Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Som sagt de har alltid krävt extra för nummerpresentation. Ja har IP-telefoni för noll kronor om man inte ringer, men nummerpresentationen tillkommer. Det är vanligt.
Att fast telefon är förlegat, nej. Däremot telefon på koppar, de håller ändå på att fasa ut den. Men har man en familj och bredband, ska man naturligtvis ha en "fast" IP-telefon.
Kan faktiskt inte tänka mig att bara ha mobilen. Jag är en slarver som glömmer att ladda den och folk blir ju galna om de inte kan nå en. Sedan ringer jag extremt sällan när jag är ute och då känns det bra att bara behöva ladda kontant så mycket per månad som jag ringer för när jag inte är hemma. Det håller nere kostnaderna. Jag laddar med 50 kr i månaden.
De jag pratar länge med har alla fri telefoni så då är det bättre att de ringer mig. Till hemtelefonen eller mobilen. Håller nere hemtelefonens kostnader genom att de ringer upp mig om det passar. Passar det bättre att jag ringer så betalar jag naturligtvis, så snål är jag inte.
Jag har nummerpresentatör men den har gått sönder. Vet inte var man köper en ny. Så jag har betalat för den några månader trots att jag inte har en för att jag ska skaffa en. Det känns mer som att man vill veta vem som har ringt när man var ute, snarare än vara beredd på vem som ringer.
En anledning till till fast telefon är att jag sitter i en bunker. Det är ingen bra mottagning på mobilen. Ringer hellre då facetime ljudsamtal som då blir gratis från mitt wifi, de jag känner har iPhone utom två. När de ringer på mobilen får jag försöka hitta ett ställe där jag har mottagning. Bättre då att de ringer den fasta telefonen som har bra ljud. De två ringer nästan aldrig på min mobil.
Jag är ensam men som familj känns det bra att ha en gemensam telefon. Allting blir inte så superprivat att alla ska sitta med sin egen lur. Och de små kan få prata mer i den och inte behöva låna föräldrarnas telefoner, för man har ju inte egen telefon som småbarn.
De som har lite telefonskräck bra då att ha nummerpresentatör. Då är man beredd på vem som ringer. Många har ju fått den skräcken genom att man vet på mobilen vem som ringer och blivit präglad.
Folk fattar inte och pratar omodernt osv. Jag pratar inte om telefon med skiva utan med knappar etc.
Jag har inte tittat på IP tel kanske man borde göra. Jag tror för övrigt att det snart blir modernt med fast telefoni igen. Folk kommer inse fördelarna med den kontra strålningstelefoni