2021-11-14, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobsson
Om någon såg när Helena hoppade in i bilen eller följde med någon hem. Så är det rätt smart och lägga ut saker så det ser ut som att hon gått hem.
Håller med, dig. Om någon vill vilseleda så är det ju perfekt.
Ex. vis.
Helena dras in/hoppar in i en bil Någon nojar att tänk om någon såg.
Eller något annat händer i bilen och man vill bara leda bort ifrån detta genom att fejka just överfall. Kan till och med funnits plan på att om man setts hävda att man släppt av henne just där "bevisen" är.
Detta är inte otänkbart. Vi hittar nog många genialiska lösningar som verkar långsökta under stress, som jag tror att det var en viss inblandad denna natt.
Citera
2021-11-14, 10:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Om vi antar att föremålen är utplacerade. Vad är motivet till att placera ut föremålen? Vad är det detta "genidrag" fått oss att blunda för?

Citat:
Om någon såg när Helena hoppade in i bilen eller följde med någon hem. Så är det rätt smart och lägga ut saker så det ser ut som att hon gått hem.
Precis så. Enligt UAs uppgifter i Veckans Brott väntade man till söndag kväll med att gå till polisen, så en GM kunde tagit en promenad längs cykelvägen, sett att ingen var ute och letade och sedan placerat ut föremålen. Med all sannolikhet så har skorna ”placerats” av GM på var sin sida av stigen. Det saknar som jag ser det ett logiskt motiv om GM just överfallit HA och burit eller tvingat in henne i en bil. Varför inte ta med dem också?

Återigen, denna utplacering i efterhand är tämligen givet det mindre sannolika alternativet, men om det var vad som hände så var det de facto mycket lyckat.
Citera
2021-11-14, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Precis så. Enligt UAs uppgifter i Veckans Brott väntade man till söndag kväll med att gå till polisen, så en GM kunde tagit en promenad längs cykelvägen, sett att ingen var ute och letade och sedan placerat ut föremålen. Med all sannolikhet så har skorna ”placerats” av GM på var sin sida av stigen. Det saknar som jag ser det ett logiskt motiv om GM just överfallit HA och burit eller tvingat in henne i en bil. Varför inte ta med dem också?

Återigen, denna utplacering i efterhand är tämligen givet det mindre sannolika alternativet, men om det var vad som hände så var det de facto mycket lyckat.

Där slog du huvudet på spiken. Jag har ju mycket svårt att tro att GM skulle riskera att ses i närheten av brottsplatsen placerandes ur Helenas skor mm. Skulle tro att han tiden närmast skyr stället som pesten, o om han ändå var där så inte med skorna mm i fickan iaf. Om någon skulle sett henne gå in i en bil, klart som fan att den bilen o ägaren skulle ses som misstänkt o korsförhöras illa kvickt, även om föremålen hittas i där i skogsområdet. Det har sagts många gånger att GM all säkerhet var panikslagen o hans handlingar speglar då rimligen detta, därför kastar han t.ex iväg skorna istället för att ta med dom. Tror också bilen på cykelvägen är inblandad på nått sätt. Det går väl inte att säga med 100% säkerhet att det var i Ekuddenområdet som det hela skedde men det känns som överlägset mest troligt. Ingenting annat har kommit fram på 29 år som pekar i annan riktning.
Citera
2021-11-14, 11:58
Medlem
Citat:

Kan ju kört henne hem men blir besviken då han inte får följa med henne in eller gör närmanden i bilen som avvisas och han gör bort sig.
Där har han stått med sin bil utanför huset ett tag och inser att bilen kan ha uppmärksamats och självklart blir kopplad till hennes försvinnande.
Vad är lättast att ta av en bältad och kanske medvetslös person i bilen. Skor, ringar och lösa föremål borde hamna i den kategorin.
Ser sig omkring kör ut på cykelbanan springer snabbt in på stigen och slänger grejerna innan han ger sig iväg. Helt osannolikt är det ju inte.
Citera
2021-11-14, 12:03
Medlem
P.S. -Nä jag släppte av henne vid huset sen åkte jag, såg aldrig om hon gick in men det kom ju folk från ekudden så hon kanske pratade med dem.
Citera
2021-11-14, 12:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikenyfiken1
Kan ju kört henne hem men blir besviken då han inte får följa med henne in eller gör närmanden i bilen som avvisas och han gör bort sig.
Där har han stått med sin bil utanför huset ett tag och inser att bilen kan ha uppmärksamats och självklart blir kopplad till hennes försvinnande.
Vad är lättast att ta av en bältad och kanske medvetslös person i bilen. Skor, ringar och lösa föremål borde hamna i den kategorin.
Ser sig omkring kör ut på cykelbanan springer snabbt in på stigen och slänger grejerna innan han ger sig iväg. Helt osannolikt är det ju inte.
Det är en tanke så god som någon: överfall i bilen nära HAs hem följt av utplacering.

För mig är det något som skaver med iden att HA först åker bil med GM, sedan lämnar denna bil av okänd anledning vid endera änden av stigen, därefter överfalls av GM, och till sist släpas in i samma bil igen som dessutom skall ha åkt runt hela skogsdungen. Det blir en biltur för mycket för min smak.
Citera
2021-11-14, 12:34
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

Jag har skrivit exakt samma förslag tidigare i tråden. Det är ganska elementärt.

Vem är det då som Helena skulle åkt med? Var steg hon in i bilen?
Citera
2021-11-14, 12:35
Medlem
Det advokaten kallar "besvärande omständigheter" kan ju vara likande händelser men där det inte spårat ur helt som det nu gjorde.
Kört hem eller raggat från bilen och blivit påstridig och kanske aggressiv vid avvisande men att det tidigare stannat vid dåligt uppförande.
Steget blir kanske inte jättelångt att han går överstyr denna gång och får panik och måste löpa linan ut.

Som de säger i reklamen.
Det går inte att komma runt den lilla vita bilen.
Skandiamannen är ju amatör i sammanhanget som vittne/gärningsman. Som minst borde föraren vara ett vittne om HA gick hem.
Citera
2021-11-14, 13:10
Medlem
Citat:
Jag har skrivit exakt samma förslag tidigare i tråden. Det är ganska elementärt.

Vem är det då som Helena skulle åkt med? Var steg hon in i bilen?

Om det skulle vara så, så har det uppenbarligen inte alls funkat eftersom många tror att hon då kan blivit skjutsad till stigens början o bråket börjat där. O som sagt om någon sett henne stiga in i en bil o vittnat om detta skulle denna bil o ägare jagas med blåslampa o korsförhöras om de hittats, alltså även med föremålen I skogspartiet.
Citera
2021-11-14, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är en tanke så god som någon: överfall i bilen nära HAs hem följt av utplacering.

För mig är det något som skaver med iden att HA först åker bil med GM, sedan lämnar denna bil av okänd anledning vid endera änden av stigen, därefter överfalls av GM, och till sist släpas in i samma bil igen som dessutom skall ha åkt runt hela skogsdungen. Det blir en biltur för mycket för min smak.

Okänd anledning?? Hon är väl framme vid resmålet o vill gå ut. Att de kör runt kan bero på två anledningar. 1. Helena har hunnit en bra bit in på stigen när GM hinner upp henne. 2. Att stå på den relativt trafikerade Ekuddenvägen o lasta i ett
lik (ev.) kändes nog inte bra utan då kändes lekparken som ett bättre alternativ.
Citera
2021-11-14, 14:08
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakaror99
Om det skulle vara så, så har det uppenbarligen inte alls funkat eftersom många tror att hon då kan blivit skjutsad till stigens början o bråket börjat där. O som sagt om någon sett henne stiga in i en bil o vittnat om detta skulle denna bil o ägare jagas med blåslampa o korsförhöras om de hittats, alltså även med föremålen I skogspartiet.

Tack för ett bra svar, men jag tänkte väl mer att det var Hobbson, Farbror_Barbro, Ajnoshort eller Bratis som skulle svara på den.

Så återigen Vad är det som är så smart med att lägga ut villospåren. Vem är det då som Helena skulle åkt med? Var steg hon in i bilen?
Citera
2021-11-14, 15:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakaror99
Okänd anledning?? Hon är väl framme vid resmålet o vill gå ut. Att de kör runt kan bero på två anledningar. 1. Helena har hunnit en bra bit in på stigen när GM hinner upp henne. 2. Att stå på den relativt trafikerade Ekuddenvägen o lasta i ett
lik (ev.) kändes nog inte bra utan då kändes lekparken som ett bättre alternativ.
Men HA är väl inte framme vid resmålet om hon är på Ekuddenvägen? Det är flera hundra meter kvar.

Det är klart att GM först kan ha släppt av henne där, sedan parkerat bilen, jagat efter henne, mördat eller slagit henne medvetslös, återvänt till bilen, kört runt skogen via cykelvägen till lekplatsen, släpat kroppen in i bilen, gått tillbaka en bit och av okänd anledning slängt ut skorna, kört tillbaka med bilen norrut.

Det är dock många moment här, och flera som är hög risk för GM, i synnerhet att köra runt med sin bil på en cykelväg bredvid ett villaområde till och från en mordplats. Och utplaceringen av skorna är för mig fullständigt obegriplig. Om stigen är BP, varför leda polisen dit? Hittar man skorna så kommer man ju att leta efter mer spår vilket är dåligt för GM.

Citat:
Tack för ett bra svar, men jag tänkte väl mer att det var Hobbson, Farbror_Barbro, Ajnoshort eller Bratis som skulle svara på den.

Så återigen Vad är det som är så smart med att lägga ut villospåren. Vem är det då som Helena skulle åkt med? Var steg hon in i bilen?

Om HA däremot mördats och dumpats på annan plats, då är det ganska listigt att få polisen att tro att stigen nära hemmet är BP, för då kommer de att leta vittnen och spår där. Om HA t.ex. mördats hemma hos GM så är det ju mycket bra om dessa föremål (som han kanske aldrig tagit i med bara händer) kan åstadkomma detta.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-11-14 kl. 15:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in