2021-11-11, 17:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
När solen går ner tex, är det bevisat bortom allt rimligt tvivel att det den går ner och inte bara försvinner bakom en höjd? Speciellt om vi tänker oss jorden mer som en krater där vi befinner oss nere i den så att säga.
Men inte bara pga det utan berg och random höjder.

Man ska inte tro blint på nåt någon säger. Det håller jag med dig om.
Det skulle jag nog anse att det är. Krater? Finns det någon rimlig förklaring till att vi inte skulle se det om vi befann oss i en krater. Och är hela världen en krater så borde ju ljusstrålarna försvinna då solen passerar kanten av kratern dvs. i ett viss läge så skulle det ju bli mörkt på hela jorden. Solen är ju alltid i zenit någonstans så en krater är verkligen inte en rimlig förklaring.
Citera
2021-11-11, 17:16
Medlem
Citat:
När solen går ner tex, är det bevisat bortom allt rimligt tvivel att det den går ner och inte bara försvinner bakom en höjd? Speciellt om vi tänker oss jorden mer som en krater där vi befinner oss nere i den så att säga.

Och den går också ner i havet. Om jorden är platt stämmer heller inte solens gång med vad vi kan observera. Det finns så många saker som inte stämmer överens med den platta jorden, och ni tvingas hela tiden komma med lösningar som bara är fantasier.
Citera
2021-11-11, 17:21
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Om jorden vore platt och världen befinner sig i en krater borde man kunna se väggen på den kratern om man befinner sig vid havet. Där går solen ner bortom horisonten och ingen kratervägg syns oavsett vilket teleskop du använder.
Citera
2021-11-11, 17:22
Medlem
Citat:
Klart folk förstår det. Men jag har orienterat med en platt karta. Tror inte det spelar nån roll så länge du inte ska åka jorden runt norr söder.

Vi känner till avstånd. Men hur menar du att du får ut en form från det?
Avstånden söder om ekvatorn är mycket kortare än de skulle kunne vara på en platt jord, och den enda förklaringen till detta är att söder om ekvatorn är ett halvklot på samma sätt som norr om ekvatorn. Kanske inte så bra förklarat, men det är det bästa jag kan göra på svenska.
Citera
2021-11-11, 17:25
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Det skulle jag nog anse att det är. Krater? Finns det någon rimlig förklaring till att vi inte skulle se det om vi befann oss i en krater. Och är hela världen en krater så borde ju ljusstrålarna försvinna då solen passerar kanten av kratern dvs. i ett viss läge så skulle det ju bli mörkt på hela jorden. Solen är ju alltid i zenit någonstans så en krater är verkligen inte en rimlig förklaring.

Jag menar inte att den går utanför kratern. Mer att det ser ut som den går ner men den skyms bara från den position just den betraktaren har. I kratern har du du saker som kan skymma solen också som berg tex. Men vi kan ta bort kratern och bara tänka höjder och hur syn funkar istället.
Citera
2021-11-11, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Om jorden vore platt och världen befinner sig i en krater borde man kunna se väggen på den kratern om man befinner sig vid havet. Där går solen ner bortom horisonten och ingen kratervägg syns oavsett vilket teleskop du använder.

Just krater var inte så bra förklaring. Se ovan istället
Citera
2021-11-11, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Och den går också ner i havet. Om jorden är platt stämmer heller inte solens gång med vad vi kan observera. Det finns så många saker som inte stämmer överens med den platta jorden, och ni tvingas hela tiden komma med lösningar som bara är fantasier.

Ja det har du ju rätt i. Observationer med bra ögon verkar peka mot att solen går ner å under.

Jag fastnar bara gällande vatten hela tiden och skulle verkligen vilja se ett Force the line experiment. Krävs lite pluring dock.
Citera
2021-11-11, 17:45
Medlem
Citat:
Ja det har du ju rätt i. Observationer med bra ögon verkar peka mot att solen går ner å under.

Jag fastnar bara gällande vatten hela tiden och skulle verkligen vilja se ett Force the line experiment. Krävs lite pluring dock.

Fast kurvan du letar efter går ju från dig i alla riktningar och går därför inte att se som en kurva. Det du ser är ca 5 km av en svag sluttning bort från där du befinner dig i alla riktningar. Du upplever det som att man står överst på globen var du än står.
Citera
2021-11-11, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Fast kurvan du letar efter går ju från dig i alla riktningar och går därför inte att se som en kurva. Det du ser är ca 5 km av en svag sluttning bort från där du befinner dig i alla riktningar. Du upplever det som att man står överst på globen var du än står.

Ja men det kräver att vatten kan färdas uppåt. El allt är relativt? Så uppåt blir aldrig uppåt utan gravitationen korrigerar det så ingenting blir uppåt eller neråt? Allt är relativt och det vi då tänker som uppåt är egentligen bara typ ny mark som inte har nåt att göra med startpunkten egentligen?. Hmm lite svårt att förklara.
Citera
2021-11-11, 18:13
Medlem
Citat:
Klart folk förstår det. ...

Vi känner till avstånd. Men hur menar du att du får ut en form från det?

Nej du förstår uppenbarligen inte hur man får ut en form från kända avstånd.

Vi känner till längden av latituder och longituder, de är om du så vill mätningar av jordens yta.

Ta bara den enkla saken att vi vet att det är 1000 mil från nordpolen till ekvatorn och att ekvatorn är 4000 mil lång. Det visar utan något som helst tvivel att jorden inte är platt.

Omkretsen på en cirkel är 2 x pi x radien och på en platt jord är radien avståndet nordpolen till ekvatorn. 1000 x 2 x pi är 6280 mil. På en platt jord skulle ekvatorn ha blivit 6280 mil. Vilket inte stämmer med den kända längden 4000 mil.

Längden av en kvarts omkrets på en sfär är 0.5 x pi x radien
0.5 x 3.14 x 6371 = 10000 km vilket är avståndet från nordpolen till ekvatorn och en kvarts varv runt ekvatorn. Våra uppmätta avstånd stämmer med en sfär.

Gör du flera av den här typen av mätningar kommer du snabbt till slutsatsen att den enda form som passar med mätningarna är en sfär med radien 6371 km.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-11-11 kl. 18:50.
Citera
2021-11-11, 18:48
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag menar inte att den går utanför kratern. Mer att det ser ut som den går ner men den skyms bara från den position just den betraktaren har. I kratern har du du saker som kan skymma solen också som berg tex. Men vi kan ta bort kratern och bara tänka höjder och hur syn funkar istället.
Stämmer ju dock inte alls med vad vi kan se. Solen går ju ner även om du står vid norska atlantkusten och den går ner i havet. Där finns ju inga berg som kan skymma. Horisonten består ju bara av himmel och hav. Jag anser nog att det är ställt bortom allt rimligt tvivel att solen försvinner bakom kurvaturen. Finns ju inga andra objekt om du står i Bergen och tittar rakt ut i Atlanten som skulle kunna skymma solen.
Citera
2021-11-11, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Stämmer ju dock inte alls med vad vi kan se. Solen går ju ner även om du står vid norska atlantkusten och den går ner i havet. Där finns ju inga berg som kan skymma. Horisonten består ju bara av himmel och hav. Jag anser nog att det är ställt bortom allt rimligt tvivel att solen försvinner bakom kurvaturen. Finns ju inga andra objekt om du står i Bergen och tittar rakt ut i Atlanten som skulle kunna skymma solen.

Ja. Skrev det till Matteus. Stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in