2021-11-11, 17:18
Medlem
Hej!

Skulle starta bilen tidigare idag och då knäpper de bara som när batteriet är slut och inga lampor eller så lyser i panelen utan den är helt svart.
Tar ur nyckeln ur tändningslåset men de fortsätter knäppa för fullt ifrån reläboxen i motorrummet.
Detta har aldrig tidigare hänt mig när batteriet varit slut på någon annan bil. Testar att byta batteri och knäppandet slutar och bilen startar och går som vanligt.
Kan de vara så att de är något relä eller så som dragit ur strömmen ur batteriet eller är detta normalt att de händer på Saab 9-5 vid dåligt batteri?
Ska tillägga att generatorn ladda 14,22V efter jag bytt batteri.

Om någon varit med om liknande vore jag väldigt tacksam för svar
Senast redigerad av Bonden10 2021-11-11 kl. 17:24.
Citera
2021-11-11, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonden10
Hej!

Skulle starta bilen tidigare idag och då knäpper de bara som när batteriet är slut och inga lampor eller så lyser i panelen utan den är helt svart.
Tar ur nyckeln ur tändningslåset men de fortsätter knäppa för fullt ifrån reläboxen i motorrummet.
Detta har aldrig tidigare hänt mig när batteriet varit slut på någon annan bil. Testar att byta batteri och knäppandet slutar och bilen startar och går som vanligt.
Kan de vara så att de är något relä eller så som dragit ur strömmen ur batteriet eller är detta normalt att de händer på Saab 9-5 vid dåligt batteri?

Laddar den 14 Volt så var det nog bara batteriet som gett upp.
Citera
2021-11-11, 18:03
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Hej!

Det är helt normalt att detta inträffar, och om jag inte missminner mig kommer DICE (styrdon som bl.a. styr kylfläkten) att försöka starta kylfläkten om information om kylvätsketemperatur från Trionic (motorstydonet) uteblir/är felaktig, men på grund av den låga spänningen blir det bara smatter i reläet.
Citera
2021-11-11, 19:16
Medlem
Citat:
Hej!

Jag har ägt EN Saab. Det fick räcka.
Även mitt batteri tog slut. Alla lampor lös som de skulle och det enda som hände vara att startmotorn inte ens försökte dra runt. Killen på reservdelar höll med mig om att de där är utrustade med för svaga batterier. Nu har du tyvärr redan köpt ett nytt men har man ett standardbatteri på en 9-5 är ett tips att ersätta med ett kraftigare när det är dax.
Citera
2021-11-11, 20:13
Medlem
Men ska de verkligen fortsätta smattra när nyckeln är uttagen ur tändningslåset?

Batteriet som satt i är ett 74ah från Biltema
Citera
2021-11-11, 20:16
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Men ska de verkligen fortsätta smattra när nyckeln är uttagen ur tändningslåset?

Är det lika ljud hela tiden eller är det olika hastighet på ljudet?
Citera
2021-11-11, 22:40
Medlem
De är lika ljud hela tiden, låter precis som att man försöker starta en bil med dåligt batteri som bara knäpper ifrån startmotorn fast den knäpper ifrån boxen med relä fast tändningslåset står i lock och jag har nyckeln i fickan
Citera
2021-11-11, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Är det lika ljud hela tiden eller är det olika hastighet på ljudet?

De är lika ljud hela tiden, låter precis som att man försöker starta en bil med dåligt batteri som bara knäpper ifrån startmotorn fast den knäpper ifrån boxen med relä fast tändningslåset står i lock och jag har nyckeln i fickan
Citera
2021-11-11, 22:43
Medlem
hippilis avatar
Citat:
När det klickar. Känn mer fingret på reläna och byt plats med ett lika dant och se om det blir tyst. Är bilen avstängd ska inget relä vara draget och absolut inte klicka till och från
Citera
2021-11-12, 14:19
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Moderna bilars elsystem är inte "hårdvarukontrollerade" från tändningslåset, det är inte som i gamla bilar att tändningslåset är en strömbrytare som slår på eller stänger av strömmen som sedan går vidare till "allt" annat (eller den strömmen får styra reläer och sådant).

I en modern bil sitter femtioelva datorer, tändningslåset skickar en signal till en/flera datorer att det är dags att starta upp en massa olika funktioner när man vrider på tändningen, och så börjar datorerna sköta sina jobb och skickar ström vidare till det som ska vara igång. Likt vilken dator som helst kan man få märkliga resultat när saker inte fungerar som dom ska, t.ex. för att batteriet är för tomt för att driva alla system ordentligt. Datorn får obegripliga signaler in, gör sitt bästa för att tolka och hantera detta, gör kanske ett självtest och provar att aktivera olika system. Kort sagt, bilen kan i princip blinka som en julgran på grund av ett elektriskt problem, trots att nyckeln är avstängd.
Citera
2021-11-13, 09:55
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Nej, det är klart det inte ska, batterier ska inte heller vara urladdade och människor ska inte få cancer.

Men du ska veta att märkligare saker än så har inträffat...
Citera
2021-11-13, 10:11
Medlem
PeterNosters avatar
Chansar på jordfel. Någon komponent typ relä är fisjordat via massa gegga.
Som sagt, lokalisera reläet som klickar och byt ut. Reläerna på min bil sitter i socklar så är bara att dra ur.
Att växla reläerna som redan sitter i bilen är lite riskigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in