2021-11-11, 07:57
Medlem
Hej,
Jag vill egentligen bara älta. Det är beklagligt nog att man måste gå till jobbet varje dag för att ha mat på bordet. Men det som jag har svårast med är att umgås med kollegor under en hel "utbildningsdag", "kick-offer" och liknande. Det är sällan fantastiska lokaler eller god mat som ingår. Istället trängs man in i en pytteliten rum med dålig luft och ska "arbeta" tillsammans. Inte ens på kafferast eller lunchen får man vara ifred. Utan måste tillsammans med andra "beundra" utsikten, "lovorda maten" och då och då upprepa att "sådant ska vi göra oftare".
Jag kräks av det här.
Citera
2021-11-11, 08:05
Medlem
Turbomachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raisamaria
Jag kräks av det här.

Håller med, på mitt jobb skall detta göras på en lördag så man har hela helgen förstörd.
Citera
2021-11-11, 08:12
Medlem
Du verkar inte vara särskilt populär på din arbetsplats, enligt dina egna inlägg, så klart det blir ännu värre då, när dom verkligen lär känna dig.
Citera
2021-11-11, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du verkar inte vara särskilt populär på din arbetsplats, enligt dina egna inlägg, så klart det blir ännu värre då, när dom verkligen lär känna dig.

Saken är att jag bryr mig inte. Alla är jäätt treviliga mot mig på jobbet på kick-offer och jag bryr mig inte ett skit om vad de tänker om mig. Jag går till jobbet enbart för pengarna.

Men jag hatar det att man får inte säga öppet om vad man tycker om maten, utsikten, platsen och de dokument vi ska arbeta med. Skulle jag säga sanningen så blir det väl konstig stämning och man kanske skulle erbjuda mig en kontakt med psykiatri.
Citera
2021-11-11, 08:39
Medlem
kristofferGs avatar
Om dessa tillställningar inte infaller på arbetstid, och ifall du nu hatar det så mycket - gå inte dit.
Citera
2021-11-11, 08:42
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Håller med, jävla slöseri på pengar och tid.
Citera
2021-11-11, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Om dessa tillställningar inte infaller på arbetstid, och ifall du nu hatar det så mycket - gå inte dit.
Det är det som är grejen. Att det är på arbetstid. Jag hatar inte mina kollegor. Men själva problemet är att man får aldrig vara ifred ens 10 minuter på sådana tillfällen och att man får aldrig vara negativ eller ens neutral om utbudet. När kollegan förtjust utbrister: "Så trevligt att vi får vara här, visst ska vi göra sådant oftare!" Så kan jag väl inte titta buttert på henne och säga: "nej, faktiskt inte".
Jag gillar inte ljuga. Även för att behålla stämningen. Men man måste.
Citera
2021-11-11, 09:25
Medlem
aYaLLas avatar
Vad är så jävla svårt med att säga "Jag vill inte vara med"?

Det är ju inte direkt obligatoriskt. Och om någon säger att det är obligatoriskt så får du ju isåfall lön för hela dagen, vilket blir extra god mat på bordet.
Citera
2021-11-11, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aYaLLa
Vad är så jävla svårt med att säga "Jag vill inte vara med"?

Det är ju inte direkt obligatoriskt. Och om någon säger att det är obligatoriskt så får du ju isåfall lön för hela dagen, vilket blir extra god mat på bordet.

Ja, jag får lön för hela dagen, förstås. Men gillar inte det tramset som ingår i just den dagen. Jag kan inte lika gärna dela mina åsikter med mina kollegor för att det är kutym att vara överentusiastisk över sådant "fantastisk tid". Så gör jag det här istället.

Utflykter på arbetstid är hemskt slöseri av pengar och tid för kommunen! Maten var urusel och dokument som vi diskuterat var helt meningslöst!

Så nu har jag sagt det.
Citera
2021-11-11, 09:47
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Att jobba ingår det nånstans att vara social och sprida bra stämning. Några gånger per år händer dylika events, det är väl bara gå dit, ta en bira, snacka lite med kollegorna, och sen dra efter några timmar? Så svårt eller jobbigt är det inte.
Citera
2021-11-11, 09:54
Avslutad
beror vad man gör. är det relevanta utbildningar tycker jag det är bra. är det tex julbord är det ju också trevligt. uppskattar även afterwork/resturang besök. men man kan ju alltid välja att inte gå också.
Citera
2021-11-11, 10:11
Medlem
Merwinnas avatar
Jag gillar inte heller sådant, och vi är fler! För det mesta är det fåniga aktiviteter, som inte skapar den samhörighet alls som det är tänkt. Snarare känner man att man har tappat ansiktet inför chefen och arbetskamraterna, när man tvingats göra sig löjlig.

Allra värst är det om det innebär rent farliga aktiviteter. Känner t.ex. en man som blev tvingad (ja han upplevde det som det) att ge sig upp med en instruktör i ett segelflygplan. Medarbetarna förväntades vara tacksamma för en så påkostad aktivitet, men han var skräckslagen innan och drömde mardrömmar långt efteråt... Samma chef tvingade vid en annan kick-off samme man att rida på en häst, fast han är gravt allergisk mot hästar. Han försökte att förbereda sig med extra spraydoser, men fick ändå ett astmaanfall och höll på att kvävas...

Sedan ska vi inte tala om vad som sker på finlandsbåtar och konferenshotell, när spriten går in och vettet ut... och särskilt om arbetskamraterna är av olika kön och i ungefär samma ålder...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in