Citat:
Ursprungligen postat av
2006
Här i video ser man ju att den nästan stannar mitt i åket, eller i alla fall om man har myror i brallorna så kan det uppfattas så. Ingen som stoppade den och inget fel på den, den gör alltid så(när den byter håll eller vad det nu gör i mitten av åket). Det var precis innan de stängde kl 19 så de ville väl hinna med ett sista åket med något annat. Och låste upp snabbt och skulle dra vidare. Det kanske tom pappa som låste upp om han åkte med(verkar som han gjorde det enligt tidigare kommentarer). Ungen for iväg och då drog den igång. Han hann inte undan. Någon skrev tom att pappa ropa han tillbaka så han kanske försökte komma in igen och sprang där och tvekade fram och tillbaka. Tragiskt i alla fall.
Precis innan de stänger så vill man ju hinna med sista åk eller 2. Så jag tror det måste vara det som hände. Alla är trötta i huvudet efter lång dag på skara. De skulle kanske bila lång väg och pappa ville bara komma iväg innan det blir massa köer. Alltid kaotiskt när skara stänger och massa köer hit och ditt när alla ska hem på samma gång. Brukar bila själv över dagen ditt, 20mil enkel väg. Då är man lagom trött i huvudet i slutet av dagen. Så mänsklig faktor låter som rimlig förklaring.
Jag kan också bidra till undersökningen, om så önskas, genom att bekräfta att det var gula linor(spännband) i mitten av handtagen i sommar. Kollat genom bilden från 22 juni 2021 och då är de där. Dock sitter de konstant runt handtaget och sätts fast i vagnbotten med karabinhake. Så kan man knäppa upp karabinhake så är man loss från linan i alla fall. Handtaget mot magen vekar låsas upp med spärren utanför vagnen som någon påpekat innan.