2021-11-09, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Någonstans måste gränsen dra vad gäller risk-nytta balansen. För 40 plusarna verkar t.o.m du instämma i att den väger över till vaccinens fördel. När det kommer till 12-15 åringarna så väger det bara över lite till vaccinens fördel. Därför är det ytterst troligt att risk-nytta balansen väger över till vaccinens nackdel i åldergruppen 0-11 år . Därför är jag motståndare till att vaccinera de minsta barnen, oavsett vad EMA eller FHM kan tänkas komma med.

Vaccin är inget smågodis, utan de som får/tar det måste ha någon nytta av det. Jag hävdar t.ex att, även, de som har haft en SARS-COV2 infektion har nytta av vaccinet. Detta därför att vaccinet skyddar emot svår sjukdom, om, de råkar ut för en återinfektion som, brukar kunna, vara värre än den första infektionen. Men det är små tal vi talar om här. Men ifrån 40 plus så blir de genast större!

En annan effekt är den hybridimmunitet som tidigare SARS-COV2 infekterade får genom vaccinering, vilket kan vara orsaken till att vi, nu,klarar oss så bra i Sverige jämfört andra europeiska länder. För de flesta som haft Covid-19 är nu också vaccinerade. Snart tillkommer 12-15 åringarna till denna grupp.
Nej, det instämmer jag inte i. Drog bara till med något. Jag kan förstå att äldre, 70+, samt personer i riskgrupp tar vaccinet. Övriga förstår jag inte men jag respekterar varje människas vilja. Jag kan inte förstå att en fullt frisk 40-åring tar vaccinet. Kan du snälla länka till minst en studie som visar på att vaccinet hjälper 12-åringar men inte 11-åringar?
Citera
2021-11-09, 22:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du menar som virus?
Typ HPV. Som åtminstone ger livmoderhalscancer, men troligtvis massa andra cancerformer också.
Hur är det med Covid-19 tror du?
Tror du verkligen att vaccinet gör mer skada än nytta?

Det är verkligen frågan som alla vill ha svar på.Sanningen är att ingen vet , just nu. Bara tiden kan säga vem som hade rätt.Men vaccin har alltid varit risk vs reward , så vi får hoppas att inget händer.

Däremot så är ny teknik nästan alltid , full av barnsjukdomar som man inte hade någon aning om.
Citera
2021-11-09, 22:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
En persons åsikt räcker inte för att övertyga mig. Finns någon referens till vetenskaplig studie?

Nej. Jag minns inte i vilket avsnitt John Campbell nämnde det.

Du behöver inte bli övertygad. Men vad finns egentligen att förlora på att lita på John Campbell? Det handlar om att ta tillskott av D-vitamin, åtminstone under vintern. Vad är det värsta som kan hända av att ta tillskott av D-vitamin?
Citera
2021-11-09, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Nej, det instämmer jag inte i. Drog bara till med något. Jag kan förstå att äldre, 70+, samt personer i riskgrupp tar vaccinet. Övriga förstår jag inte men jag respekterar varje människas vilja. Jag kan inte förstå att en fullt frisk 40-åring tar vaccinet. Kan du snälla länka till minst en studie som visar på att vaccinet hjälper 12-åringar men inte 11-åringar?
0st 12 åriga tjejer har dött av Covid-19.

Ska vi vaccinera alla 12 åriga tjejer med ett villkorat godkänt vaccin? Enkelt svar tycker jag.
Citera
2021-11-09, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Du behöver inte bli övertygad. Men vad finns egentligen att förlora på att lita på John Campbell? Det handlar om att ta tillskott av D-vitamin, åtminstone under vintern. Vad är det värsta som kan hända av att ta tillskott av D-vitamin?
Att man dör eller blir sjuk?
Citera
2021-11-09, 22:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja det är ju så influensa normalt registreras men underligt nog inte Convid!

Jag har sett att du använder ordet "Convid" i flera inlägg, det är alltså inte ett stavfel av misstag. Vad är "Convid"?
Citera
2021-11-09, 22:48
Avslutad
Citat:

Anledningen till att D-vitamin är så viktigt är för att det reglerar immunförsvaret.Tänk följande: det brinner i ditt hus , du ringer 112 någon svarar i växeln och skickar ut brandkåren , brandmännen släcker ditt hus och räddar din hund , hurra , D- vitaminet är växeln i , 122 om ingen svarar i växeln så kommer inte brandkåren och ditt hus brinner ner.

Höga nivåer av D- vitamin gör att immunförsvaret kan agera snabbt , och skicka sina T-celler till den inkräktande virusinfektionen.
Citera
2021-11-09, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saywhaat-
Avlidna i covid-19
Antal avlidna i covid-19 per kön och åldersgrupp enligt dödsorsaksintyg inkomna fram till 1 november 2021
Måttenhet: Antal
MänKvinnor
0-9
3
3
10-19
3
1
20-29
10
6
30-39
26
14
40-49
69
36
50-59
314
108
60-69
772
296
70-79
2 104
1 147
80-89
3 171
2 644
90+
1 521
2 179
Datakälla: Dödsorsaksintyg, Socialstyrelsen Ladda ner data

Tack, men är det här även 2020? Jag tänker att det året var speciellt och att vården i år har börjat lära sig mer om sjukdomen. Skulle vara intressant att kunna skilja ut vilka som tillhör vilket år.
Citera
2021-11-09, 22:49
Medlem
Vilka restriktioner är det som kan bli aktuella igen?
Citera
2021-11-09, 22:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Tack, men är det här även 2020? Jag tänker att det året var speciellt och att vården i år har börjat lära sig mer om sjukdomen. Skulle vara intressant att kunna skilja ut vilka som tillhör vilket år.

Det finns någonstans , men du får gräva själv.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Citera
2021-11-09, 23:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

Själv har jag inget emot D-vitamintillskott, men någon sa att UKs lockdown inte gjorde någon skillnad på britternas D-vitaminnivåer. UK stängde ner kring vårdagjämningen första gången, så jag gissar att det faktiskt kan ha gjort stor skillnad under de följande månaderna. De fick vara ute och motionera 1h per dag, och bötfälldes om de satt på stranden. Många parker stängdes. Allt som allt borde befolkningens tillskott av D från solljus ha minskat drastiskt mot det normala. Vissa hade iofs tillgång till egen trädgård, men i stadsmiljö med små uteplatser och omgivande husväggar är det ändå rätt begränsad tillgång på direkt solljus för många. I normala fall kan folk utnyttja soliga dagar på ett helt annat sätt.
Citera
2021-11-09, 23:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Att man dör eller blir sjuk?

Kan du hitta någon som har dött av ett D-vitamin tillskott, och tagit den rekomenderade dosen som står på burken så ska du få 1000.000 kr i Kontanter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in