2021-11-09, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Finns bara en karta som är 100% korrekt med tanke på avstånd, vinklar, former osv. och det är en karta ritad utan projektion. Varför över huvud taget använda en projektion för att avbilda en platt jord på en platt karta? Vet man alla avstånd och jorden verkligen var platt så borde vilket amatörkartritare som helst kunna rita en korrekt plattjordskarta utan projektion. Det troligaste anledningen är att detta inte går därför att jorden inte är platt.
Oavsett projektion så stämmer avstånden, de är bara visuellt olika.
Citera
2021-11-09, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Mercators projektion används för navigation till sjöss.

Varför gör den det när den grundas på en rund jord?
Borde man inte kunna dra ett streck rakt över havet och bara segla spot on?
Citera
2021-11-09, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Det stämmer att jag kan mäta på en skalenlig karta hur långt det är mellan två orter.
Men kan du mäta hur många kilometer det är mellan de två orter frågan gäller.?
Frågan kvarstår:
Hur många km färdas du] mellan Johannesburg och Perth?
Ja, antal grader x 60(1852m).
Citera
2021-11-09, 12:36
Medlem
Citat:
Ja, antal grader x 60(1852m).

Nu duckar du igen, ihop med siffrorna istället för det är få som kan tolka eran karta så som ni vill den ska tolkas.
Citera
2021-11-09, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Varför gör den det när den grundas på en rund jord?
Borde man inte kunna dra ett streck rakt över havet och bara segla spot on?
Du kanske borde rikta den frågan till UK Hydrographic Office eller svenska Sjöfartsverket då de utfärdar sagda kort.
Citera
2021-11-09, 12:44
Medlem
Citat:
Jazzil säger att han ska visa upp den runda jorden, han visar en platt horisont och vill att jag ska acceptera en platt horisont som bevis för att något är runt.

Att visa något som är platt som bevis för att det är runt kan bara beskrivas som religiöst.

Du har aldrig funderat på att det är ni som verkar religiöst fanatiska genom att förneka alla bevis och komma med absurda påståenden. Ni lägger ofta till en ny förklaring när eran gamla inte stämmer osv, ni har så många modeller som aldrig skulle kunna samexistera.
Tror det tagits upp minst 1000 gånger i tråden varför horisonten ser plan ut och det har med ditt ögas begränsning att göra samt att vi är otroligt små i jämförelse med jorden osv. En horisont från Stockholms Globen skulle också te sig som en plan linje för ett kvalster. Där kan vi dock som är större se att globen är rund men kvalstret skulle se en plan horisont.
Citera
2021-11-09, 12:46
Medlem
Citat:
Du kanske borde rikta den frågan till UK Hydrographic Office eller svenska Sjöfartsverket då de utfärdar sagda kort.

Nä, jag frågar dig för du sitter ju bevisligen på en sanning du skulle tjäna miljoner på. Du menar ju att folk seglar fel över haven och att de egentligen skulle kunna ta sig från punk A - B med en rak linje.
Citera
2021-11-09, 12:46
Medlem
Citat:
Du har aldrig funderat på att det är ni som verkar religiöst fanatiska genom att förneka alla bevis och komma med absurda påståenden. Ni lägger ofta till en ny förklaring när eran gamla inte stämmer osv, ni har så många modeller som aldrig skulle kunna samexistera.
Tror det tagits upp minst 1000 gånger i tråden varför horisonten ser plan ut och det har med ditt ögas begränsning att göra samt att vi är otroligt små i jämförelse med jorden osv. En horisont från Stockholms Globen skulle också te sig som en plan linje för ett kvalster. Där kan vi dock som är större se att globen är rund men kvalstret skulle se en plan horisont.
Därmed bekräftar du att horisonten ser platt ut, alltså inte ett bevis för att horisonten är böjd.
Citera
2021-11-09, 12:48
Medlem
Citat:
Nä, jag frågar dig för du sitter ju bevisligen på en sanning du skulle tjäna miljoner på. Du menar ju att folk seglar fel över haven och att de egentligen skulle kunna ta sig från punk A - B med en rak linje.
Jag har aldrig påstått det, det är din halmdocka som påstår det. Den raka linjen du är efter kallas storcirkel.
Citera
2021-11-09, 12:48
Medlem
Citat:
Du begriper verkligen ingenting. Jag gav dig en formel för det, det är likadant.

Du skulle komma med en siffra, eller du kan inte läsa eran egna karta?
För mig är det enkelt för jag kan ju komma med faktiska siffror ca 4487 nautiska mil (8309 km) +- mina mätfel då jag använt flygkarta med traditionella mätmetoder och beräkningar.

Så vad är dina siffror nu?
Citera
2021-11-09, 12:50
Medlem
Citat:
Mercators projektion används för navigation till sjöss.
Två frågor:

Varför inte använda Gleason?

Varför har någon brytt sig om att göra projektioner på en platt jord överhuvudtaget?
Citera
2021-11-09, 12:57
Medlem
Citat:
Därmed bekräftar du att horisonten ser platt ut, alltså inte ett bevis för att horisonten är böjd.

Ser platt ut ja, men sa jag att det inte finns en kurva på jorden?
Att bara lita på det man kan se med ögonen är en farlig sak, jag vet att det är så plattjordare vill leva och det är väl helt ok. Men stig fram och bevisa varför motparten har fel någon gång, det går inte alltid hävda att motparten ska bevisa något om man vill ha rätt. Ibland får man faktiskt jobba själv och lägga fram hållbara vetenskapliga teorier om varför det jag säger är sant.

Trolla lugnt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in