2021-11-10, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Snart är det bara Liberala politiker och tjänstemän kvar som samtliga bävar för att behöva ställa sig till arbetsmarknadens förfogande
Precis, vi får hålla tummarna för att liberalernas stämma nu senare i november sliter sönder partiet. Sedan väljer M att ta allt mer avstånd (tecken på att de hellre tar liberalernas röster än sammarbetar).

Medan M och därmed KD garanterat skulle kunna ge SD deras "återvandring light" för makten efter 2022 tror jag mycket väl att L skulle kunna säga stopp för det.

Scrolla snabbt igenom titlarna på motionerna så får ni bra överblick. Väldigt mycket om röda linjer, "tryck rött till" och liknande, den som tror att L är ett måste för att få till en M+KD+SD+L vinst är direkt korkad. Det kan direkt bli kaos med följd av en ny JÖK-liknande situation där L istället ger S+MP+C sitt stöd eller extraval där väljarna i sin tur straffar "höger".
https://www.liberalerna.se/landsmote
Senast redigerad av Bankkonsulten 2021-11-10 kl. 08:29.
Citera
2021-11-10, 08:39
Medlem
Soterns avatar
Hur fan kan Miljöpartiet gå framåt? Då inser man att Sverige är kört.
Citera
2021-11-10, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Hur fan kan Miljöpartiet gå framåt? Då inser man att Sverige är kört.

Nu är de senaste siffrorna som publicerats här i tråden bara Stockholm och inte hela Sverige.

Jag anser alla förändringar under 2% är inom felmarginalen som lätt kan raderas ut redan vid nästa mätning, så man måste se på den långsiktiga trenden.

Kan ju säga att jag verkligen hoppas att L och MP försvinner ur riksdagen, det skulle underlätta nåt extremt för de övriga partierna i riksdagen att komma framåt.
Citera
2021-11-10, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Nu är de senaste siffrorna som publicerats här i tråden bara Stockholm och inte hela Sverige.

Jag anser alla förändringar under 2% är inom felmarginalen som lätt kan raderas ut redan vid nästa mätning, så man måste se på den långsiktiga trenden.

Kan ju säga att jag verkligen hoppas att L och MP försvinner ur riksdagen, det skulle underlätta nåt extremt för de övriga partierna i riksdagen att komma framåt.
Precis, sedan är det nog väldigt svårt att vikta och kalibrera rätt när man gör undersökningar på så detaljerad nivå som regionsvis och har så få tidigare undersökningar att jämföra med.
Citera
2021-11-10, 09:28
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself

Håller med, men jag vill lägga till KD. Ett onödigt parti idag och deras röster hade kunnat hamnat hos M eller SD.
Citera
2021-11-10, 12:25
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Håller med, men jag vill lägga till KD. Ett onödigt parti idag och deras röster hade kunnat hamnat hos M eller SD.
Jag är rädd för att KD behövs?
Om inte KD fanns så kanske vi hade sett kristna väljare gå till Tro och Solidaritet inom S?
Citera
2021-11-10, 12:30
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Har de fått högre svarsfrekens i förorten än förut eller?

Finns ingen vettig förklaring till varför S, C, V och MP alla skulle öka samtidigt som Stockholm går allt mer åt helvete.

Stockholm styrs av Moderaterna. Där har du förklaringen.
Citera
2021-11-10, 12:31
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Precis, vi får hålla tummarna för att liberalernas stämma nu senare i november sliter sönder partiet. Sedan väljer M att ta allt mer avstånd (tecken på att de hellre tar liberalernas röster än sammarbetar).

Medan M och därmed KD garanterat skulle kunna ge SD deras "återvandring light" för makten efter 2022 tror jag mycket väl att L skulle kunna säga stopp för det.

Scrolla snabbt igenom titlarna på motionerna så får ni bra överblick. Väldigt mycket om röda linjer, "tryck rött till" och liknande, den som tror att L är ett måste för att få till en M+KD+SD+L vinst är direkt korkad. Det kan direkt bli kaos med följd av en ny JÖK-liknande situation där L istället ger S+MP+C sitt stöd eller extraval där väljarna i sin tur straffar "höger".
https://www.liberalerna.se/landsmote
L är i det stora hela ett onödigt parti eftersom det inte fyller någon politisk funktion.
Namnbytet var nog ett av de stora misstagen. Skitpartiet kallar sig liberaler samtidigt som partiet har stött och stödjer kränkning efter kränkning av individens fri och rättigheter.

Personligen så tror jag att det hade varit bättre för det politiska landskapet om Ullenhag hade tagit över partiet.
Han hade fortsatt samarbetet med S och konkurrerat med C och S om väljarna, samtidigt som högerfalangen inom L hade gått till M.
Citera
2021-11-10, 12:38
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Stockholm styrs av Moderaterna. Där har du förklaringen.

Stockholm styrs inte av Moderater utan av Stureplansmoderater. Och Stureplansmoderaterna sitter gärna och gosar med Stureplanscentern, Stureplansliberalerna och Gröna Khmererna.
Citera
2021-11-10, 13:42
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Novus har på uppdrag av Sveriges Radio genomfört en opinionsundersökning ett år före valet 2022 bland boende inom Stockholms län.

1063 intervjuer genomfördes 8-18 oktober 2021.

Hur skulle du rösta om det vore riksdagsval i dag? (I parentes riksdagsvalet 2018)

Moderaterna: 23,4 % (26,0 %)
Liberalerna: 4,4 % (6,9 %)
Centerpartiet: 9,6 % (8,6 %)
Kristdemokraterna: 3,1 % (7,0 %)
Socialdemokraterna: 23,3 % (23,1 %)
Vänsterpartiet: 13,8 % (6,9 %)
Miljöpartiet: 5,0 % (4,8 %)
Sverigedemokraterna: 16,5 % (15,2 %)
Annat parti: 0,9 % (1,5 %)

Intressant!

Dock skiljer sig Nouvus undersökning ganska kraftigt från vad SCB kommer fram till.

Från den senaste SCB-mätningen (maj 2021)

Sthlms kommun följt av Sthlms län exkl Sthlms kommun.
M 19,4% ----31,3%
C 9,8% --- 6,9%
L 4,2% --- 2,7%
KD 1,9% --- 5,8%
MP 6,0% --- 4,9%
S 27,7% --- 23,9%
V 18,8% --- 6,8%
SD 10,5% --- 16,8%
Övr 1,3% --- u.s.

Antal intervjuade: 485 --- 593

(I Sthlms kommun bor ca 0.96 milj, i Sthlms län 2,34 milj, Sthlms län exkl Sthlms kommun 1,38 milj. Eller om man så vill ca 41% av Sthlms läns invånare bor i Sthlms kommun.)

Med detta tagit i hänsyn borde de sammanslagna siffrorna för Sthlms län bli ca:
M 26,4%
C 11,7%
L 3,3%
KD 4,2%
MP 5,4%
S 25,5%
V 11,7%
SD 14,2%
Övr ?
Citera
2021-11-10, 17:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Intressant!
Dock skiljer sig Nouvus undersökning ganska kraftigt från vad SCB kommer fram till.
Från den senaste SCB-mätningen (maj 2021)
Sthlms kommun följt av Sthlms län exkl Sthlms kommun.
M 19,4% ----31,3%
C 9,8% --- 6,9%
L 4,2% --- 2,7%
KD 1,9% --- 5,8%
MP 6,0% --- 4,9%
S 27,7% --- 23,9%
V 18,8% --- 6,8%
SD 10,5% --- 16,8%
Övr 1,3% --- u.s.
Antal intervjuade: 485 --- 593
(I Sthlms kommun bor ca 0.96 milj, i Sthlms län 2,34 milj, Sthlms län exkl Sthlms kommun 1,38 milj. Eller om man så vill ca 41% av Sthlms läns invånare bor i Sthlms kommun.)
Med detta tagit i hänsyn borde de sammanslagna siffrorna för Sthlms län bli ca:
M 26,4%
C 11,7%
L 3,3%
KD 4,2%
MP 5,4%
S 25,5%
V 11,7%
SD 14,2%
Övr ?

ja den där undersökningen är Stockholms län utom Stockholms kommun. Kanske kommer det en speciellt bara för kommunen som är en egen valkrets?
Citera
2021-11-10, 19:53
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Snart är det bara Liberala politiker och tjänstemän kvar som samtliga bävar för att behöva ställa sig till arbetsmarknadens förfogande

Det enda jag bryr mig om i det kommande valet är att L åker ur.

De är bara i vägen för en omvandling av den svenska politiska övergången till gal-tan-skalan.

Sen är jag trött på deras extrema globalistvurm.

Kanske efter 4 år utanför Riksdagen kan de reformera sig till något vettigare. Men då får folk göra en ny bedömning utifrån läget.

Vi har för många partier i Riksdagen och det är osannolikt att KD och MP åker ut, då eventuella stödröster skulle gå till dem från höger respektive vänster.

Just nu vill jag bara punktmarkera L och se till att så absolut få som möjligt röstar på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in