2021-11-12, 12:01
Avslutad
Hur fan kan åklagaren yrka på 10 år när han kommer max få 4 års ungdomsvård? Jävla symbolpolitik.
Citera
2021-11-12, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Hur fan kan åklagaren yrka på 10 år när han kommer max få 4 års ungdomsvård? Jävla symbolpolitik.

Det är som vanligt. Åklagarna siktar mot stjärnorna, hellre än mot trädtopparna!

Men grunden är att mordet har ett straffvärde av livstids fängelse (om personen varit över 21 år). Detta innebär 8-9 års fängelse för en person som är 17 år. Därefter lägger man på 1-2 år för Mordförsöken och det Grova vapenbrottet.
Citera
2021-11-12, 12:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det är som vanligt. Åklagarna siktar mot stjärnorna, hellre än mot trädtopparna!

Men grunden är att mordet har ett straffvärde av livstids fängelse (om personen varit över 21 år). Detta innebär 8-9 års fängelse för en person som är 17 år. Därefter lägger man på 1-2 år för Mordförsöken och det Grova vapenbrottet.
Som jag förstår det kan en minderårig inte få fängelse? Enbart ungdomsvård?
Citera
2021-11-12, 12:15
Medlem
Citat:
Som jag förstår det kan en minderårig inte få fängelse? Enbart ungdomsvård?

Jo, om synnerliga skäl föreligger.

Du tänker att åklagaren missat detta och gjort en jättetabbe som yrkat på fängelse, eller vadå? :-D
Citera
2021-11-12, 12:16
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Jag har några tänkbara scenarion:
1. Han frikänns, eftersom det inte går att utesluta att det är som han säger - att han varit på en annan plats vid tiden för mordet. Det är nästan omöjligt att döma för mord, även om man har fingeravtryck på vapnet. De kan ju ha tillkommit vid ett annat tillfälle.
2. Han får max två års ungdomsvård, och är ute efter ett år
3. Han döms verkligen för mordet och hinner sitta ett par år. Därefter tas fallet upp på nytt, han frikänns, och får 10 miljoner i skadestånd för den tid ha suttit oskyldigt frihetsberövad.
Citera
2021-11-12, 12:17
Avslutad
Citat:
Jo, om synnerliga skäl föreligger.

Du tänker att åklagaren missat detta och gjort en jättetabbe som yrkat på fängelse, eller vadå? :-D
Om en hänsynslös 17 åring kan gå in i en pizzeria och kallblodigt avrätta någon och få 4 års ungdomsvård, varför ska denna filur då få 10 års fängelse? Det är så uppenbart att det är politik som ligger bakom. En polis och mediabevakning väger tyngre än någon anonym somalier till mordoffer i Rinkeby pizzeria. Det är detta hyckleri jag är trött på.
Citera
2021-11-12, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
1. Han frikänns, eftersom det inte går att utesluta att det är som han säger - att han varit på en annan plats vid tiden för mordet. Det är nästan omöjligt att döma för mord, även om man har fingeravtryck på vapnet. De kan ju ha tillkommit vid ett annat tillfälle.
3. Han döms verkligen för mordet och hinner sitta ett par år. Därefter tas fallet upp på nytt, han frikänns, och får 10 miljoner i skadestånd för den tid ha suttit oskyldigt frihetsberövad.

Nej det är polismord domstolen friar aldrig då.
Andreas Axelsson låg skjuten och oskadligjord i baksätet på bilen när poliserna blev avrättade (Malexander-morden).
Andreas Axelsson fick livstid. (precis som resten).

Så det där med "det går inte att utesluta" är något som inte kommer tillämpas i detta polismord (till fördel för den åtalade dvs).

Vi kommer nog se maxstraff här.
Senast redigerad av Gorabora 2021-11-12 kl. 12:24.
Citera
2021-11-12, 12:31
Medlem
Telestos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
1. ......
3.
Ungdomsvård har inte villkorlig frigivning. Däremot avräknas häktningstiden.

Blir det 4 års sluten ungdomsvård kommer har ut i juni 25.
Citera
2021-11-12, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Att det är hans DNA är förstås bevis som kommer användas emot honom men att han har nekat till att det är hans DNA har inget bevisvärde.

Nej absolut det har du helt rätt i, något bevisvärde har det ju inte.

Däremot är det ju så att om åklagaren uppfyller beviskraven, så övergår det ju till en viss förklaringsbörda för den tilltalade. Här kan man ju konstatera att åklagaren troligen uppfyllt beviskraven när man alltså hittat kläder, elsparkcykel, handskar (med tändsatspartiklar på), munskydd (med tilltalads DNA på) som stämmer överens med gärningsmannen på platsen. Dessutom hittar man även vapnet bredvid. Och det är HÄR jag menar att det då måste komma en hyfsat rimlig förklaring/berättelse från honom, mest för "hans egna skull# om han vill ha chansen att gå fri!
Citera
2021-11-12, 12:41
Medlem
barndomens avatar
Då blir det mängdrabatt, ungdomsrabatt, sociorabatt samt brun-i-huden-rabatt. Ute om 2 år efter gott uppförande.
Citera
2021-11-12, 12:42
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Nej absolut det har du helt rätt i, något bevisvärde har det ju inte.

Däremot är det ju så att om åklagaren uppfyller beviskraven, så övergår det ju till en viss förklaringsbörda för den tilltalade. Här kan man ju konstatera att åklagaren troligen uppfyllt beviskraven när man alltså hittat kläder, elsparkcykel, handskar (med tändsatspartiklar på), munskydd (med tilltalads DNA på) som stämmer överens med gärningsmannen på platsen. Dessutom hittar man även vapnet bredvid. Och det är HÄR jag menar att det då måste komma en hyfsat rimlig förklaring/berättelse från honom, mest för "hans egna skull# om han vill ha chansen att gå fri!

Om åklagaren klarar sin bevisbörda spelar det ingen roll vad försvaret säger.

För att återgå till det jag skrev i saken så är det inget speciellt konstigt att en person som tillfrågas säger att det inte är mitt DNA om han är övertygad om sin oskuld och är säker på att hans DNA därför inte kan finnas där. Detta uttalande är inget som styrker hans skuld alltså.
Citera
2021-11-12, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deerskin
Det kan jag meddela att jag som svenne gjort de senaste 20 åren och många andra svennar med mig också så det är inget unikt med orten-ungar. Skillnaden är att vi också jobbar och lever som vanliga medborgare och bidrar till samhället istället för att bara kosta pengar.
Aaa men han sa att man måste hålla koll på hur mycket så man kan köpa ny varje dag o ha råd vne vad jag sa hur d ligger till i orterna men grattis om de samma för er. O d ba nån procent som kostar pengar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in