2021-11-09, 10:24
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
alternativet för centern är att man offrar annie och byter till någon ny som inte är lika låst vad gäller sd eller v?

när folkpartiet bytte ledare så bytte man även sida

men hela centerpartiet är kanske emot sd? v?
Japp, tror det kan vara bra. Annies tid är förbi, efter valet 2018 var hon drottning, men lyckades inte få till hennes plan att bli den första kvinnliga statsministern. Hon har spelat alla sina kort inför 2022.
Tror C väljare föredrar V förre SD, men det är ideologiskt. C skulle få mer av sin politik med en M-ledd regering.

Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbofink
Håller med, Annie kommer backa och försvara sig med att det viktigaste är att SD inte får komma till tals och hur C delar vissa kärnvärderingar med V.
Frågan är om de tappar så mycket stöd från sina väljare dock, snarare tvärtom att fler från MP röstar C istället. Med tanke på att de inte tappade stöd efter att ha gått till senare valet med att göra Löfven arbetslös och sen vänder tvärt och ger honom statsministerposten.

Nu tror jag inte V kommer backa men om de gör det är det nog ett hårdare slag mot deras förtroende än för C om de backar om att låta Vänsterpartiet sitta med vid bordet
Tror inte dom delar så många kärnvärderingar förutom lite flum identitetpolitik? C vill privatisera hela landet och V tvärtom.

Precis, C har rört sig marginellt i opinionen. Tror dom kan ta röster från MP vilket iofs är bra.

Javisst, när Annie backar kommer det inte påverka henne nånting, hon är ju den liberala drottningen som alla älskar oavsett.
Citera
2021-11-09, 10:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sant. Men vad tror du i praktiken kommer och ske? Ifall Löfven avgår och Magda fälls tror jag i praktiken vi kommer sitta med Löfven som statsminister i en expeditionsministär tills ordinarie valet.

Talmannen kan enkelt köra några talmansrundor som ingen tror på och förefalla arbeta skyndsamt.
Talmannen har 4 försök. Han kan inte talmansrunda in i evigheten.

Visst skulle talmannen i praktiken bara lägga allt i stand by och invänta valet.
Citera
2021-11-09, 10:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Problemet är att det är riksdagen som väljer. Talmannen kan enbart föreslå en statsministerkandidat.

Det finns enbart två alternativ till statsminister som gäller UK och MA. UK samlar på egen hand 174 mandat om samtliga SD och KD ledamöter stödjer honom dvs det räcker inte såvida inte någon C-ledamot går emot partiets beslut. MA kommer inte att bli vald om V väljer att rösta emot något som dom kan göra för att få S att fatta att man är lika beroende av V som man är av C.

Så för att försäkra sig om V-rösterna bör MA visa V respekt och bjuda in dom i sitt regeringsunderlag och inte behandla dom som dörrmatta då blir hon garanterat vald om inte så har hon problem
När har jag sagt att riksdagen inte väljer statsminister?
Citera
2021-11-09, 10:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Han kan knappast avgå med mindre än att han är övertygad om att Magdalena blir vald till statsminister.

När han sa att han skulle avgå i början av veckan var det för att sätta press på C och MP att komma överens. Dom räknade kallt med att V skulle agera dörrmatta. Nu börjar dom fatta att V inte går att köra över eller ignorera så nu vet man inte hur man ska agera. Vill man ha stöd från V måste man visa dom respekt annars så blir det ingen Magda som statsminister.

Det är för mig obegripligt att man väljer att offentligt förnedra V
Han har ju sagt att han ska begära avsked i början av veckan. Det finns inget formellt hinder för honom att göra det oavsett hur vägen är stakad för Magda. Om han inte gör det kommer han få massor med skit.

Ja, Löfven gamblar med att ifall Vänstern fäller Magda så är det Vänstern som kommer få skulden för "oredan". Men det är inte säkert... Och som jag försökt få fram tidigare idag, hägrar det politiska vinster för Vänstern att fälla Magda (och faktiskt även för sossarna).
Senast redigerad av Madagascar 2021-11-09 kl. 10:30.
Citera
2021-11-09, 10:38
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
När har jag sagt att riksdagen inte väljer statsminister?

Har jag påstått att du sagt det?
Citera
2021-11-09, 10:40
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Intressantaste frågan just nu:

Vad är "början av veckan" för Stefan Löfven? Han sa ju i söndags att han skulle lämna in sin avskedsansökan i början av veckan. Onsdag kan knappast vara "början av veckan", så det måste alltså ske idag?

Nån av kvällstidningarna skrev att han väntar på att det är färdigförhandlat med centern och mp först.
Citera
2021-11-09, 10:43
Avslutad
Citat:
Har jag påstått att du sagt det?
Vad är då vitsen att skriva som du gjorde i första stycket?
Citera
2021-11-09, 10:43
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Han har ju sagt att han ska begära avsked i början av veckan. Det finns inget formellt hinder för honom att göra det oavsett hur vägen är stakad för Magda. Om han inte gör det kommer han få massor med skit.

Ja, Löfven gamblar med att ifall Vänstern fäller Magda så är det Vänstern som kommer få skulden för "oredan". Men det är inte säkert... Och som jag försökt få fram tidigare idag, hägrar det politiska vinster för Vänstern att fälla Magda (och faktiskt även för sossarna).

Visst har han sagt det, men, jag tror att sossestrategerna återigen felbedömde V. Han kan formellt avgå och kvarstå som expeditionsministär fram tills en ny statsminister är vald men det vore en gigantisk prestigeförlust för sossarna. "Mästerförhandlaren" Löfven har målat in sig i ett hörn när han gick med på Centerns talförbud.
Citera
2021-11-09, 10:44
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Jag tror inte alls att det kommer att bli vänstern som får skulden, iallafall kommer de flesta vanliga medborgare inte se det så. Det är alldeles uppenbart för de flesta att Löfven kör sitt maktspel, och Annie också. Sen förväntar de sig med hot och falskspel att V ska lägga sig platt ännu en gång.

V vek ner sig i somras då de tog tillbaka Löfven utan att egentligen få något. Det är väl det som Löfven/Magdalena och Annie tror ska hända ännu en gång. Fan vet...
Citera
2021-11-09, 10:51
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Vad är då vitsen att skriva som du gjorde i första stycket?

Därför att du verkar fixerad vid talmannen. inom ramen för nuvarande riksdag finns det enbart två statsministerkandidater. Magda blir vald om hon visar V respekt som en del av hennes regeringsunderlag. Kristersson har en majoritet emot sig såvida inte någon trycker fel eller fronderar mot sin partiledning. Detta kan talmannen inte göra något åt.

De två alternativ som återstår är nyval eller att Löfven stannar som expeditionsministär fram till ordinarie val. Båda dessa är ett högt pris att betal för att utestänga V enbart för att göra C nöjda.

Talmannen kan inte lösa dessa problem det kan enbart politikerna göra
Citera
2021-11-09, 10:53
Avslutad
Citat:
Därför att du verkar fixerad vid talmannen. inom ramen för nuvarande riksdag finns det enbart två statsministerkandidater. Magda blir vald om hon visar V respekt som en del av hennes regeringsunderlag. Kristersson har en majoritet emot sig såvida inte någon trycker fel eller fronderar mot sin partiledning. Detta kan talmannen inte göra något åt.

De två alternativ som återstår är nyval eller att Löfven stannar som expeditionsministär fram till ordinarie val. Båda dessa är ett högt pris att betal för att utestänga V enbart för att göra C nöjda.

Talmannen kan inte lösa dessa problem det kan enbart politikerna göra
Men ditt tröga fanskap det enda jag sa är att talmannen enligt grundlagen måste skyndsamt avverka sina 4 försök att ställa en statsministerkandidat inför votering. Röstas samtliga nej så blir det automatiskt extra val, såvida det inte är 3 månader kvar innan ordinarie val.
Citera
2021-11-09, 11:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Visst har han sagt det, men, jag tror att sossestrategerna återigen felbedömde V. Han kan formellt avgå och kvarstå som expeditionsministär fram tills en ny statsminister är vald men det vore en gigantisk prestigeförlust för sossarna. "Mästerförhandlaren" Löfven har målat in sig i ett hörn när han gick med på Centerns talförbud.
Det vore absolut en prestigeförlust för sossarna ... å andra sidan slipper Sossarna då implementera uppluckringar av LAS och strandskydd.
Senast redigerad av Madagascar 2021-11-09 kl. 11:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in