2021-11-11, 22:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Är det inte så att det vittnesmålet är upptaget EFTER att SE valsat runt på bild i media?

Om det är så så är utpekandet av SE som varande på platsen klent, väldigt klent.
Detta vittne uppträder ju exakt så som Stig vill att det ska bli, oavsett om han är GM eller inte så
är denna typ av som du skriver "klockrena" eller som Murdock "100% allibi" svaga och alldeles för svaga och subjektiva med ett perspektiv att krossa SE teorin på vaga "bevis".

Det är bara bullshit, om det nu stämmer att han irrade runt som fan och surrade med allt och alla om att
han såg allt etc etc.
Om det vore sant så bör det ju finnas flera samstämmiga vittnen som pekar ut honom som irrande runt på mordplatsen.

Ge mig dessa så ska jag gärna omvärdera min uppfattning om att teorin om SE som gärningsman som den mest troliga som presenterat hittills.

Den som beskrivs är JÅS. Men JA nämner, 1989, att han pratade med ytterligare en person, en person i 50-årsåldern med keps, vilket råkar vara samma person som han pekar ut i fotokonfrontationen (1986):

"När han kommer till fotografi föreställande Engström E63 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad. Han är dock osäker men har en minnesbild av mannen som välliknande detta foto. Han säger att enligt hans minnesbild var möjligen mannen tunnhårig samt något yngre än på fotot." (Det här måste vara fotot från polishuset, med SE utan keps.)

På LAC-bandet, en 60 sekunder efter skotten, tycks JA ha en ordväxling i bakgrunden med två personer. En barndomsvän till SE hävdar att en av de röster som hörs, är Skandiamannens ...

Men visst kan uppgifter i media ha påverkat JA. Men det förutsätter att han läste vissa tidningar och såg på TV, ett visst klockslag, den 6-7 april. På den tiden cirkulerade inte saker och ting i sociala medier. Möjligen kunde man "läsa ikapp" på biblioteket.

Det fanns inte något YouTube eller SVT Play där man kunde veva saker och ting om och om igen ...
Senast redigerad av Dalulven 2021-11-11 kl. 22:44.
Citera
2021-11-11, 22:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Han kan ju omöjligt varit på Bohemia och "irrande på mordplatsen vilka flera
"fastställt" SE vara pga JAs vittnesmål tre månader senare.

Bestäm er var han var någonstans och länka gärna flera vittnesuppgifter som stödjer detta...

Du har nog otur när du tänker. SE kom fram sent till mordplatsen, hamnade i bakgrunden och noterades av JA. Sedan (efteråt) så lufsade SE håglöst efter poliserna in i gränden utan att väcka så mycket uppmärksamhet och gick in för att lugna nerverna på Bohemia i några minuter. SE satt där "med händerna framför sig och utan att beställa något eller ta av sig ytterkläderna" i några minuter enligt vittnet på restaurangen.

Då missar SE när ambulanserna kommer till mordplatsen, men prickar in i sitt vittnesmål att den mest logiska vägen tillbaka till mordplatsen från Bohemia är söder om barackerna på Tunnelgatan.

Länk: sid 7 och 9:
https://drive.google.com/file/d/1YfAj61nc9pqi3k7niwuz660noHOnGJLA/view

Vittnet passar ihop mycket bättre i tid, beteende och signalement med SE än YN på DBG. SE var helt klart inne på Bohemia!
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-11 kl. 22:40.
Citera
2021-11-11, 22:38
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Om man tittar på klippet från början så var GW skeptisk till att man skulle kunna knyta ett vapen till kulorna även om man hade rätt vapen, det har NFC också slagit fast. Sedan sa han att en försvårande omständighet för utredningen är att den misstänkte är död.

KP var tyvärr ingen trollkarl, det var väl en sådan som skulle behövts för att verkligen lösa fallet så att alla hade blivit nöjda. För att vara en vanlig dödlig kan man nog säga att han "nådde så långt man kan begära", under rådande omständigheter.

”…det har NFC också slagit fast.”

KP jagade ett mordvapen i 3,5 år men när hans teorier sprack - ingen träff - så påstod han plötsligt detta.

Något som vapenexperten Sonny Björk dementerade redan den 10 juni 2020.

Visst nådde KP så långt han kunde - eftersom han gasade fullt rakt in i en bergvägg.
Citera
2021-11-11, 22:45
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
”…det har NFC också slagit fast.”

KP jagade ett mordvapen i 3,5 år men när hans teorier sprack - ingen träff - så påstod han plötsligt detta.

Något som vapenexperten Sonny Björk dementerade redan den 10 juni 2020.

Visst nådde KP så långt han kunde - eftersom han gasade fullt rakt in i en bergvägg.

Det är alltså NFC som påstår detta, inte KP.

https://sverigesradio.se/artikel/7498034
Sannolikt har det aldrig gått att knyta ett vapen till de kulor som dödade statsminister Olof Palme. Det säger Mikael Högfors, chef för vapengruppen på Nationellt forensiskt centrum, NFC.

Men du litar väl mer på den gamle vapenexperten Sonny än på sådana moderna påfund som NFC
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-11-11 kl. 22:50.
Citera
2021-11-11, 22:47
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Källa på det?

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/vittnena-det-var-inte-stig-engstrom-som-skot-olof-palme?client=safari
Citera
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vilka menar du är "man" i din text ovan?

Det är faktiskt 50-miljonersfrågan, men SE som GM är det inte man försöker skydda genom att fuska med diarieföringen och att svartmaska dokument. Det är väl ändå helt klart även för er som inte hört TP konfirmera detta? "Man" försöker mörklägga något annat! SE är helt oskyldig.

KP Är på något vis inblandad i fusket, eftersom han väntade 33 år med att diarieföra Nils Linders Dokument.

Nils Linder var inblandad redan 1986 då han fuskade bort sitt dokument.

Något måste tydligen döljas i MOP och dessa personer håller efter mer än 35 år fortfarande i svartpennan!
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-11 kl. 22:51.
Citera
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du har nog otur när du tänker. SE kom fram sent till mordplatsen, hamnade i bakgrunden och noterades av JA. Sedan (efteråt) så lufsade SE håglöst efter poliserna in i gränden utan att väcka så mycket uppmärksamhet och gick in för att lugna nerverna på Bohemia i några minuter. SE satt där "med händerna framför sig och utan att beställa något eller ta av sig ytterkläderna" i några minuter enligt vittnet på restaurangen.

Då missar SE när ambulanserna kommer till mordplatsen, men prickar in i sitt vittnesmål att den mest logiska vägen tillbaka till mordplatsen från Bohemia är söder om barackerna på Tunnelgatan.

Länk: sid 7 och 9:
https://drive.google.com/file/d/1YfAj61nc9pqi3k7niwuz660noHOnGJLA/view

Vittnet passar ihop mycket bättre i tid, beteende och signalement med SE än YN på DBG. SE var helt klart inne på Bohemia!

Jag har nog inte mer otur när jag tänker än andra som vrider och vänder på detta case.
Har SE uppgivit att han var inne på Bohemia?
Citera
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det blev dålig respons på det här klippet.
Kan SE ha sett saker som hände på mordplatsen efter att gm sprungit iväg?
Bra fråga. Och vice versa, kan gm ha sett saker som hände på mordplatsen efter att SE sprungit iväg?
Citera
2021-11-11, 22:49
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Han kan ju omöjligt varit på Bohemia och "irrande på mordplatsen vilka flera
"fastställt" SE vara pga JAs vittnesmål tre månader senare.

Bestäm er var han var någonstans och länka gärna flera vittnesuppgifter som stödjer detta...

Sluta citera mig med din jävla idioti. Vadå bestäm er? Jag har aldrig påstått att SE varit på Bohemia. Det enda jag gjorde var att länka till det förhör där JA kommenterat ett fotografi av Engström. Det var ett svar på en användare som skrev att han aldrig gjort detta. Om andra har en teori att Engström var på Bohemia så ge fan att blanda in mig i detta.
Citera
2021-11-11, 22:51
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Sluta citera mig med din jävla idioti. Vadå bestäm er? Jag har aldrig påstått att SE varit på Bohemia. Det enda jag gjorde var att länka till det förhör där JA kommenterat ett fotografi av Engström. Det var ett svar på en användare som skrev att han aldrig gjort detta. Om andra har en teori att Engström var på Bohemia så ge fan att blanda in mig i detta.

Nej jag ber om ursäkt det var inte menat till dig, bara att länken fanns i ditt inlägg, mittåt, inte meningen att "dra" in dig om man säger :P
Citera
2021-11-11, 22:53
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
SE kom ut för sent.

Motbevisa det först.

Du har en stor poäng i detta, det var min första tanke också, tror jag har skrivit inlägg om det i tråden strax efter presskonferensen då jag också hade tankarna på att denna teori kan de ta och köra upp....

Kan vara så.... vem vet, eller så var det perfekt timing för att möta dem och vända efter dem precis som i serien.
Citera
2021-11-11, 22:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
SE kom ut för sent.

Motbevisa det först.
Lars Borgnäs menar tvärtom, att SE kom ut för tidigt. Går det att motbevisa?:
(FB) Skandiamannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera