Citat:
Ursprungligen postat av
AztecCrystal
Du har ingen horisont om du kollar rakt upp... horisonten finns rakt framför dig.
Och? Om inget är i vägen så kan jag se lika långt "uppåt" som jag kan se i "sidled" med mitt öga eller ett teleskop. I din modell av den platta jorden befinner ju sig dessutom inte solen rakt i "sidled" när den är på andra sidan platta jorden, utan solen befinner sig
konstant över den platta jorden. Om solen då befinner sig på andra sidan den platta jorden hade det uppfattats för en betraktare som att den befann sig snett ovanför dig.
Varför kan jag då inte se solen med mitt öga, eller världens mest avancerade teleskop nattetid då den befinner sig snett ovanför mig på en platt jord? Inget hindrar solens fotoner från att nå ditt öga och teleskopet på en platt jord.
Tankeexperimentet igen (som du så bekvämt ignorerar):
Tänk dig att du är i en stor lokal, utan några hinder i vägen, med ett platt tak och golv, där en lampa sitter i taket och lyser nedåt i ena änden av lokalen. Är denna lampa endast synlig i dess ända av lokalen? Givetvis inte - den syns även från andra änden men något svagare. Samma sak hade skett med en platt jord och solen.
Citat:
Ursprungligen postat av
AztecCrystal
Angående stjärnorna, hur långt borta är dem? Och hur gick du tillväga för att ta reda på avståndet?
Man använder en metod som kallas för stellar parallax, eller trigonometric parallax. Detta är dock alldeles för mycket överkurs för en plattjordare som dig, då du har betydligt simplare fenomen du måste kunna förklara först.