2021-11-12, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag skrev det till dig tidigare. När SE och RB pratat om utstämplingstiden frågar RB om han pratade med någon på väg ut. "Nej, jag gick direkt ut", svarade SE. Detta tyckte RB var förvånande, eftersom man tydligen brukade prata med väktarna.

Det kanske var så kort samtal att Engström inte tänkte på att dom direkt" pratade"

Kanske bara var typ Trevlig helg o ha det så bra i Idre ..

Han svarade tack detsamma..

Då kanske inte Engström menade att dom direkt pratade...
Citera
2021-11-12, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Därför att båda väktarna minns ett samtal med SE efter att denne hade stämplat ut.

Jag pratade med grannen innan jag gick till bilen imorse ..

När kom jag till jobbet ?

8:00:30

Eller 8:00:10

Samtalet var lite normalt som man har med en granne....Allt mellan 15sek till 3min...
Citera
2021-11-12, 17:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Jag trodde först att han gick tillbaka till Skandia för att göra sig av med vapnet, men om jag minns rätt finns det inget stöd i väktarnas vittnesmål om att SE varit inne i huset efter mordet? OM han inte har kunnat använda bakdörren in och ut förstås.

Då är minnet inget vidare. Han kom tillbaka in någon gång mellan 23:35-23:40 (23:45 enligt PH). Väktarnas vittnesmål handlar i långa stycken om just vad han gjorde och sa när han kom tillbaka in igen.

Ingen har sett något vapen men däremot la han sin handledsväska på disken när han gick in och ringde.
Citera
2021-11-12, 17:42
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Är han GM så ligger det ju väldigt nära tillhands att ana att han kommer att bli igenkänd och
att vakterna kommer att både tala om att han gick ut precis innan mordet sker. Att han sedan kommer tillbaka till vakterna och spelar/är totalt chockad är väl också ett bra sätt att placera sig som vittne och inte GM i väktarnas ögon.

Den rädslan kan mycket väl förklara just det faktum att han lever rövare med polis och media.

En sak att grubbla lite på OM det nu är så att SE har pratat med JA och har varit inne på Bohemia, var i ligger rimligheten att han fortfarande är så chockad så att han nästan inte är redig när han kommer tillbaka till Skandia efter 20 min?

Jag trodde först att han gick tillbaka till Skandia för att göra sig av med vapnet, men om jag minns rätt finns det inget stöd i väktarnas vittnesmål om att SE varit inne i huset efter mordet? OM han inte har kunnat använda bakdörren in och ut förstås.

Åkte SE in till Skandia på lördagen, någon som vet?

Är det någon som vet om det finns uppgifter på ett SE var "mytoman" dvs skarvade historier som
är lätt för en normalt tänkande människa att belägga som lögn?

I serien så uppges det ju att han tagit fram visitkort med SE som reklamchef, är detta vederlagt eller endast en dramaturgisk detalj som lagts till?

Svar på en fråga, nej det finns inget som tyder på att han var inne på Skandia under lördagen. Sedan ett påpekande, många som tror SE är mördaren verkar ha en bild av att han skulle haft en onaturligt stark reaktion när han kom tillbaka till Skandia. Jag finner inget i förhören som stödjer detta enligt mig. Skulle kunna se mig själv vara ganska omskakad om jag kom ut och såg att statsministern blivit mördad. Jag vet även att väktaren HO fick frågan om han misstänkte SE under den aktuella perioden i Expressen eller Aftonbladet för ett par år sedan. Svaret var nej, så han verkade inte se något konstigt i hans reaktion.

Edit länk till artikeln..
https://www.expressen.se/nyheter/vaktaren-henry-forhordes-om-engstroms-beteende/
Senast redigerad av FranzMarc 2021-11-12 kl. 17:46.
Citera
2021-11-12, 17:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Det finns olika formspråk i fiktionen. De har väldigt medvetet valt form, estetik och dramaturgi framför fakta/sanning. Det är ett val de gör för att producera en tilltalande serie för den stora massan.

Är man intresserad av vittnena exakta utsagor för hur de anser att det gått till, så lämnar man serien därhän och läser förhörsprotokollen.

Problemet är att de flesta tolkar att fictionen i denna serie gäller SE. Jag är ganska säker på att de flesta tänker att vittnesuppgifterna stämmer med vekligligheten. Vad jag läst här har man tagit sig vansinniga friheter om placeringen på både AB och LJ i serien. Och att vittnen uttalar saker som det inte finns några uppgifter på att de sagt.

Tex detta att YN säger det är en handledsväska rakt ut, och att hon får frågan om hon är säker och hon säger att hon är helt säker på handledsväska. Finns inga tecken på detta i materialet. Snarare tvärt om.
Citera
2021-11-12, 17:44
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Därför att båda väktarna minns ett samtal med SE efter att denne hade stämplat ut.

Eller så förutsatte de att det hade skett eftersom det var brukligt, kan lika gärna vara ett
"Tjenamors, trevlig helg, nu drar jag till fjälls, måste med tåget snart" i farten över axeln, eller?
Citera
2021-11-12, 17:45
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag pratade med grannen innan jag gick till bilen imorse ..

När kom jag till jobbet ?

8:00:30

Eller 8:00:10

Samtalet var lite normalt som man har med en granne....Allt mellan 15sek till 3min...

Du märker alltså inte skillnaden mellan ett samtal i 15 sekunder och ett i 3 minuter?

Väktarna specificerar i alla händelser samtalets längd till "ett par minuter" respektive "en stund".

Till och med PH, som misstänkte SE, medgav ett "kort samtal" i minst 30 sekunder ...

Minuterna går fort när man har kul!
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Men tänk då att det var det första han tänkte på att göra på morgonen när han ska åka till Idre...Det är att ringa o få någon till att åka till kontoret att kolla hans utstämplingstid för att sen i Tingsrätten ändå senare lägga den tiden

Min känsla är att Engström inte direkt jublar över att få tiden 23:19 direkt

Hur vet du att det var det första han tänkte på? Han ringde väl inte RB förrän bort mot 12.
Citera
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Då är minnet inget vidare. Han kom tillbaka in någon gång mellan 23:35-23:40 (23:45 enligt PH). Väktarnas vittnesmål handlar i långa stycken om just vad han gjorde och sa när han kom tillbaka in igen.

Ingen har sett något vapen men däremot la han sin handledsväska på disken när han gick in och ringde.

Du missförstår mig, med inne i huset menar jag inte i receptionen utan in innanför receptionen uppe i huset
Citera
2021-11-12, 17:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Läs förhöret. Han såg mördaren innan han ställde sig vid dekorimahörnet.

Nej. Hela 1986 säger han konsekvent att han såg GM stå vid Dekorima. Sen ett par sekunder senare kliver mannen ut efter Palme och skjuter sen. Han ser en man stå i två sekunder och sen gå efter Palme.

Han ser inte mannen komma.
Citera
2021-11-12, 17:50
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Det kanske var så kort samtal att Engström inte tänkte på att dom direkt" pratade"

Kanske bara var typ Trevlig helg o ha det så bra i Idre ..

Han svarade tack detsamma..

Då kanske inte Engström menade att dom direkt pratade...
Den ena väktaren säger att det var ett samtal om bland annat Idre som varade ett par minuter. Den andra säger att de önskade honom lycka till "och allt det där". SE bör som minst ha stannat till, stått och växlat några ord. Det finns ingen som helst anledning att förneka det, även om det inte skulle kunna ge honom alibi. Oförklarligt om han var GM. Även en desorienterad sömngångare hade reflexmässigt bekräftat samtalet. Ju längre tid han är inne på Skandia, desto svårare för polisen att bevisa hans skuld. Det är också fullt möjligt att samtalet var såpass långt att han (om vi förutsätter att han är GM) stötte ihop med OP i närheten av utgången. Då räcker det att han får polisen att tro att samtalet var lite längre än det var. Hur man än vrider och vänder på det tyder det på att han ville få polisen att tro att han var ute på Sveavägen tidigare än han var. När han sedan är angelägen om att få reda på utstämplingstiden ger det en ännu starkare indikation på att han inte vill veta tiden pga rädsla, utan av lust.
Citera
2021-11-12, 17:51
Medlem
Citat:
Du märker alltså inte skillnaden mellan ett samtal i 15 sekunder och ett i 3 minuter?

Väktarna specificerar i alla händelser samtalets längd till "ett par minuter" respektive "en stund".

Till och med PH, som misstänkte SE, medgav ett "kort samtal" i minst 30 sekunder ...

Minuterna går fort när man har kul!

Jo fast om någon frågar mig 2 veckor senare så svarar jag nog lite som väktarna...

Eller är du också inne på att samtalet med väktarna ger SE alibi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in