2021-11-09, 20:24
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBonnano
Ärlig fråga till alla Tesla-fanboys, tror ni på allt Elon säger?

2016: Twittrade han följande
"In ~2 years, summon should work anywhere connected by land & not blocked by borders, eg you're in LA and the car is in NY"

2019: 1 miljon robottaxis vid 2020.
Musk claimed back in 2019 that the Model 3 would soon be usable as a Robotaxi, earning money for owners by autonomously shuttling rideshare passengers around. The plan was to have 1 million Robotaxis on the road sometime in 2020.

Här är en annan lista på ytterliggare saker han inte kunnat uppfylla.
Tesla lastbilen som aldrig blev av.
Solar-powered superchargers.
The $35,000 Model 3.
Battery swap stations.
Supercharging that will always be free.
No more capital raises.
Service that covers every corner of the country

Lägg till:
*solar roof som som lyser med sin frånvaro. Dom har fått stora bidrag från delstaten New-York för att bygga en fabrik som ekar tom. Pannorna fungerar inte och kunder väntar förgäves på beställngar.
*Dom ska bygga en robot som ska klara av enklare sysslor som att köpa mat och skruva i skruvar mm. -Lycka till att få det att fungera
*Nya Roadstern drömmer Musk den ska kunna flyga med tryckluftstankar. Lycka till där också.
Citera
2021-11-09, 20:37
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Du har helt klart rätt ville bara belysa att när negativa nyheter börjar tränga igenom brukar det hålla i sig en period med kurssänkning som följd.
Det är i min värld en fantastisk möjlighet när ett bolag man i grunden gillar konstant genomgår volatila perioder om ett par månader i stöten.
Men det kan man aldrig veta i förväg, har tyvärr ingen spåkula att tillgå 🥲
Ja, FUD kan sprida sig som en löpeld ibland men det är man van vid om man hållt Tesla en längre period
Citera
2021-11-09, 20:39
Medlem
raskenss avatar
Är det någon som vet hus stor skatten var på dom optioner han hade som utlöses framöver? Tar skatten hela beloppet eller är det bara en marginell del som går till skatt? Att ha kontanter på banken kommer väl inte ens Musk vilja ha.
Funderar på om alla hans övriga bolag blöder så pass mycket att han behöver skjuta till kapital? Boring company lär göra brakförluster, Spacex lär blöda, stora belopp pga Starship och starlink, Neuralink kan det sluka stora summor?
Citera
2021-11-09, 20:49
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Är det någon som vet hus stor skatten var på dom optioner han hade som utlöses framöver? Tar skatten hela beloppet eller är det bara en marginell del som går till skatt? Att ha kontanter på banken kommer väl inte ens Musk vilja ha.
Funderar på om alla hans övriga bolag blöder så pass mycket att han behöver skjuta till kapital? Boring company lär göra brakförluster, Spacex lär blöda, stora belopp pga Starship och starlink, Neuralink kan det sluka stora summor?

Grävde ner mig i detta för missade som sagt diskussionen men skatten tycks bli ca 53% om han vill ha likvid över.
Går tydligen att lägga upp det så att inget blir över för att betala av ”skatteskulden” för fler optioner.

Men säljer han inte behöver han inte betala något ännu. Finns såklart smartare skatteupplägg.
Tar han smällen så betalar han 10% av den totala andelen som ”corporate taxes” för ALLA bolag i USA.

I min värld känns det nästan som han försöker bromsa aktieutveckligen avsiktligt🤔
Citera
2021-11-09, 21:01
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Grävde ner mig i detta för missade som sagt diskussionen men skatten tycks bli ca 53% om han vill ha likvid över.
Går tydligen att lägga upp det så att inget blir över för att betala av ”skatteskulden” för fler optioner.

Men säljer han inte behöver han inte betala något ännu. Finns såklart smartare skatteupplägg.
Tar han smällen så betalar han 10% av den totala andelen som ”corporate taxes” för ALLA bolag i USA.

I min värld känns det nästan som han försöker bromsa aktieutveckligen avsiktligt🤔
Tror fan att han sålde sina 10% idag. Jävligt hög volym med enorma ordrar 🤔
Citera
2021-11-09, 21:29
Medlem
Alternativt att storbanker har dragit i handbromsen då dom har investerat i ett bolag där kursen avgörs på Twitter med människors besparingar?
Citera
2021-11-09, 22:09
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Tror fan att han sålde sina 10% idag. Jävligt hög volym med enorma ordrar 🤔

Svårt att tro att han dumpade 2% av aktierna på marknaden idag. Det är typ vad som brukar omsättas på daglig basis i vanliga fall.
Citera
2021-11-09, 22:20
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Svårt att tro att han dumpade 2% av aktierna på marknaden idag. Det är typ vad som brukar omsättas på daglig basis i vanliga fall.
Han äger 170 miljoner vanliga aktier, alltså skulle han ha sålt 17 miljoner st.
Genomsnittlig volym de tre senaste månaderna är 22 miljoner aktier per dag, idag kom vi upp till en volym på 58 miljoner. Jag tror han sålde idag, men man vet aldrig. Sålde han idag så får vi reda på det på torsdag eller fredag.
Citera
2021-11-09, 22:41
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Han äger 170 miljoner vanliga aktier, alltså skulle han ha sålt 17 miljoner st.
Genomsnittlig volym de tre senaste månaderna är 22 miljoner aktier per dag, idag kom vi upp till en volym på 58 miljoner. Jag tror han sålde idag, men man vet aldrig. Sålde han idag så får vi reda på det på torsdag eller fredag.

Tror inte han sålde, han måste räknas som insider och då är det planerade fönster som torde gälla och kommunikation, inte bara dumpa innehavet i en klump som slaktar kursen. Det torde vara andra stora spelare som lämnar nu. Troligtvis kommer han slussa ut sina aktier under kommande månader.

Edit: Han ligger även med belåning mot del av sina aktier. Vi vet inte vad han håller på att trixa med. Han kan lika gärna sälja ännu fler aktier, särskilt om aktien går ned och lånen blir för riskabla.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2021-11-09 kl. 22:43.
Citera
2021-11-09, 22:49
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Tror inte han sålde, han måste räknas som insider och då är det planerade fönster som torde gälla och kommunikation, inte bara dumpa innehavet i en klump som slaktar kursen. Det torde vara andra stora spelare som lämnar nu. Troligtvis kommer han slussa ut sina aktier under kommande månader.

Edit: Han ligger även med belåning mot del av sina aktier. Vi vet inte vad han håller på att trixa med. Han kan lika gärna sälja ännu fler aktier, särskilt om aktien går ned och lånen blir för riskabla.
Kommunikation sker 2 dagar efter transaktionen så vi vet om han sålde på torsdag eller fredag. Just nu spekulerar jag bara.
Citera
2021-11-09, 23:11
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Kommunikation sker 2 dagar efter transaktionen så vi vet om han sålde på torsdag eller fredag. Just nu spekulerar jag bara.

Jo, men just nu tror jag snarare han sitter i samtal med sina executivekollegor på Tesla som undrar vad f-n han sysslar med på Twitter. Samt möjligen trycker upptaget på samtal från SEC som undrar samma sak. Det är inte en executive på Kalles Snickeri AB som säljer några aktier och informerar marknaden här, utan det krävs ett visst förarbete in-house, och det är inte att bedriva Twitterundersökningar kring miljardbelopp.
Citera
2021-11-09, 23:54
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Beror helt på varför kursen går ner. Att Elon säljer för att betala skatt oroar mig inte ett dugg. Hade företaget gått dåligt så hade jag sålt direkt.
Tänk på att jag sålde 500 aktier för $1069, det är ungefär där kursen ligger på nu. Går den till $800 så köper jag tillbaka allt, så min smärtgräns är ganska hög.
Finns det någon form av undersökande journalistik kvar?
Är det någon som granskat sanningshalten i Musks påstådda skatteskäl för att sälja aktier?
Allt låter så taffligt. Det rör miljarder i värden, men ingen verkar göra hemläxan.
Nota bene, jag tror inte Musk säljer för att Tesla går dåligt. Jag tror att han säljer för att han vet att det är extremt högt värderat och vill säkra upp likvida medel för att ha möjligheten att göra något annat.
Absolut inget fel med det! Men däremot oerhört tattarmässigt att göra det till en Twitter-omröstning. Det visar verkligen på Musks narcissistiska sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in