2021-11-11, 22:28
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Den inställningen är ju katastrof att avge i den situation han befinner sig i nu och som bevisläget ser ut.
Hade han viljat avlägga en berättelse, där han åtminstone skulle ha en realistisk chans att klara sig, så skulle han:

1. Medgett att han varit på platsen, men inte skjutit eller begått brott.

2. Att han vid tiden för skottlossningen befunnit sig så nära skytten, så att det därför avsatts tändsatspartiklar på hans kläder.

3. Att han därefter blir rädd att misstänkas för mordet, så att han dumpar elsparkcykel, kläder, munskydd osv.

4. Hur han skulle ha förklarat pistolen, som hittas bland grejerna, blir svårare. Antingen skulle han få säga att han själv tagit på sig att gömma vapnet (då åker han på Skyddande av brottsling och Grovt vapenbrott) eller att någon annan måste ha lagt vapnet där. Det sistnämnda hade nog varit smartast eftersom hans DNA inte hittats på vapnet.

5. Att hans signalement kan kopplas till vittnesiakttagelser skulle han antingen ha skyllt på att vittnena misstagit honom som gärningsmannen (Lex Skandiamannen) eller att gärningsmannen måste varit liknande klädd som honom själv, samt åkandes på elsparkcykel.

Det är åklagaren som har bevisbördan och den är extra stark i ett mordfall.
Citera
2021-11-11, 22:51
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Tror det finns rätt stor bevisning till att odjuret kommer fällas.
Bara det att han inte har några känslouttryckningar alls framförallt när anhöriga pratar är helt sjukt.

Lider något enormt med allas anhöriga, även med MGMs mamma, hon verkar ha gjort allt för att få bort sin son och ge honom den hjälp hon behövt.

Att han är så kall bådar inte gott för framtiden.
Borde sitter inne för resten av livet för att förhindra att han kan skada fler.
Citera
2021-11-11, 23:24
Medlem
knark-kungens avatar
Har inte följt fallet, vad tror ni insatta blir det mer än 4 år på ungdom?

Tror ni han kommer straffas hårdare för att offret var polis?

Såg att sista rättegångsdagen var imorgon idag på efterlyst.
Citera
2021-11-12, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Han vet inte ens hur mycket han röker per dag. Man har total koll på hur mycket man lägger på droger. Det gäller att få ihop till det dagliga behovet.
Nee de skillnad i orterna vi röker hela tiden alla har joint så de röks på olika varje dag osv. De inte som svennar som tar tjack eller kokain och e beroende. I orten man röker till tugget de kan va allt från 2-8 jointar
Citera
2021-11-12, 03:50
Medlem
Hur långt tid tar det innan man blir kåkskadad?

Ja, för mord bör det vara samma straff. Det skulle avskräcka många 16-åringar från att begå mord och sitta ett par år för att bli 100 gubbe. Skulle dom vilja bli 100 gubbar om straffet är livstid? ”Sitt 20-25 år och bli en 100 gubbe”

Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Med den avskaffade straffrabatten för 18-21-åringar så kommer livstid att kunna dömas ut även för 18-åringar.
Då blir det ett absurt stort steg i straffen för omyndiga. Ska en GM som är 17 år 11 mån även framgent kunna dömas till högst 8 år (endast med synnerliga skäl) och i normalfallet betydligt mindre, medan en GM på 18 år 1 mån kan åka på livstid d.v.s. i praktiken 20-25 år?
Det enda rimliga vore att strafftiden för omyndigs skruvas upp i motsvarande grad.
En sån som denne S*kariye borde sitta inlåst åtminstone till 40 års ålder.
Vid den åldern brukar de flesta ha lugnat ner sig.
Citera
2021-11-12, 08:46
Medlem
deerskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbetappe
Nee de skillnad i orterna vi röker hela tiden alla har joint så de röks på olika varje dag osv. De inte som svennar som tar tjack eller kokain och e beroende. I orten man röker till tugget de kan va allt från 2-8 jointar

Det kan jag meddela att jag som svenne gjort de senaste 20 åren och många andra svennar med mig också så det är inget unikt med orten-ungar. Skillnaden är att vi också jobbar och lever som vanliga medborgare och bidrar till samhället istället för att bara kosta pengar.
Citera
2021-11-12, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det är åklagaren som har bevisbördan och den är extra stark i ett mordfall.

Ja, jag vet? Men jag tillåter mig ändå att säga att "Det är inte mitt DNA", när det finns DNA-träffar på kläder och munskydd av karaktären +4, är en väldigt dålig förklaring om man vill förklara varför ens DNA finns avsatt. Det skulle ju betyda att polisen och NFC gjort fel - och ändå på något sätt kunnat matcha DNA-träffarna med den misstänkte, hur det nu skulle vara möjligt?
Citera
2021-11-12, 10:54
Medlem
Korv69s avatar
Citat:
Kammaråklagare Linda Wiking yrkar på minst tio års fängelse för 17-åringen som står åtalad för polismordet i Göteborg, skriver TT.

– Det råder inga som helst tveksamheter om att han siktar och avlossar två skott mot en person, säger hon i sin slutplädering på rättegångens sista dag.

Helt otroligt att åklagaren anser att endast 10 år är lämpligt straff. Med nuvarande rabatter är han ute om 6 år. Polismord borde generera livstid, oavsett om GM är vuxen eller inte.
Citera
2021-11-12, 11:01
Medlem
Herregud, 10 år för mord på en polis. Fan va sjukt. Livstid utan snack. De borde satsa på att göra om lagarna för de allra grövsta brotten som mord och landsförräderi. Att man tillåts ge unga straff som att dem är vuxna om de utför dessa handlingar.
Citera
2021-11-12, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv69
Helt otroligt att åklagaren anser att endast 10 år är lämpligt straff. Med nuvarande rabatter är han ute om 6 år. Polismord borde generera livstid, oavsett om GM är vuxen eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Triswe
Herregud, 10 år för mord på en polis. Fan va sjukt. Livstid utan snack. De borde satsa på att göra om lagarna för de allra grövsta brotten som mord och landsförräderi. Att man tillåts ge unga straff som att dem är vuxna om de utför dessa handlingar.

Åklagaren kan inte yrka på något som inte finns i lagen för en 17-åring. Såklart hade åklagaren annars gjort det.
Citera
2021-11-12, 11:59
Medlem
Åklagaren yrkar på minst 10 års fängelse för mord och tre mordförsök samt grovt vapenbrott. Då har hon tagit hänsyn till hans låga ålder, säger hon.
Citera
2021-11-12, 12:00
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ja, jag vet? Men jag tillåter mig ändå att säga att "Det är inte mitt DNA", när det finns DNA-träffar på kläder och munskydd av karaktären +4, är en väldigt dålig förklaring om man vill förklara varför ens DNA finns avsatt. Det skulle ju betyda att polisen och NFC gjort fel - och ändå på något sätt kunnat matcha DNA-träffarna med den misstänkte, hur det nu skulle vara möjligt?

Att det är hans DNA är förstås bevis som kommer användas emot honom men att han har nekat till att det är hans DNA har inget bevisvärde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in