2021-11-10, 11:37
Avslutad
Hur många här har haft svartjobb någon gång? Inom vilken bransch jobbade ni och hur länge? Jag tror det är vanligare än man tror, särskilt inom byggbranschen och inom restaurangvärlden. Själv har jag jobbat svart på en restaurang där det bedrevs skattefusk. Jobbade ca 3-4 pass i veckan och efter varje avslutat arbetspass fick jag min lön i kontanter direkt i handen utan att någon skatt drogs, Tror jag tjänade ca 50 000 kr totalt under 6 månader (ingen jättesumma, men helt OK för att vara ett extrajobb).

Kan tillägga att skattefusket på restaurangen uppdagades något år efter jag slutat och ägaren torskade rejält och åkte in på kåken 4-5 år p.g.a. grovt skattebrott. Tydligen hade fler miljoner förskingrats.

Så, berätta om era svartjobb!
Citera
2021-11-10, 11:40
Medlem
Plockat ut diverse ob o tillägg i bruna kuvert o någon körning i utbyte mot hemtjänster.
Citera
2021-11-10, 11:51
Medlem
knark-kungens avatar
Aldrig, sen är jag inte kriminell heller.
Citera
2021-11-10, 12:08
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen

Vilken moral du har

Hela jävla gröna näringen (skog, jordbruk trädgård) är full av detta. Polacker älskar att mygla som fan. Det är bara i Norden vi verkligen tror att skattepengarna går till rätt saker.
Citera
2021-11-10, 12:16
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Vilken moral du har

Hela jävla gröna näringen (skog, jordbruk trädgård) är full av detta. Polacker älskar att mygla som fan. Det är bara i Norden vi verkligen tror att skattepengarna går till rätt saker.

Men pajasen har coolt nickname fast denne inte är kriminell, bara hård på nätet. Knarkarsvin är
ju inte kriminella

OnT: Ja jag har jobbat svart på hamburgerhak,dataföretag och sportaffär.
Citera
2021-11-10, 12:19
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen

Då har du ett väldigt passade användarnamn

Japp har jobbat svart i mina yngre dagar.
Jobbade då som målare och där fick man förfrågningar stup i kvarten, men det är några år sen.
Kan hända att folk frågar, men tackar nej.
Citera
2021-11-10, 12:19
Medlem
Blir fortfarande erbjuden kontant betalning då och då för byggtjänster men tackar oftast nej
eftersom det blivit så mycket misstänksamhet mot kontant affärer nu för tiden.
Kan göra det någon gång ibland om jag känner personen och litar på denne för att vara snäll.
Jag kanske dessutom vet att hen har det knackigt och kan behöva spara nån hundring i timmen.
Att hjälpa vänner mot ersättning är väl knappt svartjobb heller egentligen.
Det som skattemyndigheten borde inrikta sig på är väl snarare när de stora aktörerna använder
tredjehands underentreprenörer från exempelvis Uzbekistan som jobbar svart för 70 kr./timme
då blir det ju lite omsättning som undandras från beskattning.
Jag blir inte sur heller om pizzabagaren struntar i att slå in min beställning i kassaparaten
det är småpengar ändå och den lilla oljan behövs i maskineriet om samhället skall fungera.
Det som däremot gör mig förbannad är när telefonbolagen kan skicka inköps fakturan från
land till land inom EU och göra momsavdrag för samma telefon i fyra länder innan den säljs.
Sverige tappade tydligen 40 miljarder i momsintäkter på sådana upplägg bara förra året.
Citera
2021-11-10, 12:21
Medlem
ofta ofta på 80-90talet..är snickare.
Citera
2021-11-10, 12:26
Medlem
kyrkstockens avatar
Svar ja. Byggbranschen. Flyttbranchen. Resande knalle.

Jag är även dömd för "lämnandet av felaktiga uppgifter för underlag för taxering"...det låter så kul.
Citera
2021-11-10, 12:27
Medlem
Hänt mig vid 1 tillfälle, innom byggbranchen.
Jobbade häcken av mig från fredag kväll till söndag kväll för att hjälpa en kompis styvfarsa att avsluta ett bygge. Det var 1987 när jag gjorde lumpen så prespigerat idag.
Fick ut lika mycket i näven som jag fick var 14 dag före skatt på det normala jobb jag då var tjänstledig ifrån. Men det var väl standart innom byggbranchen under 80talet.
Citera
2021-11-10, 12:30
Medlem
GBGlaceSvens avatar
Ja. 20 hela vårar på GBGlace och jag är till och med inte ens anställd. Men jag har fått ett eget kontor i källaren som jag ibland spenderar mina sömnlösa nätter när jag bara tänker på piggeliner. Tyvärr är det aldrig någon som knackar på.

/MVH från oss alla på GBglace
Citera
2021-11-10, 12:30
Medlem
På 80-90talet körde man svart på kvällar å helger om man ville byta bil tex.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in