Citat:
Ursprungligen postat av
IngenHemma
Hur många gånger ska man behöva påpeka för dig att Theo inte hade ett mäklaruppdrag? Han hade ett skrivuppdrag, vilket inte är ovanligt för mäklare. Uppdraget består i att upprätta kontraktet enligt Jordabalken och det parterna kommit överens om. "Paragrafen" du talar om är en standardparagraf som alla mäklare har i ett liknande kontrakt vid skrivuppdrag för att förtydliga att de inte utfört ett mäklaruppdrag. Under upprättandet av kontraktet ska mäklaren följa god mäklarsed, men givetvis endast de delar som är relevanta för den typen av uppdrag.
I samband med det har jag förstått att Theo helt naturligt var i kontakt med Esbjörn för att stämma av uppgifterna. Jag har inte sett något om att han var inblandad i förhandlingar eller annat. Om du har andra uppgifter, VÄNLIGEN REDOVISA DEM TYDLIGT MED KÄLLA!
Jag har inte heller sett någon uppgift om att någon part har klandrat själva kontraktet i sin riktighet, det som Theo ansvarar för. Återigen, har du andra uppgifter, REDOVISA DEM TYDLIGT MED KÄLLA!
I annat fall föreslår jag att du lägger ner det spåret.
Fast inget av detta spelar någon som helst roll.
Hade det inte Variot fråga om en partiledare så hade detta varit klappat och klart för länge sen.
Köpekontrakt är tecknat. Ostridigt undertecknat av båda parter.
Handpenning har betalats av köparen.
Det finns en dom att köparen därmed har bättre rätt till fastigheten.
Det har tecknats ett förlikningsavtal som stadfäster innehållet i köpekontraktet.
Och som jag förstår det finns även ett undertecknat köpebrev och köpesumman är betalad i sin helhet.
Det finns INGET som kan upplösa ett så kassaskåpsäkert avtalsförfarande.
Att överklaga en förlikning lär inte hjälpa särskilt mycket.
Köparen är hursomhelst i god tro.
Köpet är genomfört enligt jordabalken.
Vad är problemet?
Om Esbjörn har fortsatta problem att inte förstå vad han skriver på är i så fall mellan honom och hans advokater (för de som han hade då var faktiskt advokater till skillnad från de icke-advokater han hade från början och numera)
Husköpet är överspelat rent juridiskt.