2021-11-09, 15:31
Medlem
JamesFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Anders Lindberg.

Obehaglig på riktigt.

Han kvalar in på första plats, överlägset.
Citera
2021-11-09, 17:02
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pröpper
Hej! Intresserad vilka berömda svenskar som kan misstänkas vara psykopater, motivera gärna varför.
Ulf Kristersson. Helt okänslig för att sälja ut saker som tillhör folket till vrakpriser. Föreningar hade kunnat få köpa det men nejdå gör upp med ett företag i den goda anda där allas tungor blir bruna efteråt.
Citera
2021-11-09, 17:03
Medlem
Efter att ha kollat på ett par avsnitt av Så Mycket Bättre så måste jag säga att bröderna Norén ger mig en oerhört stark obehagskänsla. Särskilt Viktor känns som att man direkt lyft Michael Pitts karaktär ur filmen Funny Games ut i verkligheten.

Camilla Läckberg har alltid utstrålat extremt starka vibbar av kontrollbehov, manipulativa drag och tafatt spelad genuinitet. Jag ryser när jag ser henne försöka vara "charmig och genuin" i intervjuer, det är som att se en alien försöka spela människa.

Av ungefär samma anledningar som läckberg nominerar jag också Shirley Clamp, idel otäcka vibbar strålar även från henne.

Gemensamt för alla de nämnda är att man ser det på ögonen om inte maneren avslöjar dem. Det finns liksom ingen äkta mänsklighet där bakom fasaden.
Citera
2021-11-09, 17:08
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sovjet-Soyuz
Leila K, Thåström, Lööf, Jonas Sjöstedt, Morgan Johansson…..
Morgan kan du ta väck från listan och förmodligen även Jonas som ju har gift sig fint.
Däremot gillar båda att retas med borgare men det är inget psykopatdrag utan snarare ett tecken på sund humor.
Citera
2021-11-09, 17:18
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOVEMBERSPAWNED
Problemet med psykopater är att de är väldigt impulsiva och saknar tålamod. Det gör att de sällan finns bland riktigt högutbildade, så kirurger är inget typiskt psykopatyrke som påstås ovan. Deras konsekvebstänkande är också begränsat. Inom företagarvärlden är de lite vanligare, men att de är impulsiva o känslokalla gör att de ofta hamnar i kriminalitet eller i den typen av affärer. Det många gör i denna tråd är att blanda ihop narcissister och psykopater.
Nej, nu pratar du om något du inte vet något om.

När man utvärderar om en person har psykopati så använder man sig av en lista innehållande olika attribut och egenskaper. Några av dessa egenskaper är impulsivitet och oförmågan att tänka långsiktigt.

Det betyder inte att alla psykopater är impulsiva eller saknar konsekvenstänk. Precis som med oss vanliga människor så har även psykopater sina egna personligheter och drag.

Du skriver att "de är väldigt impulsiva och saknar tålamod" och att deras "konsekvebstänkande är också begränsat". Du beskriver det som om alla är exakt så. Men det är helt fel.

Vidare påstår du att psykopater sällan är högutbildade och att kirurgi inte är ett typiskt psykopatyrke.

Det här vet du ingenting om. Du sitter bara och gissar, alternativt upprepar vad du läst i någon skvallertidning.

Att utreda någon för psykopati tar lång, lång tid. Det är inget man gör över en natt eller en månad. Så vilka tror du utreds mest? De som hamnat i klammer med rättvisan och därmed hamnat på anstalt eller en klinik. Människor med problem.

Vi har med andra ord data från människor som tenderar att vara impulsiva och som saknar konsekvenstänk. Utanför rättssystemets inblandning så är datan undermålig.

Vi har därför inte en aning om de dras till kirurgiyrket, politikeryrket eller städaryrket. För att kunna dra sådana slutsatser så behövs mycket data.

Det finns forskare som menar på att kirurgi är ett yrke som psykopater tenderar att dra sig till. Men det är givetvis ingenting som är skrivet i sten. Men givetvis har du mer koll än dem..

Du har uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om. Så varför du sitter och sprider desinformation förstår jag inte. Kanske du vill känna dig viktig och kunnig, utan att faktiskt ha studerat ämnet.
Citera
2021-11-09, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Håller med på denna.

Riktiga kliniska psykopater har lite svårt att hålla sig inom lagens ramar och ertappas ofta ganska snabbt inom näringslivet. Finns några fall där någon kommit in, charmat folk osv. Men där fasaden ofta rämnat och ett parasiterande har ertappats.

Att klara sig inom en topp-position i svenskt näringsliv samtidigt som man begår brott, knarkar, knullar horor eller gör annat impulsivt kul är inte direkt möjligt 2021. Kanske för 20-30 år sedan men det skulle ej funka idag. Ist förväntas du jobba 16 timmar per dag och allt du gör är granskat.

Det finns långt fler kliniska psykopater inom den kriminella världen. Där steget till kickar, pengar och droger går snabbt.

Lite svårt att se att en psykopat ska korstoppningsplugga i 6 år för att sedan sitta med en halvbra lön och där minsta misstag i yrket dokumenteras samt övervakas. Är lite för långsiktigt och tråkigt för en sån individ.
Man pratar ju om "lyckade" psykopater, det vill säga psykopater som på ytan lever laglydigt.
Psykopatdiagnosen är ju en kriteriediagnos, själv är jag helt övertygad om att det finns psykopater på framstående positioner i samhället, dvs fullständigt empatilösa individer som njuter av att känna makt över och skada människor, lex Kapten Klänning. Inte vore det överraskande om dessa psykopater sökte sig till "maktyrken" likt polis, journalist, politiker etc.

Anders Carlberg fick man lite psykopatvibbar av tycker jag, Fryshus-Anders. Verkade maktfullkomlig och ska enligt sägen inte varit rolig att göra sig ovän med. Kolla hur fria tyglar han fick med diverse knäppa verksamheter i Fryshuset.
Citera
2021-11-09, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Det här vet du ingenting om. Du sitter bara och gissar, alternativt upprepar vad du läst i någon skvallertidning.

Att utreda någon för psykopati tar lång, lång tid. Det är inget man gör över en natt eller en månad.

Förstår inte riktigt hur du vågar sitta och såga andras kunskaper och påstå att de sitter och gissar när du själv är helt ute och cyklar.

Det tar mindre än en månad och betydligt mindre än en natt. Den semi-strukturerade intervjun som används för att slutföra PCL-R tar cirka två timmar för en erfaren kliniker. För och efter-arbete tar cirka en timme. Utredningen i sig går alltså väldigt snabbt. Materialet som används sträcker sig dock över lång tid, men det ligger ju i sakens natur när material från intervjuobjektets barndom/ungdom behöver samlas in.
Citera
2021-11-09, 19:02
Medlem
RickRozays avatar
Har Jackie Arklöv nämnts i tråden?

Tittar man på hans intervju med TV4-Steffo så får man snabbt intrycket av att han är manipulativ (säger vad som helst för att få tidsbestämt straff, titta själva)
Försöker skapa en relation med intervjuaren. Men tittar man på hans ansiktsuttryck så ser han riktigt nästan "ond" ut. Han ler med munnen men inte med ögonen, nästan hat i ögonen. Men samtidigt pratar han som en oskyldig barnunge.
Värd och se, den intervjun.
Citera
2021-11-09, 19:11
Medlem
Slår ett slag för Loa Falkman. Något i hans persona ger mig väldigt dåliga vibbar.
Kanske är det bara en bredbröstad narcissism, meneh… possibly more sinister.
Citera
2021-11-09, 19:13
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalattack
Man pratar ju om "lyckade" psykopater, det vill säga psykopater som på ytan lever laglydigt.
Psykopatdiagnosen är ju en kriteriediagnos, själv är jag helt övertygad om att det finns psykopater på framstående positioner i samhället, dvs fullständigt empatilösa individer som njuter av att känna makt över och skada människor, lex Kapten Klänning. Inte vore det överraskande om dessa psykopater sökte sig till "maktyrken" likt polis, journalist, politiker etc.

Anders Carlberg fick man lite psykopatvibbar av tycker jag, Fryshus-Anders. Verkade maktfullkomlig och ska enligt sägen inte varit rolig att göra sig ovän med. Kolla hur fria tyglar han fick med diverse knäppa verksamheter i Fryshuset.

Jag tror personligen att kliniska psykopater är ganska ovanliga. I motsättning med den kvällspressdefenition där allt och alla kan klistras med epitetet.

Finns psykologer som säger sig aldrig ha träffat en psykopat.

För att fylla definitionen måste du ha en personlighetsstörning. Att vara maktkåt och empatilös räcker ej.

Halva min ledningsgrupp jag jobbar i är maktkåta och så pass mycket empatiska som situationen kräver. Det är inget som premieras i alla situationer om man säger så.

Ingen av dessa är kliniska psykopater.

Att kapten klänning skulle vara psykopat vet jag ej. Sexuellt aggressiv iaf. Men alla som är skruvade sexuellt är inte per definition psykopater.

Är sexköparen Paolo Roberto psykopat? Nej men han är långt ifrån över medel i empatisk förmåga. Skulle nog sätta honom en bra bit under medel.

För att kunna klassas med en personlighetsstörning så krävs en del.
Citera
2021-11-09, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Jag tror personligen att kliniska psykopater är ganska ovanliga. I motsättning med den kvällspressdefenition där allt och alla kan klistras med epitetet.

Finns psykologer som säger sig aldrig ha träffat en psykopat.

För att fylla definitionen måste du ha en personlighetsstörning. Att vara maktkåt och empatilös räcker ej.

Halva min ledningsgrupp jag jobbar i är maktkåta och så pass mycket empatiska som situationen kräver. Det är inget som premieras i alla situationer om man säger så.

Ingen av dessa är kliniska psykopater.

Att kapten klänning skulle vara psykopat vet jag ej. Sexuellt aggressiv iaf. Men alla som är skruvade sexuellt är inte per definition psykopater.

Är sexköparen Paolo Roberto psykopat? Nej men han är långt ifrån över medel i empatisk förmåga. Skulle nog sätta honom en bra bit under medel.

För att kunna klassas med en personlighetsstörning så krävs en del.
Själv skulle jag, utan klinisk utbildning, påstå att jag stött på renodlade psykopater i mitt liv. Både kriminella och "ickekriminella". Vad sägs om en person som varit våldsam hela uppväxten, tömmer välfärden på pengar i välfärdsbranschen samtidigt som man bollar finansvärlden, kriminella världen och sosstanter. Njuter av makt och att trasa sönder människors liv. Mord, hot, utpressning och ständiga manipulationer. Även som jag förstår det i behov av att förnedra sexuellt.

Psykopatidiagnosen är ju dels beskrivande av ett beteende och idag också mer vetenskaplig då du genom hjärntomografi kan konstatera att en "psykopatisk" hjärna kraftigt avviker från en "normalhjärna. Vissa områden är mer aktiva, andra döda. En renodlad psykopat har inte låg empati, empatisk förmåga saknas helt. Men psykopatidiagnosen är väl helt enkelt framkommen för att beskriva fenomenet med individer som är så främmande och icke samhällstillvända att det övergår vanliga människors förstånd. Ur ett vanligt perspektiv är det ju svårt att förstå det enormt destruktiva beteendemönstret och det avviker så mycket från en normal människas behov och vilja att komma överens och samarbeta med sin omgivning. Den ensamheten som bor i en psykopat måste vara enorm, oavsett hur dessa upplever den eller inte. Att inte kunna glädjas i relationer eller med och åt andra människor gör ju att livet ter sig rätt tomt.

Att vara strävsam, ambitiös eller tävlingsinriktad gör en inte till psykopat. Men dom i din ledningsgrupp som manipulerar och går över lik skulle säkert närma sig ett psykopatiskt beteendemönster.

Kapten Klänning var inte bara sexuellt knäpp, han föreläste samtidigt om feminism inom polisen. Den dubbelheten och iskylan klarar nog inte så många av, trots att många människor har olika sexuella böjelser. På det viset djupt manipulativ och helt ostressad av lögnen.
Senast redigerad av totalattack 2021-11-09 kl. 19:28.
Citera
2021-11-09, 19:56
Medlem
BWOVVs avatar
Malou på TV4, en kvinna med megalomani trots hennes teatrala magplask när det kommer till journalistik.

/bwovv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in