2021-11-12, 22:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
En 357-magnum är en av de till också vikt ett tyngre vapen att bära, jag skulle inte gärna ha den slängande i en rockficka.
Hellre i byxfickan om den är kortad till 4 tum, annars tror jag att man rör sig bäst med den i handen.

Precis, och ingen såg att mördaren sprang med den i handen.

Hölster är därför inte osannolikt.

Men ang det du skrev tidigare.
Tror inte det var en dålig och otränad skytt.
Snarare tvärtom.

Han visste vad han gjorde. Väntade utanför Dekorima i lugn och ro sedan kyligt klev upp och satte kulan på nära håll. Ett skott var. Tog et steg tillbaka för att se efter, sedan lubbade iväg i en bestämd riktning.

Det verkar ytterst kalkylerat och proffesionellt.

Hade det varit en vanlig person eller galning som handlade i affekt tvivlar jag på att han skulle göra det så kyligt och effektivt. Då hade det avlossats flera skott och personen hade aldrig klarat att stå och vänta utanför dekorima så lugnt.

Det verkade planerat.
Citera
2021-11-12, 22:45
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Precis, och ingen såg att mördaren sprang med den i handen.

Hölster är därför inte osannolikt.

Men ang det du skrev tidigare.
Tror inte det var en dålig och otränad skytt.
Snarare tvärtom.

Han visste vad han gjorde. Väntade utanför Dekorima i lugn och ro sedan kyligt klev upp och satte kulan på nära håll. Ett skott var. Tog et steg tillbaka för att se efter, sedan lubbade iväg i en bestämd riktning.

Det verkar ytterst kalkylerat och proffesionellt.

Hade det varit en vanlig person eller galning som handlade i affekt tvivlar jag på att han skulle göra det så kyligt och effektivt. Då hade det avlossats flera skott och personen hade aldrig klarat att stå och vänta utanför dekorima så lugnt.

Det verkade planerat.
Jag tror fortfarande inte på din historia, för att koppla lite till verkligheten så har vi "Kreti och pleti" som förvisso i dessa dagar består av skjutglada utlänningar.

Trots att de troligen inte har vapenträning så lyckas de likt förbannat att skjuta ihjäl folk.
Så visst fan kan en "nobody" med ett vapen i hand genomföra detta dåd.

Jag tycker att du "fantiserar" lite för mycket, du skriver:"göra det så kyligt och effektivt", kyligt ja för att det var ju "jobbet". Effektivt? han sköt mot Lisbet men missade.

När jag skjuter så är det för att träffa och räcker det inte med ett skott så kommer fler, en jägare vill inte se sitt byte lida/ eller misslyckas med uppdraget.
Citera
2021-11-12, 23:22
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Jag tror fortfarande inte på din historia, för att koppla lite till verkligheten så har vi "Kreti och pleti" som förvisso i dessa dagar består av skjutglada utlänningar.

Trots att de troligen inte har vapenträning så lyckas de likt förbannat att skjuta ihjäl folk.
Så visst fan kan en "nobody" med ett vapen i hand genomföra detta dåd.

Jag tycker att du "fantiserar" lite för mycket, du skriver:"göra det så kyligt och effektivt", kyligt ja för att det var ju "jobbet". Effektivt? han sköt mot Lisbet men missade.

När jag skjuter så är det för att träffa och räcker det inte med ett skott så kommer fler, en jägare vill inte se sitt byte lida/ eller misslyckas med uppdraget.

Poängen ifrån min sida är att den som sköt Palme var inte "professionell". Om man går utifrån det så har vi verkligen minskat området att arbeta med. Sjukt att så många idioter har gått igenom denna utredning tills den snart är så död den kan bli.
Citera
2021-11-13, 00:08
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Poängen ifrån min sida är att den som sköt Palme var inte "professionell". Om man går utifrån det så har vi verkligen minskat området att arbeta med. Sjukt att så många idioter har gått igenom denna utredning tills den snart är så död den kan bli.

Lösningen på mordet är troligtvis grandmannen. Ta reda på vem det var och mordet är löst. Och han var definitivt inte någon "professionell" gärningsman.
Citera
2021-11-13, 00:18
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Lösningen på mordet är troligtvis grandmannen. Ta reda på vem det var och mordet är löst. Och han var definitivt inte någon "professionell" gärningsman.

"Inte professionell" menar du att denna snubbe utifrån kan komma in och skjuta vår statsminister?
Citera
2021-11-13, 01:43
Medlem
Vasterass avatar
Den som dödade Palme var inte en professionell skytt, en person utbildad för att genomföra mord på vår statsminister, skulle inte vara en så usel skytt till att börja med.

En som är professionell i handhavandet att åta sig uppgiften att gå in och mörda en statsminister är mer professionell än så här. Spåren pekar på något annat.

Jag har redan sagt det och något som kan eventuellt ett litet "skutt" framåt i utredningen vore exempelvis ett fortfarande hyfsat intakt mordvapen som är värt att analysera.
Citera
2021-11-13, 05:51
Medlem
Läste någon här bloggen palmeutredningen.blogg.se? Där stod hur mordet gick till o jag kopierade vissa sidor. Bloggen försvann 2017. Jag hittade den redan innan Dag Andersson o Lennart Gustafsson slutade så jag berättade om den. Jag tyckte nämligen att det kändes som att det var Svartenbrandt som skrev. Han var ju glad för att blogga o hade en som hette svartenbrandt.se med + bloggade på tex "fruns" o Kontro.
Citera
2021-11-13, 10:25
Avslutad
Citat:

Han behöver inte vara professionell, men iaf en van skytt. Skanåker hade inte gjort det bättre i en sådan situation. Förmodligen värre. Det är inte själva skjutandet som skulle göra denne ”proffesionell”, utan själva handlingen och kyligheten.

Att det skulle vara en ensam galning som handlade i affekt ser jag nästan som helt uteslutet. Men självklar är jag öppen för idén. Men jag är helt övertygad om att det var planerat. Ungefär som GW scenario. En sammansvärjning/konspiration av säkerhets, polis eller militärfolk. Nåt sånt.

Han stod utplacerad och väntade på dem.

De flesta som är tillräckligt insatta i palmemordet tror även på nåt liknande.

Jag har varit djupt insatt sedan typ 1990. Har läst alla böcker och gått igenom mer material än de flesta.

CP och SE är helt uteslutna. CA förmodligen med.

Ensam galning, nja inte omöjligt, men högst otroligt.
Citera
2021-11-13, 10:56
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Den som dödade Palme var inte en professionell skytt, en person utbildad för att genomföra mord på vår statsminister, skulle inte vara en så usel skytt till att börja med.

En som är professionell i handhavandet att åta sig uppgiften att gå in och mörda en statsminister är mer professionell än så här. Spåren pekar på något annat.

Jag har redan sagt det och något som kan eventuellt ett litet "skutt" framåt i utredningen vore exempelvis ett fortfarande hyfsat intakt mordvapen som är värt att analysera.

Du får gärna redogöra på vilka premisser du kommit fram att skytten var oprofessionell och usel.
Citera
2021-11-13, 10:56
Medlem
Fråga om Skandiahuset.

Något som jag börjat fundera på långt i efterhand är varför Skandiahuset hade väktare som jobbade dygnet runt i receptionen på 1980-talet? Vad hanterade de därinne som var så värdefullt att väktare behövdes för att kontrollera passage även nattetid? Kan det haft något med Stay Behind att göra? Eller var det kanske standard att man "skulle ha" väktare på alla stora hus/komplex/försäkringsbolagspalats i innerstan på den här tiden? Jag menar; alla värdefulla handlingar fanns väl förmodligen på bank, eller så var de inlåsta i kassaskåp inne på Skandia. Entrédörrarna in till huset var ju låsta och larmade.
Citera
2021-11-13, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Fråga om Skandiahuset.

Något som jag börjat fundera på långt i efterhand är varför Skandiahuset hade väktare som jobbade dygnet runt i receptionen på 1980-talet? Vad hanterade de därinne som var så värdefullt att väktare behövdes för att kontrollera passage även nattetid? Kan det haft något med Stay Behind att göra? Eller var det kanske standard att man "skulle ha" väktare på alla stora hus/komplex/försäkringsbolagspalats i innerstan på den här tiden? Jag menar; alla värdefulla handlingar fanns väl förmodligen på bank, eller så var de inlåsta i kassaskåp inne på Skandia. Entrédörrarna in till huset var ju låsta och larmade.

Stay Behind hade väl flyttat sitt "kontor" från "Skandiahuset" (egentligen Thulehuset).

https://wpu.nu/wiki/Thulehuset

Men det fanns kvar "infrastruktur" tunnlar.
https://wpu.nu/wiki/Tunnlar_under_Norrmalm

Frågan är om det också fanns kvar infrastruktur för kommunikation (sändare + antenner) i någon slags sambandscentral för mytomspunna "Stay Behind" och deras samarbetspartner i utlandet typ CIA och/eller MI6?

Det vore klart värt skyddsklassning och väktare.
Citera
2021-11-13, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Tack för uppslag!

Bertil Wedin, som du nämner, är väl ett annat bra exempel på en dessinformatör, då väl han antagligen hade en roll i att sprida PKK-spåret?

Håller med om att "International Foundation for Contemporary Studies" troligtvis är något påhitt från Larssons sida, men aldrig hört någon kommentera det ytterligare, eller försöka nå klarhet i frågan.
I förhöret nämner förhörsledaren Stiftelsen för samtidsforskning. Det är nära en översättning fast utan "International" och med forskning i stället för "studies"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in