2021-11-11, 12:55
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Vet inte om du riktar dig till plattjordare eller oss andra. Men en plattjordare skulle enkelt kunna bevisa sin tes genom att ta sig till den där muren, och vidare. Det skulle avslöja den största lögnen i mänsklighetens historia och göra personen stormrik på kuppen. Men av någon anledning så tar sig aldrig någon dit. Det borde ju vara värt att satsa allt man äger och har på för det skulle ju betala sig tusen gånger om...

Det finns dock ett enkelt svar. Plattjordare vill inte ha eller lämna bevis för de vet innerst inne sanningen. Och sanningen skulle paja deras grej de för tillfället ser som sin hobby och känner samhörighet med. Har man satsat för mycket socialt i frågan så blir den till slut för stor för att få falla.

Sorligt ändå tack för ditt klargörande.
Jag för dock känslan av att om dem flyger rakt och inte ser muren du pratar om så kommer dem ha en bortförklaring till varför det blev som det blev.
Citera
2021-11-11, 13:07
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Sorligt ändå tack för ditt klargörande.
Jag för dock känslan av att om dem flyger rakt och inte ser muren du pratar om så kommer dem ha en bortförklaring till varför det blev som det blev.

Jorden är en sfär och det finns enormt mycket evidens för det. Gravitationen drar massa inåt mot centrum av jorden och så bildas en sfär.
Vi ser skepp försvinna bortom horisonten .
Vi har vetat det i tusentals år. Ända sen man bevisade det med pinnar och skuggor.
De gamla grekerna visste det mycket väl och man är dum i huvudet om man tror nåt annat.

Vi har tillomed kartor vi hittar med som inte skulle funka på en platt yta.
Vi kan till och med böja tid så varför skulle den vara platt?
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-11-11 kl. 14:04.
Citera
2021-11-11, 13:09
Medlem
Mrallknowings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Du måste använda en kamera utan fish eyelins om du skall bevisa jordens kruvatur för inte tror du du väl att jordens visar så kraftig kurvatur bara typ 100 meter upp och dessutom ändras hela tiden beroende på hur kameran är riktad?

https://m.youtube.com/watch?v=CoJSrctxpk8
Utan fish eye lins.
Citera
2021-11-11, 13:17
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Du måste använda en kamera utan fish eyelins om du skall bevisa jordens kruvatur för inte tror du du väl att jordens visar så kraftig kurvatur bara typ 100 meter upp och dessutom ändras hela tiden beroende på hur kameran är riktad?
Vilket finns. Här en ballong med raktecknande lins på kameran.

https://www.youtube.com/watch?v=hgSeDb-NbTw

Edit: tvåa på puckfan men det är olika videor.
Senast redigerad av RostigHink 2021-11-11 kl. 13:19.
Citera
2021-11-11, 13:24
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Jorden är en sfär och det finns enormt mycket evidens för det. Gravitationen drar massa inåt mot centrum av jorden och så bildas en sfär.
Vi ser skepp försvinna bortom horisonten .
Vi har vetat det i tusentals år. Ända sen man bevisade det med pinnar och skuggor.
De gamla grekerna visste det mycket väl och man är dum i huvudet om man tror nåt annat.

Vi har tillomed kartor vi hittar med som inte skulle funka på en sfär.
Vi kan till och med böja tid så varför skulle den vara platt?
Du missförstår mig. Jag tror inget annat än att jorden är rund, de som tror annat är inte värda min tid
Citera
2021-11-11, 14:50
Avslutad
Kan man inte bara köra en ping till olika servrar och få ett hum om vilka avstånd det är till olika platser?

Vore ju ett experiment som vem som helst med tillgång till internet kan replikera.
Citera
2021-11-11, 14:53
Medlem
Mrallknowings avatar
Ska man hårddra det är ju inte jorden en perfekt cirkel men ack så nära.
Så varken platt eller rund om man skall vara 100.
Citera
2021-11-11, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Ser platt ut ja, men sa jag att det inte finns en kurva på jorden?
Att bara lita på det man kan se med ögonen är en farlig sak, jag vet att det är så plattjordare vill leva och det är väl helt ok. Men stig fram och bevisa varför motparten har fel någon gång, det går inte alltid hävda att motparten ska bevisa något om man vill ha rätt. Ibland får man faktiskt jobba själv och lägga fram hållbara vetenskapliga teorier om varför det jag säger är sant.

Trolla lugnt

Ja det är en farlig sak. Speciellt när det gäller att använda himmlafenomen och solnedgångar som bevis.
Det är väl det "plattjordare" hävdar, just det du skriver?
Citera
2021-11-11, 16:22
Medlem
Citat:
Ja det är en farlig sak. Speciellt när det gäller att använda himmlafenomen och solnedgångar som bevis.
Det är väl det "plattjordare" hävdar, just det du skriver?
Det är en farlig sak att använda himlafenomen som bevis även om de överensstämmer exakt med en rund jord och inte alls med en platt. Det är så farligt att man inte ens vågar kolla om fenomenen stämmer överens med verkligheten.

Då är det mycket säkrare att använda lögnare och ligister på YouTube som bevis. De är mer pålitliga, även om de inte heller vågar undersöka närmare om deras påståenden stämmer. Eller vill de kanske inte alls?
Citera
2021-11-11, 16:23
Medlem
Citat:
... Men som du säger, presentera era tankar och bevis istället. ...

Jag tänker så här:
Vi hittar på jorden alltså känner vi till dess utseende och form.

Vidare tänker jag så här:
Förstår verkligen inte plattisar innebörden av att avstånd och riktningar på jorden är kända? Eller driver dom med oss?
Citera
2021-11-11, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det är en farlig sak att använda himlafenomen som bevis även om de överensstämmer exakt med en rund jord och inte alls med en platt. Det är så farligt att man inte ens vågar kolla om fenomenen stämmer överens med verkligheten.

Då är det mycket säkrare att använda lögnare och ligister på YouTube som bevis. De är mer pålitliga, även om de inte heller vågar undersöka närmare om deras påståenden stämmer. Eller vill de kanske inte alls?

När solen går ner tex, är det bevisat bortom allt rimligt tvivel att det den går ner och inte bara försvinner bakom en höjd? Speciellt om vi tänker oss jorden mer som en krater där vi befinner oss nere i den så att säga.
Men inte bara pga det utan berg och random höjder.

Man ska inte tro blint på nåt någon säger. Det håller jag med dig om.
Citera
2021-11-11, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag tänker så här:
Vi hittar på jorden alltså känner vi till dess utseende och form.

Vidare tänker jag så här:
Förstår verkligen inte plattisar innebörden av att avstånd och riktningar på jorden är kända? Eller driver dom med oss?

Klart folk förstår det. Men jag har orienterat med en platt karta. Tror inte det spelar nån roll så länge du inte ska åka jorden runt norr söder.

Vi känner till avstånd. Men hur menar du att du får ut en form från det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in