2021-11-14, 13:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Det är din teori, ja. 👍

Tja själv saknar du ju helt en förklaring till att vatten skulle resa sig till ett hinder för ljus en halvmil ut från stranden. Så jag håller mig till den förklaring som hänger ihop med alla de andra i den sfäriska jordens modell
Citera
2021-11-14, 13:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Svaren du söker finns överallt om du letar. Dag och natt orsakas av att solen rör sig långsamt över jordens yta och lyser upp zoner lokalt. Tråkigt att du inte är kapabel till egen efterforskning utan behövs skedmatas med information.

Det är ändå märkligt att någon som påstår att 'svaren finns överallt' aldrig har varit ute och sett en solnedgång. Eller uppgång för den delen.

Vet inte om du är funktionsvarierad och oförmögen att ta dig ut, men annars hade du själv kunnat se en sol, som med oförändrad storlek oftast går upp i öster och ner i väster. Lika stor hela tiden och den försvinner helt uppenbart ned bakom horisonten i öster.

Vid soluppgången kommer den upp från bakom horisonten i öster.
Citera
2021-11-14, 13:11
Medlem
Citat:
Ovanstående användare har bevisligen inte begripit att tråden avhandlar jordens form. Solen, månen, och stjärnorna är totalt irrelevant för jordens form. Att glo upp i himmeln för att avgöra markens form kan nästan tänkas utgöra en form av mental ohälsa. Tänker på alla dårar (astronomer) som levererar en hel skapelseberättelse baserat på vad de sett i skyn eller på datorskärmen. Inte så konstigt med tanke på att rymd-kulten är skapad genom animeringar och absurda berättelser.

Naturligtvis har solens månens och stjärnornas utseende på himlen relevans för Jordens form. T.ex om Jorden vore platt skulle det bara finnas en halv himmels sfär. Men i verkligheten finns en total sfär norra plus södra stjärnhimlen. Och himlakropparnas position på himlen stämmer bara med att vi befinner oss på en rund Jord. Ett annat exempel från Syd Afrika syns Karla vagnen upp och ner jämfört med här i Sverige. Inte möjligt från en platt Jord.
Citera
2021-11-14, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Nej. Om jorden hade varit platt så hade solen varit synlig under alla tider på dygnet. Solen hade bara blivit lite svagare när den rörde sig ifrån din lokala position på den platta jorden - men ändå fullt synlig.

Hur kommer det sig att vi tydligt kan se solen försvinna HELT vid horisonten vid solnedgången, för att sedan stiga upp ifrån horisonten vid soluppgången? Detta hade inte skett på en platt jord så som du förklarar det.

Tänk dig att du är i en stor lokal, utan några hinder i vägen, med ett platt tak och golv, där en lampa sitter i taket och lyser nedåt i ena änden av lokalen. Är denna lampa endast synlig i dess ända av lokalen? Givetvis inte - den syns även från andra änden men något svagare. Samma sak hade skett med en platt jord och solen.

Att en plattjordare som du kallar andra för förståndshandikappade är underbar humor dock

https://www.youtube.com/watch?v=EUYOdxJFIvk

Den här videon förklarar solnedgång på ett mycket pedagogiskt sätt så även folk med nedsatt kognitiv förmåga (läs globhuvuden) kan begripa. Videon är dock på engelska så behöver du hjälp med översättning så finns jag till hands.
Citera
2021-11-14, 14:42
Medlem
Citat:

Den här videon förklarar solnedgång på ett mycket pedagogiskt sätt så även folk med nedsatt kognitiv förmåga (läs globhuvuden) kan begripa. Videon är dock på engelska så behöver du hjälp med översättning så finns jag till hands.

Videon svarar inte på min fråga. Förklara varför solen inte är synlig dygnet runt över en platt jord. Det finns inget som hindrar solens fotoner från att nå ditt öga även om solen är på andra sidan en platt jord.

Jag upprepar ett simpelt tankeexperiment så till och med en sån som du kan förstå:

Tänk dig att du är i en stor lokal, utan några hinder i vägen, med ett platt tak och golv, där en lampa sitter i taket och lyser nedåt i ena änden av lokalen. Är denna lampa endast synlig i dess ända av lokalen? Givetvis inte - den syns även från andra änden men något svagare. Samma sak hade skett med en platt jord och solen.
Citera
2021-11-14, 14:47
Medlem
Citat:
Videon svarar inte på min fråga. Förklara varför solen inte är synlig dygnet runt över en platt jord. Det finns inget som hindrar solens fotoner från att nå ditt öga även om solen är på andra sidan en platt jord.

Jag upprepar ett simpelt tankeexperiment så till och med en sån som du kan förstå:

Horisonten är ditt ögas räckvidd, solen förflyttar sig i himmeln och till slut försvinner den bortom horisonten. Väldigt simpelt.
Citera
2021-11-14, 14:49
Medlem
Citat:
Horisonten är ditt ögas räckvidd, solen förflyttar sig i himmeln och till slut försvinner den bortom horisonten. Väldigt simpelt.

Haha, nej, det är det inte. Jag kan se stjärnor på himmelen som befinner ofantligt mycket längre bort än horisonten.

Även om vi förutsätter att horisonten är ögats räckvidd så håller inte ditt resonemang för på natten kan vi inte se solen även med de mest avancerade teleskop. Varför?
Citera
2021-11-14, 14:53
Medlem
Citat:
Haha, nej, det är det inte. Jag kan se stjärnor på himmelen som befinner ofantligt mycket längre bort än horisonten.

Även om vi förutsätter att horisonten är ögats räckvidd så håller inte ditt resonemang för på natten kan vi inte se solen även med de mest avancerade teleskop. Varför?

Du har ingen horisont om du kollar rakt upp... horisonten finns rakt framför dig.

Angående stjärnorna, hur långt borta är dem? Och hur gick du tillväga för att ta reda på avståndet?
Citera
2021-11-14, 14:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du har ingen horisont om du kollar rakt upp... horisonten finns rakt framför dig.

Angående stjärnorna, hur långt borta är dem? Och hur gick du tillväga för att ta reda på avståndet? Strålkastarljuset är på dig. Förklara hur ljus i skyn bevisar att jorden är en snurrande kula i vakuum

Hur menar du att horisonten uppstår? Bring it!
Citera
2021-11-14, 15:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Du har alltså aldrig sett en solnedgång i verkligheten? Du kanske skulle försöka göra det? När solen står riktigt lågt kan den belysa moln underifrån, och bergtoppar, medan bergets nederdel är i skugga. Detta samtidigt som solen står i zenit någonstans på jorden.

Hur löser du det?
Citera
2021-11-14, 15:03
Medlem
Citat:

Och? Om inget är i vägen så kan jag se lika långt "uppåt" som jag kan se i "sidled" med mitt öga eller ett teleskop. I din modell av den platta jorden befinner ju sig dessutom inte solen rakt i "sidled" när den är på andra sidan platta jorden, utan solen befinner sig konstant över den platta jorden. Om solen då befinner sig på andra sidan den platta jorden hade det uppfattats för en betraktare som att den befann sig snett ovanför dig.

Varför kan jag då inte se solen med mitt öga, eller världens mest avancerade teleskop nattetid då den befinner sig snett ovanför mig på en platt jord? Inget hindrar solens fotoner från att nå ditt öga och teleskopet på en platt jord.

Tankeexperimentet igen (som du så bekvämt ignorerar):

Citat:
Angående stjärnorna, hur långt borta är dem? Och hur gick du tillväga för att ta reda på avståndet?

Man använder en metod som kallas för stellar parallax, eller trigonometric parallax. Detta är dock alldeles för mycket överkurs för en plattjordare som dig, då du har betydligt simplare fenomen du måste kunna förklara först.
Citera
2021-11-14, 15:16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Hade horisonten orsakats av ögats räckvidd så hade du haft en horisont oavsett om du tittade rakt upp eller längs med ytan. Att du inte har det visar klart och tydligt att horisonten inte orsakas av ögats räckvidd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in