citera
2021-11-14, 18:11
Medlem
Tre frågor rörande dessa berömda sandaler:

Återfanns dom på klart olika avstånd mätt från gångstigen ? Alltså till exempel den ena 10 meter in och den andra 15 meter in.

Återfanns dom på skilda delar av själva stigen ? Alltså inte på rakt motsatt sida utan ett avstånd i längdled.

Var HA höger eller vänsterhänt ?

Vad jag är ute efter är att det är krångligt att springa i sandaler. Om man blir jagad så tar man av sig vänster sandal med höger hand, kastar den. Sedan höger sandal med vänster hand och kasta. Eller vice versa, en vänsterhänt person kan ta höger sandal först. Den dominanta handen kommer att kasta längre i sidled. Och det kommer att vara ett avstånd i längdled beroende på hur fort man springer. Ergo, placeringen/fyndplatserna kan berätta sin historia.
Senast redigerad av MrConwell 2021-11-14 kl. 18:15.
Citera
2021-11-14, 18:12
Medlem
[
Citat:
Det fetade:
1) Polisen har redan från början fokuserat på personer i hennes närhet och vid stadshotellet.

2) Fynden i Kohagen utesluter på inget sätt en bil.

3) Det är helt klargjort av poliser med insyn i fallet att skorna måste ha kastats ut. De är inte sparkade åt sidan varken av Helena eller någon annan. Folk kastar inte ut skit från spår i skogen för de vill inte ta i annans skit.

4) Menar du seriöst att en tjuv dumpar guldringar till förmån fö
r en begagnad ryggsäck?

Självklart är allt bara gissningar.
Jag får läsa några tusen sidor för att hänga med vad som sagts. Men det jag har läst så tycks pusselbitar ändra form med tiden så det är svårt att hänga med.
Ex. En utvändig tvätt av bilen på uppfarten blir en invändig tvätt av bilen med klorin osv.

Ok, jag får söka upp en nyare tråd så jag hänger med men ska bara svara först.

Jaha ryggsäck.
Kan de legat i den så de trillat ur med ceratet.
Svårt att se varför GM skulle krångla med att ta av ringarna i skogen. De kan ha suttit löst och trillat av om det är ett alternativ.

Den tjuv jag såg framför mig är ingen förhärdad brottsling utan barn eller ungdom (tjej) som såg tillfället att uppgradera sin garderob. Alternativt en kille som ville ha en ryggsäck, dvs om den inte var rosa.
De har inte tänkt omsätta det i pengar.

Det jag ville komma till är att om sakerna låg på stigen kan många ha passerat på stigen om den användes frekvent, kanske tittar någon på det och lägger det åt sidan osv.
Skulle det vara en random skogsglänta där inga rör sig ligger sakerna mer sannolikt på samma plats de tappats eller slängts.
Citera
2021-11-14, 18:28
Medlem
P.S. Ligger sakerna en bit i från stigen så de inte synts är det förstås mer troligt att det varit GM som kastat bort dem för att brottsplatsen inte skulle hittas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in