2021-11-09, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Allmänheten är inte demokratiskt lagd så detta kan man inte förlita sig på. Regeringen har ju velat stänga ner Flashback Ala Nordkorea och demokraterna (Big tech) censurerar för fullt. Totalitära PK- människor tycker att normala åsikter och demokrati är "hat", de sympatiserar lika mycket med det ovan som Nazisterna hade medkänsla med judarna.
Allmänheten har olika viljor.

I ett demokratiskt system där folk i rättvisa val röstat fram en regering så kommer den kritiska minoriteten erkänna regeringen och arbeta i opposition.

Men om en regering i ett demokratiskt system förbiser lagar och ändå utropar sig som en legitim regering så kommer tillräckligt med krafter från en stor minoritet att kunna fälla en sådan illegitim regering.
Citera
2021-11-09, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Allmänheten har olika viljor.

I ett demokratiskt system där folk i rättvisa val röstat fram en regering så kommer den kritiska minoriteten erkänna regeringen och arbeta i opposition.

Men om en regering i ett demokratiskt system förbiser lagar och ändå utropar sig som en legitim regering så kommer tillräckligt med krafter från en stor minoritet att kunna fälla en sådan illegitim regering.

Nja, om folket inte straffar odemokratiskt beteende i valen (ex demokraterna i Usa) och de andra partierna än SD i Sverige så tappar ordet "legitimitet" sin innebörd. Precis som "verklighet", "sanning", "demokrati", "gränser", "yttrandefrihet" och "kön" etc. Jag kallar mig för en 200 årig skolflicka och censurerar hur mycket som jag vill om detta "känns rätt för min icke objektiva verklighet".

Putin och Erdogan etc. gör vad de vill trots att de också har "konstitiutioner" egentligen att förhålla sig till.
Citera
2021-11-09, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikkelberg
Älskar brudar med lite stake!

kommer rösta på Nooshi!
Är det något man inte vill finna på en brud så är det en stake. Cornelis Vreeswijk beskrev det så bra.

Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Blir ganska spännande. Dagostar är inte en prostituerad dörrmatta som sjöstedt utan har lite kulor.

Det är fascinerande vilken svag personlighet Sjöstedt är. Varför krävde han inte något under sin tid?

Det är trångt i pk-blocket nu. Att få en krävande Dagostar och Annie nöjda samtidigt kommer inte bli lätt om ens möjligt.

Jag önskar såklart inte Magdalena Andersson lycka till utan att hon brinner i helvetet precis som alla andra socialdemokrater.
Jonas Sjöstedts fru blev ambassadör i diktaturen och kommunistparadiset Vietnam, i vilket JS nu får bo och gå på fina tillställningar. Tror du att det var en tillfällighet eller har det att göra med vad JS gjorde i Riksdagen för S? Han lever sin dröm nu!
Citera
2021-11-09, 19:36
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jonas Sjöstedts fru blev ambassadör i diktaturen och kommunistparadiset Vietnam, i vilket JS nu får bo och gå på fina tillställningar. Tror du att det var en tillfällighet eller har det att göra med vad JS gjorde i Riksdagen för S? Han lever sin dröm nu!

Hade det varit en planerad stunt hade jag haft någon form av respekt för honom. Sanningen är att han var lam. En modern metrosexuell vänterhen som vickar på stjärten.
Citera
2021-11-09, 19:43
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Vi har ju den här grejen, "Genelkurmay" och jag, att eftersom han är en inkvoterad afghan i Sverigedemokraterna, så avslutar vi varje stycke med en grotesk förolämpning. Det är deras, och därför numera SDs, kultur, att göra så. Jag tycker själv att det är otrevligt, men det är det som alla SDare har anpassat sig till nu när de alla har blivit EU-globalister som eftersträvar detta "mångkulturella" intoleranta arapsamhälle.
Misstänker att ICD koderna inte räcker på långa vägar här.
Citera
2021-11-09, 19:55
Avslutad
Citat:
Nja, om folket inte straffar odemokratiskt beteende i valen (ex demokraterna i Usa) och de andra partierna än SD i Sverige så tappar ordet "legitimitet" sin innebörd. Precis som "verklighet", "sanning", "demokrati", "gränser", "yttrandefrihet" och "kön" etc. Jag kallar mig för en 200 årig skolflicka och censurerar hur mycket som jag vill om detta "känns rätt för min icke objektiva verklighet".

Putin och Erdogan etc. gör vad de vill trots att de också har "konstitiutioner" egentligen att förhålla sig till.
Spelar ingen roll vad partierna än gör. Så länge de är folkvalda så är de legitima.

Putin och Erdogan har valts av sina väljare. Om de vägrar lämna makten även om de förlorar valet, ja då är deras regering illegitim. Men inte nu.
Citera
2021-11-09, 20:00
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll vad partierna än gör. Så länge de är folkvalda så är de legitima.

Putin och Erdogan har valts av sina väljare. Om de vägrar lämna makten även om de förlorar valet, ja då är deras regering illegitim. Men inte nu.

Jo, de har valts och har högt stöd ffa har haft. Demokrati innebär inte enbart majoritetsstyre utan är en uppsättning av principer som yttrandefrihet etc. Därför som de "vänster(i)liberala" är odemokratiska. Exempelvis kan man inte vinna ett val och sedan säga att nu får ingen rösta (Hitler ex) eller bara männ/kvinnor trots att man valts legitimt ursprungligen.
Citera
2021-11-09, 20:10
Medlem
Stefan sitter nog kvar tills valet. Vore direkt korkat av S att ge upp innan de har fått med sig C,V och MP.
Nyval är det nog få i riksdagen som vill ha nu, så det är förmodligen den lättaste lösningen.
Citera
2021-11-09, 21:00
Avslutad
Citat:
Jo, de har valts och har högt stöd ffa har haft. Demokrati innebär inte enbart majoritetsstyre utan är en uppsättning av principer som yttrandefrihet etc. Därför som de "vänster(i)liberala" är odemokratiska. Exempelvis kan man inte vinna ett val och sedan säga att nu får ingen rösta (Hitler ex) eller bara männ/kvinnor trots att man valts legitimt ursprungligen.
Demokrati är inte per automatik synonymt med yttrandefrihet. Det där är enbart din definition som du och andra liberala kålsupare har och försöker göra patent på.

Demokrati är folkstyre. Det ligger i begreppet. Folk har valt en ledare. Då är ledaren demokratiskt vald en viss mandatperiod oftast. Då är ledaren demokratiskt vald över denna mandatperiod. Men gör han vad fan som helst och trotsar nya val efter mandatperioden, ja då är man inte demokrat.
Citera
2021-11-09, 21:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Stefan sitter nog kvar tills valet. Vore direkt korkat av S att ge upp innan de har fått med sig C,V och MP.
Nyval är det nog få i riksdagen som vill ha nu, så det är förmodligen den lättaste lösningen.
Ja jag tror också det är fullt möjligt.

Av dagens nyhetsrsapportering tycks det finnas en uppgörelse mellan S, C och Mp men inte med V!? Har någon hört något från V eller Nooshi ikväll?
Senast redigerad av Madagascar 2021-11-09 kl. 21:30.
Citera
2021-11-09, 21:34
Medlem
DeValeras avatar
Viker V ned sig förlorar de i trovärdighet. Står de fast vid krav på förhandling och inte släpper fram Andersson kommer många på vänsterkanten att se V som ett svikarparti.

Men i denna fråga kan faktiskt V slå till mot S utan att det gör något skillnad i sakpolitiken. Det blir bara att Löfven får sitta kvar fram tills valet istället.
Citera
2021-11-09, 21:53
Medlem
Citat:
Om man hela tiden ska tänka i de banorna så kan vi lika gärna införa ett tvåpartisystem.

Vänsterpartiet bryr sig inte om risken att UK blir statsminister, och med all rätt. Det är sossarnas ansvar om de vill säkra en majoritet för sitt underlag. Om vänsterpartiet inte kräver förhandlingar så kan man lika gärna lägga ner riksdagen och samla alla procent från V till S.

De har två gånger ställt ultimatum utan att S har dansat efter deras pipa och ändå har de till slut släppt fram S, det tyder på att de nog ser viss nackdel i att risken att UK blir statsminister. Hade de inte brytt sig så hade nog UK varit statsminister vid det här laget...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in