2021-07-19, 22:37
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är ju en helt vansinnig konstruktion - i synnerhet som det är ett åkdon där barn åker själva.
Spärren borde vara på tills vagnarna står stilla och spärren lossas manuellt av personalen så att byglarna sedan kan lyftas upp av åkarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Den ska man väl inte kunna öppna under färd? Är väl något magnetlås som ska låsa fast den?

Så här går det till på tattartivoli.

Ja, verkar som om det kom en uppgradering på just detta som tillverkaren rekommenderade att ändra

Citat:
Ursprungligen postat av miffon
Ja den såg ut precis som beskrivet ovan, plus en lina som satt i mitten på bygeln som sattes fast med ett spänne i golvet. Vi öppnade iaf själva efter olyckan hade hänt, ingen kom och släppte ut oss då. Sen vet jag ju inte hur det är under färd, om den på nåt sätt är låst då men det tror jag inte.

Satt linan i bygel, för ser inte ut som någon lina i video på han i röd tröja.
Citera
2021-07-19, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Rodeo - Skara Sommarland
https://youtu.be/MEdDCZaaRdU

Här i video ser man ju att den nästan stannar mitt i åket, eller i alla fall om man har myror i brallorna så kan det uppfattas så. Ingen som stoppade den och inget fel på den, den gör alltid så(när den byter håll eller vad det nu gör i mitten av åket). Det var precis innan de stängde kl 19 så de ville väl hinna med ett sista åket med något annat. Och låste upp snabbt och skulle dra vidare. Det kanske tom pappa som låste upp om han åkte med(verkar som han gjorde det enligt tidigare kommentarer). Ungen for iväg och då drog den igång. Han hann inte undan. Någon skrev tom att pappa ropa han tillbaka så han kanske försökte komma in igen och sprang där och tvekade fram och tillbaka. Tragiskt i alla fall.

Precis innan de stänger så vill man ju hinna med sista åk eller 2. Så jag tror det måste vara det som hände. Alla är trötta i huvudet efter lång dag på skara. De skulle kanske bila lång väg och pappa ville bara komma iväg innan det blir massa köer. Alltid kaotiskt när skara stänger och massa köer hit och ditt när alla ska hem på samma gång. Brukar bila själv över dagen ditt, 20mil enkel väg. Då är man lagom trött i huvudet i slutet av dagen. Så mänsklig faktor låter som rimlig förklaring.

Jag kan också bidra till undersökningen, om så önskas, genom att bekräfta att det var gula linor(spännband) i mitten av handtagen i sommar. Kollat genom bilden från 22 juni 2021 och då är de där. Dock sitter de konstant runt handtaget och sätts fast i vagnbotten med karabinhake. Så kan man knäppa upp karabinhake så är man loss från linan i alla fall. Handtaget mot magen vekar låsas upp med spärren utanför vagnen som någon påpekat innan.
Citera
2021-07-20, 00:22
Medlem
Det är spärr inne i vagnen på vänster sida, som man drar åt höger för att lossa handtaget. Finns inga sensorer eller magneter på de. Man drar i kulan till höger så öppnas handtaget. Därför lina med karabinhake i golvet. Det samma spärr på tekoppar tex.

Det är också karabinhake på slänggungan så bäst att barnet inte knäpper upp den när hen åker upp i luften.
Citera
2021-07-20, 01:40
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skavle
Det är spärr inne i vagnen på vänster sida, som man drar åt höger för att lossa handtaget. Finns inga sensorer eller magneter på de. Man drar i kulan till höger så öppnas handtaget. Därför lina med karabinhake i golvet. Det samma spärr på tekoppar tex.

Det är också karabinhake på slänggungan så bäst att barnet inte knäpper upp den när hen åker upp i luften.

Så linan i botten måste vara den där extra låsmeckanismen som tillverkaren rekommenderar att man installerar på alla av denna modell. Om den föst i botten så borde man väl se den gängades när bygel fälla upp? Tycker mig aldrig se någon i alla videos.
Citera
2021-07-20, 07:19
Medlem
karlskrona1234s avatar
hur mår pojken nu?
Citera
2021-07-20, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miffon
Ja det här var bland det värsta jag har varit med om. Kan inte ens föreställa mig hur det var för pappan, och för den stackars pojken.. Hörde ju pappans rop på hjälp och såg honom sedan ligga avsvimmad vid sidan av..
Nu var det ju inte karusellen det var fel på, förutom möjligtvis att den saktade ner för tidigt. Dagens lärdom blev att man aldrig kliver ur en karusell innan man är 110% säker på att den har kört klart.
Men det är ju helt galet att man ens KAN gå ur innan den stannat helt.

Beklagar att du blev vittne till detta, måste ha varit en fruktansvärd syn.
Citera
2021-07-20, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Så linan i botten måste vara den där extra låsmeckanismen som tillverkaren rekommenderar att man installerar på alla av denna modell. Om den föst i botten så borde man väl se den gängades när bygel fälla upp? Tycker mig aldrig se någon i alla videos.

Om linan är den där extra låsmeckanismen som tillverkaren rekommenderar vet jag inget om. Dock var det ju fel på låsmeckanismen för handtaget när förra olyckan hände 2019, läste jag mig till. För då öppnades ju handtaget av sig självt verkar det som. Nu har de ju löst problem med att ha lina som man sätter med karabinhake i golvet. Dem video du kollat på är nog för gamla. Hela förra sommaren var skara sommarland stängt och i år hade de gjort fix med lina/spännband. Det är nog inte många attraktion som är säkra om man inte följer föreskrifter och knäpper sig loss innan attraktionen stannar. Jag är ganska säker att det är skyltar på de flesta attraktioner där det står med stora bokstäver att man ska sitta kvar tills attraktionen stannar helt. Det är dumt att stressa så överdrivet som alla gör och knäppa loss sig innan det stannat och kubba över staketet bara för kanske hinna åka ett extra gång.
Citera
2021-07-27, 22:00
Medlem
jaha, någon uppdatering??
Citera
2021-08-05, 05:06
Medlem
LeffeCykelpumps avatar
Jag outar ingen som inte finns med på Ratsit! Men jag var på plats och många grät och var ledsna, för att inte tala om vederbörande med familj!
Citera
2021-11-14, 10:25
Medlem
RadhusRolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlskrona1234
hur mår pojken nu?

https://www.expressen.se/gt/mohamod-...d-av-karusell/

Står att han klarade sig utan skelettskador och inga nerver gick av, men ändå omfattande skador.

Tycker jävligt synd om pojken och hans familj, måste varit väldigt traumatiskt.

Hoppas han får ett stort skadestånd av skara sommarland.

Vilken jävla miss av karusellansvarige att inte kontrollera att pojken var fastspänd.
Citera
2021-11-14, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Låter mer som en olycka och missförstånd. Nån nämnde att den saktade ner och som det verkar så gör den alltid det på nån video och barnet och förälder tolkade det som att man skulle kliva av och lossade säkerhetsanordningen.
Det brukar alltid stå att man aldrig ska kliva ur karuseller förrän de stannat helt men folk har ibland så jäkla bråttom och hoppar ur innan den stannat helt
En olycka är det ju absolut men det låter samtidigt som ett designfel att åkattraktionen inte nödstoppas om någon öppnar eller inte använder säkerhetsanordningar under drift. Om man dessutom haft liknande tillbud med detta sedan tidigare utan att ha gjort något åt det så tyder ju detta på mycket bristfälligt säkerhetsarbete.
Senast redigerad av pf10 2021-11-14 kl. 11:49.
Citera
2021-11-14, 13:55
Om någon hamnar utanför vagnen (oavsett hur) innan attraktionen stannat ska ju personal direkt trycka på nödstopp. De har gjort fel och har ansvaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in