2021-11-09, 23:07
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Men ingen av de andra första vittnena såg SE som vittne där.
Hur vet du det? Ingen har med bestämdhet kunnat peka ut honom, men det är inte samma som att ingen sett honom. Det finns många vittnen som ingen pekat ut. SE var nog inte ett av de första vittnena, det har jag aldrig påstått. LJ stod på den plats som SE beskriver ca en minut efter mordet, när GM hunnit upp på DBG.
Citera
2021-11-09, 23:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Den uppgiften, att SE kommer tillbaka precis när hon lämnat receptionen, kommer ju från HO. Han säger alltså "ungefär 23.40 och precis efter 23.30-23.35".

HO säger ungefär 23:40, han säger inte i vilket skedde han tittade på klockan. AK säger att hon åkte ur huset senast 23:35-23:40. HO har sagt till AK att SE kom innan hon kommit till nedervåningen. Jag får det till att SE återvände 23:31-23:36 när jag går på AK.
Citera
2021-11-09, 23:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Eller BP eller PV. Mfl.

Men då menar du att man inte kan notera dom i andras vittnesutsagor, vilket inte är lika med att inte se personen.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-11-09 kl. 23:13.
Citera
2021-11-09, 23:10
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:

De första vittnena håller inte med din slutsats.

Till de här två kan vi även lägga JA, som pekade ut SE på foto 1986 och beskrev honom i rätten 1989.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vittnena-det-var-inte-stig-engstrom-som-skot-olof-palme
Citera
2021-11-09, 23:14
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
HO säger ungefär 23:40, han säger inte i vilket skedde han tittade på klockan. AK säger att hon åkte ur huset senast 23:35-23:40. HO har sagt till AK att SE kom innan hon kommit till nedervåningen. Jag får det till att SE återvände 23:31-23:36 när jag går på AK.
Kanske är det så. Hur det än ligger till är det mer troligt att SE kom tillbaka efter en kvart än efter 20 minuter som ständigt nämns.
Citera
2021-11-09, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det enda som säger att mördaren gick på ytterkanten av trottoaren är en bild på Tensonmannen. Där placeringen på bilden motsägs av orden i förhöret.

Poliserna speglade mördaren. PV speglade mördaren. HJ speglade mördaren.

Det är så tramsigt denna teorin om speglandet..

Den är tramsig om man tror på annan GM..

Om det är SE så är det ju uppenbart att det blir en spegling...
Citera
2021-11-09, 23:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det finns också goda skäl att tro att SE kom för sent till platsen för att hinna se GM
Nja, när nu inte heller det där tramset håller så finns det naturligtvis andra och mer sympatiska skäl till att inte misstänka SE vidare. För vem vill (som t.ex. LL, TP, KP och Netflix) egentligen peka ut en helt jovialisk och obeväpnad grafiker från Täby för att vara statsministermördare.
Senast redigerad av Draifos 2021-11-09 kl. 23:28.
Citera
2021-11-09, 23:20
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Hur vet du det? Ingen har med bestämdhet kunnat peka ut honom, men det är inte samma som att ingen sett honom. Det finns många vittnen som ingen pekat ut. SE var nog inte ett av de första vittnena, det har jag aldrig påstått. LJ stod på den plats som SE beskriver ca en minut efter mordet, när GM hunnit upp på DBG.

Det är inte bara att ingen "med bestämdhet" kunde peka ut honom. Ingen mindes honom alls. Det är helt omöjligt att han har försökt hjälpa till att rädda OP eller sprungit efter mördaren/poliser. Det är lika omöjligt att han har pratat med poliser som enligt hans utsagor ska ha avvisat honom. Om han inte är GM har han stått och tryckt på avstånd. Hur han då kunde beskriva samt peka ut var LJ stod är ytterst anmärkningsvärt.

I och med hans utstämpling (23:19-23:20) måste han vara ett utav de absolut första på plats.
Jag jobbar precis bredvid Skandiahuset idag och det rör sig om 50 meter från porten till mordplatsen. Jag går sträckan flera gånger varje dag.
Citera
2021-11-09, 23:31
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det är inte bara att ingen "med bestämdhet" kunde peka ut honom. Ingen mindes honom alls. Det är helt omöjligt att han har försökt hjälpa till att rädda OP eller sprungit efter mördaren/poliser. Det är lika omöjligt att han har pratat med poliser som enligt hans utsagor ska ha avvisat honom. Om han inte är GM har han stått och tryckt på avstånd. Hur han då kunde beskriva samt peka ut var LJ stod är ytterst anmärkningsvärt.

I och med hans utstämpling (23:19-23:20) måste han vara ett utav de absolut första på plats.
Jag jobbar precis bredvid Skandiahuset idag och det rör sig om 50 meter från porten till mordplatsen. Jag går sträckan flera gånger varje dag.
Två väktare minns ett samtal om hans stundande semester till Idre innan han lämnade receptionen. Ett samtal har förekommit, hur långt är svårt att veta. SE förnekar detta. Tyder det på att han vill ha alibi, eller tyder det på att han vill få polisen att tro att han var ute på Sveavägen tidigare än han var?

Ingen mindes alls? Jaså, så när AH säger att en man, som hon inte såg ansiktet på, drog i benet och ville vända OP så kan det inte ha varit SE? Och mannen som enligt JA sprang runt och dirigerade kan inte ha varit SE? Och när JA tycker sig minnas SE i en fotokonfrontation kan han inte ha varit på platsen, eftersom han hade varit med i tv? Någon nämnde väl också "en vaktmästare från Skandia" om jag inte minns fel.

SE har förmodligen ljugit och överdrivit, det är de flesta överens om. Frågan är om han gjorde det som vittne eller GM. Om SE stod på trottoaren vid OP en minut efter mordet är det inte konstigt om ingen mindes honom. Det finns som sagt många vittnen som ingen minns och det är helt naturligt med tanke på hur situationen var. Det var inte en gubbe i rock som stod i fokus.
Citera
2021-11-09, 23:33
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, när nu inte heller det där tramset håller så finns det naturligtvis andra och mer sympatiska skäl till att inte misstänka SE vidare. För vem vill (som t.ex. LL, TP, KP och Netflix) egentligen peka ut en helt jovialisk och obeväpnad grafiker från Täby för att vara statsministermördare.
Vad menar du med att det där tramset inte håller?
Citera
2021-11-09, 23:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vad menar du med att det där tramset inte håller?
Ni snackar hela tiden om att "SE kom försent till platsen", men det finns liksom inget belägg för det.
Citera
2021-11-09, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Om du läst hafsverket "Den osannolike mördaren" så inser du att detta vändande av OP är centralt i TPs fabelbygge. Jag noterade när jag läste eländet att TP hade fel om vändandet och ändå använde det som ett "bevis" på att SE "ljög". Precis som i en dammig Agatha-Christiedeckare så är den enda som kan beslås med en lögn nämligen också alltid mördaren i TPs förvrängda, men ändå lite inskränkta, begreppsvärd.

Jag har läst den. Men jag är inget fan av att sätta likhetstecken mellan den boken och SE-teorin. Allt för många argument mot SE-tworin är egentligen argument mot KPs eller TPs version av teorin eller deras enskilda agerande. Och det är mest tröttsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in