2021-11-12, 21:09
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Har du problem med läsförståelsen?

Personen skrev "bevisligen inte hjälper för att stoppa smittspridningen.."

Du säger sedan att personen påstår att vaccinet "bevisligen" inte hjälper.
DU ljuger, påstår något som inte är sant och svarar sedan på det du hittat på. Vad är det för fel på dig?

Alla (utom du då möjligen) vet att smittspridningen inte är stoppad.

Säger det igen, får vi inte ordning på psykvården i detta land är det kört.
Nu framgick det säkert för vem som helst att det var smittspridningen jag avsåg. Men ok:
Hur vet personen att vaccinet "bevisligen inte hjälper för att stoppa smittspridningen".
Citera
2021-11-12, 21:10
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nu framgick det säkert för vem som helst att det var smittspridningen jag avsåg. Men ok:
Hur vet personen att vaccinet "bevisligen inte hjälper för att stoppa smittspridningen".

För att smittspridningen inte är stoppad kanske? Eller vad tror du?

Ja, men du struntade i att begripa vad den du citerade avsåg, som vanligt med dig. Hittar på och ryckar loss, misstolkar och märker ord. Bara för att trolla eller är du autistisk?
Citera
2021-11-12, 21:11
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
För att smittspridningen inte är stoppad kanske? Eller vad tror du?
Men vaccinet kanske "hjälper att stoppa smittspridningen".
Citera
2021-11-12, 21:13
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Men vaccinet kanske "hjälper att stoppa smittspridningen".

Hur vet du det? Det kanske hade varit lika många smittade utan vaccineringarna.
Citera
2021-11-12, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Något som förbryllat mig lite är att när man säger att vaccinens effektivitet (ta Moderna som ett exempel), har en effektivitet på 90%, så betyder det faktiskt att 90% av en vaccinerad befolkning inte får sjukdomen. Fast nu verkar det som alla vaccinerade blir sjuka ändå och sprider den vidare, så då kan det knappas vara så "effektivt" som man påstår att den är.

Nej, det betyder det inte - den relativa riskreduktionen är 90 %. Den räknas så här:
8 av 20 000 fick Covid i vaccingruppen ; 86 st av 20 000 i kontrollgruppen. 8 / 20000 = 0,0004; 86/20000 = 0,0043. Sedan 0,0043-0,0004 =0,0039 - sedan 0,0039/00,43 = 0,907, dvs 90,7 %

Antalet som insjuknade i kontrollgruppen var liksom väldigt få de också.

Den absolutariskreduktionen VISAR DÄREMOT ATT 256 personer måste vaccineras för att 1 person ska undgå att insjukna.
Citera
2021-11-12, 21:15
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Hur vet du det? Det kanske hade varit lika många smittade utan vaccineringarna.
Absolut. Det var därför jag själv använde ordet "kanske". Jag efterfrågade bara om det fanns någon form av "bevis" eftersom han använde den terminologin.
Citera
2021-11-12, 21:18
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronaless
Nej, det betyder det inte - den relativa riskreduktionen är 90 %. Den räknas så här:
8 av 20 000 fick Covid i vaccingruppen ; 86 st av 20 000 i kontrollgruppen. 8 / 20000 = 0,0004; 86/20000 = 0,0043. Sedan 0,0043-0,0004 =0,0039 - sedan 0,0039/00,43 = 0,907, dvs 90,7 %

Antalet som insjuknade i kontrollgruppen var liksom väldigt få de också.

Den absolutariskreduktionen VISAR DÄREMOT ATT 256 personer måste vaccineras för att 1 person ska undgå att insjukna.

Öh, jo. 80% effektivitet betyder att 80% färre blir smittade av 100% vaccinerade.

https://www.who.int/news-room/feature-stories/detail/vaccine-efficacy-effectiveness-and-protection

Men jag antar att WHO ljuger då.
Senast redigerad av shakta 2021-11-12 kl. 21:23.
Citera
2021-11-12, 21:19
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Absolut. Det var därför jag själv använde ordet "kanske". Jag efterfrågade bara om det fanns någon form av "bevis" eftersom han använde den terminologin.

Man behöver väl inte bevisa det alla vet. Smittspridningen är inte på långa vägar stoppad, varför ska man behöva bevisa det?
Citera
2021-11-12, 21:27
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Man behöver väl inte bevisa det alla vet. Smittspridningen är inte på långa vägar stoppad, varför ska man behöva bevisa det?
Hur vet man att vaccinet bevisligen inte hjälper att stoppa smittspridningen? Smittspridningen skulle rimligen kunna vara mångfaldigt större. Det kanske är vaccinet som hjälper till att stoppa smittspridningen. Eller hur?

Det var en enkel fråga - har du något bevis för det? Det enkla svaret om man inte har något bevis för det kanske är "nej". Vad tror du?
Citera
2021-11-12, 21:35
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Hur vet man att vaccinet bevisligen inte hjälper att stoppa smittspridningen? Smittspridningen skulle rimligen kunna vara mångfaldigt större. Det kanske är vaccinet som hjälper till att stoppa smittspridningen. Eller hur?

Det var en enkel fråga - har du något bevis för det? Det enkla svaret om man inte har något bevis för det kanske är "nej". Vad tror du?

I min värld kan man inte säga att vaccinet hjälper att stoppa viruset då det sprider sig som en löpeld i länder med hög vaccinationsgrad. Möjligen begränsa, men stoppa kan man ju absolut inte tala om när smittan ökar trots hög vaccintäckning.
Citera
2021-11-12, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tittade på klippet på SVT artikel: Pandemitröttheten: ”Det saknas 18 undersköterskor på golvet på iva”

24 sekunder in i klippet säger sjuksköterskan:
-90% av alla våra covid patienter har ju haft någon form av övervikt.

Men själva artikeln handlar om att lunds IVA saknar personal.
Saknas undersköterskor
Samtidigt kämpar personalen med minnena och tröttheten från en lång period av tungt jobb, både fysiskt och psykiskt. Och det märks, både på att flera är sjukskrivna eller har hittat andra jobb.

– Det saknas 18 undersköterskor ”på fältet” just nu, säger skyddsombudet Ann-Louise Levau.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/huvudskyddsombudet-det-saknas-18-underskoterskor-pa-golvet-pa-iva
Detta är en intressant indikator som bekräftar att covid-19-sjukdomen i stor utsträckning är en livsstilsjukdom där personer med övervikt råkar mer illa ut än andra. Det är kanske ingen nyhet, men som sagt en bekräftelse på det man redan noterat.

Sköterskan nämnde ju att 90% av patienterna var överviktiga för att belysa att det är tungt att lyfta och hantera patienterna, men omedvetet avslöjade hon också sanningen om vilka personer det är som faktiskt hamnar på sjukhus.

Jag har en vän som beklagade sig över en gammal klasskamrat som hamnade i respirator efter att ha blivit corona-smittad: -Detta virus slår helt blint! Han är bara 45 år utan några underliggande sjukdomar! -Jaha, och hur mycket vägde han då? svarade jag, väl medveten om hur klasskamraten såg ut. -Jo, han var säkert uppe i över 130 kg, men han var helt frisk!

Jag behövde inte föra diskussionen längre än så, eftersom jag såg att mitt budskap sjönk in.
Citera
2021-11-12, 21:56
Medlem
Citat:
Hur vet man att vaccinet bevisligen inte hjälper att stoppa smittspridningen? Smittspridningen skulle rimligen kunna vara mångfaldigt större.
Citat:
Det kanske är vaccinet som hjälper till att stoppa smittspridningen. Eller hur?

Norge har sin högsta smittspridning sedan pandemins start. Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in