2021-11-09, 13:18
Medlem
Puzzling heart diseases in football

An unusually large number of professional and amateur soccer players have collapsed recently.

https://www-berliner--zeitung-de.translate.goog/news/raetselhafte-herzerkrankungen-im-fussball-li.193554?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=de&_x _tr_pto=nui
Citera
2021-11-09, 13:18
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, de vill väl experimentera med folket som insats. Obegripligt att folk ställer upp på det måste jag säga. Får man dessutom inte boosterdosen i tid nu i vinter undrar jag inte om det rent taktiskt kan vara smartare att vänta med den till hösten 2022. Då går man visserligen ovaccinerad en längre tid, men samtidigt kommer man ha som bäst skydd när det som bäst behövs. Låter man vaccinera sig under våren 2022 kommer det bara att leda till att man är vaccinerad när det knappt råder någon smitta och går runt oskyddad när virusen sprids.

Varför är det värre när Sverige gör valet att vänta 6 månader än när alla andra länder gör samma sak?

Är det du som har rätt, och hela världen fel?

Typ som när du trängde dig i kön för spruta #2..
Förstår att du är lite nervös nu när dina antikroppar inte är lika fina som mina..
Citera
2021-11-09, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ingen har påstått några 100%, vill du ha det skyddet så får du ha stridsmask 90 eller en Sundström SR-200 som man har på covid-IVA.
Suck igen! Det finns inget skydd som ger 100% skydd inte heller 99% mot virus som du påstod.
Citera
2021-11-09, 13:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Suck igen! Det finns inget skydd som ger 100% skydd inte heller 99% mot virus som du påstod.

Då är det upp till dig att bevisa motsatsen då.
Citera
2021-11-09, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyssases
Dags att införa covid-pass per omgående tycker jag!
Så länge som pandemin fortgår borde man behöva visa upp negativt test eller covidpasd
Fast fortgår det verkligen en pandemi fortfarande? Har det ens varit en pandemi? WHO ändrade förövrigt definitionerna för vad som är en pandemi och sänkte tröskeln ordentligt för runt tio år sedan.
Covid-pass är galet. Varför inte pass för 999 andra smittsamma sjukdomar också?
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-11-09 kl. 13:29.
Citera
2021-11-09, 13:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Att våra myndigheter skulle rekommendera något är väl osannolikt. Men engelska NHS har gått ut med rekommendationen att BAME och pensionärer ska höja sina D-vitamindoser och majoriteten på IVA har ju varit dessa. Jag säger inte att det är ett motmedel mot covid, men det hjälper ditt immunförsvar att reagera fortare. Ju snabbare din kropp reagerar och avger antikroppar ju snabbare blir du av med viruset och får en lindrigare sjukdom. Jag vet inte hur det ser ut nu men har sett undersökningar om att av de som ligger på IVA så har 70% D-vitaminbrist.

Jag tror man måste hålla isär de beroende och oberoende variablerna.
Sedan har väl inte åldringarna varit de som mest förekommit på IVA? På sjukhusen möjligen , men inte IVA. Placeras ens någon över 70 år på IVA?

De flesta som behöver vård är antingen gamla eller har underliggande sjukdomar. Ofta både och. D-vitamin är inte det enda de lider brist på. De lider sannolikt av benskörhet, c-vitaminbrist, järnbrist, håravfall och allt möjligt. Statistiskt går det säkert att påvisa att tunnhåriga lider större risk att dö av covid19 också, men frågan är om de hade klarat sig bättre om de genomgått hårtransplantation. Jag tror inte det.
Citera
2021-11-09, 13:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Varför är det värre när Sverige gör valet att vänta 6 månader än när alla andra länder gör samma sak?

Är det du som har rätt, och hela världen fel?

Typ som när du trängde dig i kön för spruta #2..
Förstår att du är lite nervös nu när dina antikroppar inte är lika fina som mina..

I Israel har man vaccinerat mer än halva befolkningen med en tredje dos. De väntade inte på att skyddet skulle försvinna helt ur hela befolkningen innan de började vaccinera med en dos tre.

Ungefär som att man inte skickar ut brandkåren när man känner röklukten, utan väntar till huset brinner ned för att eftersläcka. Väntar man lite till med en tredje dos behövs snart ingen tredje dos.
Citera
2021-11-09, 13:39
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ja, det verkar som en rimligare strategi. Visst, yngre kan också drabbas hårt av biverkningar och sjukdom som inte går över. Men de äldsta löper helt andra risker. Gissar också att många av de allra äldsta är vaccinerade i januari-februari med AstraZenecas vaccin, tappar det kraft snabbare eller långsammare än Pfizers?

Jag ser gärna att även yngre åldersgrupper får vaccin. Men åldringarna behöver stå först i kön. Ifall det går trögt med att ge 3:e dosen vaccin, så kan man helt enkelt sluta att ge 1:a doser av vaccin tills alla åldringar har fått sina 3:e doser.

Dom som inte har brytt sig om att ta vaccin ännu, får skylla sig själva. Dom kan få vänta lite till, medan åldringarna får gå före i kön.
Citera
2021-11-09, 13:40
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Att våra myndigheter skulle rekommendera något är väl osannolikt. Men engelska NHS har gått ut med rekommendationen att BAME och pensionärer ska höja sina D-vitamindoser och majoriteten på IVA har ju varit dessa. Jag säger inte att det är ett motmedel mot covid, men det hjälper ditt immunförsvar att reagera fortare. Ju snabbare din kropp reagerar och avger antikroppar ju snabbare blir du av med viruset och får en lindrigare sjukdom. Jag vet inte hur det ser ut nu men har sett undersökningar om att av de som ligger på IVA så har 70% D-vitaminbrist.
UK har tvingat folk inomhus genom lockdown och saknar dessutom lagstadgad D-vitaminberikning av livsmedel, så det är naturligtvis angelägnare där att rekommendera extra D. Tror Sverige relativt nyligen höjt och utvidgat D-vitaminberikningen av livsmedel och har allmänna rekommendationer om extra D till vissa grupper, men har nog aldrig satt det i relation till pandemin. Lite synd eftersom bra D-vitaminvärden tycks fungera förebyggande.

Tydligen är det för sent och inte så effektivt att behandla med D när någon väl är sjuk och hamnat på IVA, men om en anmärkningsvärt stor andel av covid-lVA-patienterna har lågt D så tycker man ju att man kunde ha tryckt hårdare på det som förebyggande. Tänker särskilt på alla åldringar på boenden som dog i början av pandemin. De äter kanske inte så bra, och är inte ute i solen särskilt mycket. Undrar hur många som hade klarat sig om de haft bättre D-vitaminvärden och bättre näringsstatus i allmänhet.

Så här säger Livsmedelsverket, om man bemödar sig om att leta upp informationen på deras sajt. Men hur många gör det?
Sedan flera år rekommenderar Livsmedelsverket att alla över 75 år tar tillskott med D-vitamin. Även personer som täcker kroppen helt på sommaren behöver tillskott. Detsamma gäller barn och vuxna som inte äter fisk eller D-vitaminberikad mat. Övriga i befolkningen behöver inte ta tillskott.

– Även om det inte klarlagt att D-vitamin har någon specifik effekt på Covid-19 finns det all anledning att följa rekommendationerna om D-vitamin. Det innebär tillskott på 10-20 mikrogram per dag för vissa utpekade grupper. Däremot finns det risker med att äta väldigt stora doser, säger Åsa Brugård Konde, rådgivare på livsmedelsverket.
https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/alla-over-75-ar-behover-tillskott-med-d-vitamin

Vem vet, vitamin D kanske är viktigare än vaccin. Folk kan dessutom ha absorptionproblem de inte vet om, så man kan ha brist även om man inte tycker sig behöva extra. Det säger de inget om på Livsmedelsverket.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-11-09 kl. 13:44.
Citera
2021-11-09, 13:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror man måste hålla isär de beroende och oberoende variablerna.
Sedan har väl inte åldringarna varit de som mest förekommit på IVA? På sjukhusen möjligen , men inte IVA. Placeras ens någon över 70 år på IVA?

De flesta som behöver vård är antingen gamla eller har underliggande sjukdomar. Ofta både och. D-vitamin är inte det enda de lider brist på. De lider sannolikt av benskörhet, c-vitaminbrist, järnbrist, håravfall och allt möjligt. Statistiskt går det säkert att påvisa att tunnhåriga lider större risk att dö av covid19 också, men frågan är om de hade klarat sig bättre om de genomgått hårtransplantation. Jag tror inte det.

Ja du får givetvis tro vad du vill, men det är den vetenskapen jag läst mig till. Ingen tvingar dig till vare sig vaccin eller extra D-vitamin.
Citera
2021-11-09, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du är verkligen obegåvad. Det märks på ditt sätt att argumentera, din syn på munskydd, vaccin med mera.t.

Obegåvad säger alltså du som inte ens inser att munskydds effektivitet specas ned till en viss partikelstorlek. Under den storleken kan de inte garantera skyddets effektivitet.
Citera
2021-11-09, 13:49
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
UK har tvingat folk inomhus genom lockdown och saknar dessutom lagstadgad D-vitaminberikning av livsmedel, så det är naturligtvis angelägnare där att rekommendera extra D. Tror Sverige relativt nyligen höjt och utvidgat D-vitaminberikningen av livsmedel och har allmänna rekommendationer om extra D till vissa grupper, men har nog aldrig satt det i relation till pandemin. Lite synd eftersom bra D-vitaminvärden tycks fungera förebyggande.
Tveksamt om deras lockdown hade någon större effekt på D-vitamin-nivåerna, dessutom är mycket av maten i Storbritannien D-vitaminberikad precis som här. Det betyder inte att de inte har en generell D-vitaminbrist i befolkningen, i synnerhet på vintern, men jag tror inte att den orsakats av någon lockdown (varav de två senaste inträffat mitt i vintern där man ändå inte tillgodogör sig något D-vitamin via solljuset utomhus).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in