2021-11-11, 09:46
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeranism
Intressant att du tycker det.

Det finns enormt starka religiösa motiv för att tro att jorden är platt. Då är människan nämligen skapelsens centrum. Vi är återigen herren på täppan i Guds kupolformade terrarium. Många plattskallar i denna tråd har exklamerat hur vetenskapen bara finns till för att förvilla och föra oss bort från Gud. Rymden som fenomen uppfanns så att vi ska känns oss små och värdelösa. Detta ska sedan göra på något magiskt vis så att vi inte ifrågasätter överheten.

Av någon anledning är det också alltid judarna som ligger bakom det som det ofta är bland konspirationstokarna. Kanske för att de dödade Jesus?

Mm vet om det, men det är inte jag.
Jag gör detta för jag insett att jag aldrig plockat isär vad jag lärt mig och försöker bygga ihop det igen. Du vet, den vetenskapliga metoden.
Är lite inne på spåret att det vi observerar bestäms mer av medvetandet än att det är en fast fysisk plats lika för alla. Kvantfysik in action typ.
Men det är några som kommit med lite matnyttigt här och jag funderar.

Sen är soldyrkan religiöst motiv också. Jag säger inte att ena har rätt. Utan att båda är helt övertygad om att deras idé stämmer. Vi hade kunnat levt under en tid då du var övertygad om att den var platt om den sidan behållit makten. Det är lite det som fascinerar mig. Och säg inte att du aldrig skulle kunna bli lurad.
Citera
2021-11-11, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Gravitationen fungerar ju inte på en platt skiva eftersom gravitationen skulle bli mer och mer snedriktad desto längre ut på skivan man kommer. Skulle ju bara verka rakt ner om du står i mitten av skivan. På Nordpolen skulle det funka som vanligt. Nere i Australien skulle det ju kännas som om hela världen lutar. Den densitetskraft som dom flesta plattjordare talar om har ju ingenting med gravitation att göra utan där pratar man ju tvärtom att densiteten i sig skulle få saker att falla och att en stens densitet skulle få den att veta vad som är upp eller ner. Den kraft du talar om nu att massa attraherar massa förnekas av dom flesta plattjordare just eftersom den inte går ihop med deras världsbild.

Jag menade bara att det är ett cirkelresonemang.
Platt, rund eller tillämpad på vilken form som helst.

Hur vet värme vad som är upp då?
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-11-11 kl. 09:56.
Citera
2021-11-11, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Förklaringsmodell? Det var bara en tanke baserad på en verklig observation av solen.

Dag/natt och årstiderna är väl några av de saker som pekar på ett finstämt system då det återupprepas utan variation år efter år. Ja snö å kyla kan komma lite olika tider, tänker på solens rörelse.

Jorden skulle kunna vara rund men lögnen ligger i allt cirkulerar runt oss och vi står stilla.
Känns ju som det alltid är religiösa motiv till dessa lögner. Gör solen viktigare än jorden.
Soldyrkan genom historien är ju inte ovanligt direkt.
Här är vi i kärnan av saken. Det är så omöjligt för flattisar att inse att jorden inte är universums centrum att man hela tiden måste hitta på alla världens konstiga förklaringar till saker som är uppenbara för alla som kan se.

Solen går ner bakom horisonten utan att ändra storlek. Först sa man att man kan hämta den fram med ett teleobjektiv. Det blev för dumt, och då fann de som bestämmer att man kan säga att solen försvinner på grund av perspektiv. Det är nästan lika dumt, för det stämmer inte överens med verkligheten, men de som inte vågar tänka sig själva tror på perspektivet.

Tyngdkraften ersätts av densitet. Något måste man ju säga.

Söderkorset, solens gång söder om ekvatorn, midnattssolen i Antarktis och avstånden söder om ekvatorn är värre. Än så länge har plattjordeliten inte lyckats komma på något som liknar en förklaring. Istället försöker man hitta på nya naturlagar här också, men som regel försvinner de ganska snabbt eller börjar prata om något annat. Flatjordeliten hävdar att de som närmar sig Antarktis jagas bort, och jag har till och med sett att kryssningarna till Antarktis kallas fejk, trots att tusentals tar resan varje år. Det är väldigt bra att ha de där ursäkterna för att inte behöva resa dit själv för att hitta sanningen.

Varför försöker inte de som påstår sig söka sanningen ta några flyg mellan kontinenterna söder om ekvatorn? Det är inte svårt att förstå. Det skulle förstöra hela den världsbild som plattjordseliten lyckats få sina anhängare att tro på.

Sanningen är att de till varje pris kommer att undvika att sanningen kommer fram.
Citera
2021-11-11, 10:08
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Något jag funderat över är om det skulle fungera med en konstant acceleration som om jorden var ett stort rymdskepp, fast det fungerar inte eftersom tyngdaccelerationen är olika på olika ställen.

Dessutom blir det smått absurt att tänka sig en sådan situation där vi ju skulle åka i ljusets hastighet inom ett år, och sedan bara fortsätta att öka farten.
I den här trådens begynnelse påstods det att gravitation uppstod just på grund av att den platta jorden accelererade konstant. För tillfället verkar övertygelsen vara att jorden är stationär och gravitationen uppstår på grund av någon sorts densitet.
Det har väl funnits någon mer fantastisk förklaring också.

Plattjordsforskarna verkar inte vara överens om hur naturlagarna fungerar. Det här är inte det enda exemplet på hur olika förklaringar går stick i stäv mot varandra.
Citera
2021-11-11, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Här är vi i kärnan av saken. Det är så omöjligt för flattisar att inse att jorden inte är universums centrum att man hela tiden måste hitta på alla världens konstiga förklaringar till saker som är uppenbara för alla som kan se.

Solen går ner bakom horisonten utan att ändra storlek. Först sa man att man kan hämta den fram med ett teleobjektiv. Det blev för dumt, och då fann de som bestämmer att man kan säga att solen försvinner på grund av perspektiv. Det är nästan lika dumt, för det stämmer inte överens med verkligheten, men de som inte vågar tänka sig själva tror på perspektivet.

Tyngdkraften ersätts av densitet. Något måste man ju säga.

Söderkorset, solens gång söder om ekvatorn, midnattssolen i Antarktis och avstånden söder om ekvatorn är värre. Än så länge har plattjordeliten inte lyckats komma på något som liknar en förklaring. Istället försöker man hitta på nya naturlagar här också, men som regel försvinner de ganska snabbt eller börjar prata om något annat. Flatjordeliten hävdar att de som närmar sig Antarktis jagas bort, och jag har till och med sett att kryssningarna till Antarktis kallas fejk, trots att tusentals tar resan varje år. Det är väldigt bra att ha de där ursäkterna för att inte behöva resa dit själv för att hitta sanningen.

Varför försöker inte de som påstår sig söka sanningen ta några flyg mellan kontinenterna söder om ekvatorn? Det är inte svårt att förstå. Det skulle förstöra hela den världsbild som plattjordseliten lyckats få sina anhängare att tro på.

Sanningen är att de till varje pris kommer att undvika att sanningen kommer fram.

Jasså har sett videos där solen blir mindre och mindre tills den försvinner. Över en öken. Verkar som saker tornar upp och skymmer solen oftast när den går ner. Eftersom motsatsen har filmats. Behöver nog en relativt plan yta som en öken för att se det.

Men det med att stjärnorna roterar åt olika i håll norr å söder verkar ju tala för en rund jord.
Eller så funkar min 8 tanke😉
Citera
2021-11-11, 10:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag menade bara att det är ett cirkelresonemang.
Platt, rund eller tillämpad på vilken form som helst.

Antar du pratar om varma gaser? I så fall pga gravitationen.

När en gas blir varmare expanderar den, vilket innebär att dess densitet minskar. Då kommer svalare och tyngre gas ’ramla ner’ (i riktning jordens masscentrum) under den varma gasen, som då i sin tur trycks uppåt.
Citera
2021-11-11, 10:16
Medlem
Citat:

Varken värme eller varm luft vet vad som är uppåt. Vilket lätt inses av att temperatur saknar riktning, temperatur är inte riktad uppåt eller nedåt. Ett uttryck som "20 grader snett åt sidan" är ren gallimatias.

En kubikmeter varm luft har mindre massa än en kubikmeter kall luft. Och eftersom tyngdkraften (gravitationen) är proportionell mot massan är tyngden hos den kalla luften större än tyngden hos den varma luften. Tyngden är proportionell mot massan - inte mot temperaturen.
Citera
2021-11-11, 10:23
Medlem
Mrallknowings avatar
Jorden är rund, det är så enkelt att bara fästa en kamera med helium ballonger och skicka upp så dröjer det inte långt innan man ser det. Orkar ni inte göra detta kan jag hänvisa till YouTube.

Mvh
Citera
2021-11-11, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Antar du pratar om varma gaser? I så fall pga gravitationen.

När en gas blir varmare expanderar den, vilket innebär att dess densitet minskar. Då kommer svalare och tyngre gas ’ramla ner’ (i riktning jordens masscentrum) under den varma gasen, som då i sin tur trycks uppåt.

Jag pratar om vanlig hederlig värme.

Inte på grund av densiteten då då det är det du beskriver händer. Men du lägger till idén om masscentrum för att få en riktning.

Vi borde se stora stenar dra till sig mycket mindre stenar då. Ett berg borde dra till sig gruskorn. Eller?
Eller börjar gravitation vid en viss storlek relativt till den andra storleken? Vad är formeln för det?
Citera
2021-11-11, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrallknowing
Jorden är rund, det är så enkelt att bara fästa en kamera med helium ballonger och skicka upp så dröjer det inte långt innan man ser det. Orkar ni inte göra detta kan jag hänvisa till YouTube.

Mvh

Hänvisa det du så kan jag hänvisa till motsatsen med samma metod.
Citera
2021-11-11, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Varken värme eller varm luft vet vad som är uppåt. Vilket lätt inses av att temperatur saknar riktning, temperatur är inte riktad uppåt eller nedåt. Ett uttryck som "20 grader snett åt sidan" är ren gallimatias.

En kubikmeter varm luft har mindre massa än en kubikmeter kall luft. Och eftersom tyngdkraften (gravitationen) är proportionell mot massan är tyngden hos den kalla luften större än tyngden hos den varma luften. Tyngden är proportionell mot massan - inte mot temperaturen.

2a ovan.
Citera
2021-11-11, 10:27
Medlem
Mrallknowings avatar
Citat:
Hänvisa det du så kan jag hänvisa till motsatsen med samma metod.

Kan du förklara vad motsatsen är? Skickar du ner ballongerna i marken så eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in