• 1
  • 2
2021-11-09, 09:38
Medlem
Storinkvisitorns avatar
I min bok finns det två sorters människor: De som kan prata ordentligt och de som inte kan det. Om man inte tydligt uttalar varenda bokstav i ett ord så pratar man inte ordentligt. Vilken kategori tillhör du?

Exempel:
* Popcorn - Påckårn
* Fotboll - Foppåll
* Förkläde - Furkle
* Tarzan - Taschan

Nu kan det tyckas vara väldigt analt att kräva att folk ska uttala ord som de stavas, och betona alla bokstäver i ordet, och det är det sannolikt också. Men jag har aldrig påstått att jag inte skulle vara anal och dessutom en självutnämnd uttalsfascist. Vi lever i 2021 och konsensuskulturen från marxismens 1970-tal är död och ersatt av någonting annat jag inte kan komma ihåg namnet på.

Frågeställning:
* Håller du med om min uppdelning av rättpratare och felpratare?
* Har du fler exempel på ord som folk uttalar fel?
Citera
2021-11-09, 09:40
Medlem
Pratar folk verkligen så mycket om Tarzan att uttalet blir ett reellt problem i ditt liv?

Det sagt så är det givetvis dödsstraff på folk som säger "ejenklien" och "sveitsch" och dylikt. Basta!

Jo, och konsensuskulturen är ersatt av redig gammal preussisk disciplin! Anfäkta!
Citera
2021-11-09, 09:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Vadå ’kräva’? Tror du att du bestämmer hur folk uttalar ord?
Citera
2021-11-09, 09:41
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
I min bok finns det två sorters människor: De som kan prata ordentligt och de som inte kan det. Om man inte tydligt uttalar varenda bokstav i ett ord så pratar man inte ordentligt. Vilken kategori tillhör du?

Exempel:
* Popcorn - Påckårn
* Fotboll - Foppåll
* Förkläde - Furkle
* Tarzan - Taschan

Nu kan det tyckas vara väldigt analt att kräva att folk ska uttala ord som de stavas, och betona alla bokstäver i ordet, och det är det sannolikt också. Men jag har aldrig påstått att jag inte skulle vara anal och dessutom en självutnämnd uttalsfascist. Vi lever i 2021 och konsensuskulturen från marxismens 1970-tal är död och ersatt av någonting annat jag inte kan komma ihåg namnet på.

Frågeställning:
* Håller du med om min uppdelning av rättpratare och felpratare?
* Har du fler exempel på ord som folk uttalar fel?
Jag är enig med dig. Andra exempel på ord som folk uttalar fel:

Persilja - Päschillja
Bärs - Bäsch
Merca - Mäscha
Matsäck - Massäck
Citera
2021-11-09, 09:46
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Pratar folk verkligen så mycket om Tarzan att uttalet blir ett reellt problem i ditt liv?

Det sagt så är det givetvis dödsstraff på folk som säger "ejenklien" och "sveitsch" och dylikt. Basta!

Jo, och konsensuskulturen är ersatt av redig gammal preussisk disciplin! Anfäkta!
Tarzan ska uttalas [ta'rr-ts-a'n], och sedan ska man sträcka på nacken när man uttalar ord rätt och framförallt prata HÖGT så att alla runtomkring en HÖR vad man säger.

Öva på det nu: [ta'rr-ts-a'n]
Citera
2021-11-09, 09:49
Medlem
arcsins avatar
Så TS förespråkar ett bokstavsuttal? Prova att läsa valfri mening och uttala varje bokstav. Tycker du inte att det låter korkat, är det förmodligen för att du är korkad.
Senast redigerad av arcsin 2021-11-09 kl. 09:59.
Citera
2021-11-09, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Tarzan ska uttalas [ta'rr-ts-a'n], och sedan ska man sträcka på nacken när man uttalar ord rätt och framförallt prata HÖGT så att alla runtomkring en HÖR vad man säger.

Öva på det nu: [ta'rr-ts-a'n]
Jag drog iväg ett litet tart-san-vrål och mina kollegor tittar misslynt på mig. Men jag insåg att du givetvis har rätt. Det är bara GW som får mumla. Aldrig mer säga Ö-vik om Örn-skjiölds-viik! Aldrig mer tala på inandningen, norrlänning som jag är! Framledes alltid vråla stolt och artikulerat! SVE-RIGE! SVE-RIGE! Eller nej, för bövelen, det låter alldeles för danskt och vämjeligt följsamt i mina öron. Jag vill ha kant och diskant! SVITJOD! SVITJOD!
Citera
2021-11-09, 09:51
Medlem
Cindells avatar
Äsch, det är bara gulligt ju och härstammar ofta från lokala dialekter.

Jag läser väldigt mycket och är så noga jag kan med grammatik när jag skriver, men jag accepterar och använder helt klart fel uttal själv ibland.

Exempel på fel uttal jag själv använder;
Kalle Anka: Kallejanka
Pannkakor: Pangkakor
Senast redigerad av Cindell 2021-11-09 kl. 09:58.
Citera
2021-11-09, 09:52
Medlem
ps870s avatar
Håller med dig om att feluttal stör. Dock ska ju inte alla ord uttalas exakt som de stavas.
En kollegas feluttal stör mig väldigt mycket, kommer på dessa just nu:

Egentligen: Ejengkligen
Ordentligt: Odengklitt
Ambulans: Ambulangs
Citera
2021-11-09, 09:55
Medlem
Jav vill inte ens föreställa mig hur du uttalar ord som tjata, skysås, schimpans eller för den delen mangel.
Citera
2021-11-09, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b.o.nsyrsan
Jav vill inte ens föreställa mig hur du uttalar ord som tjata, skysås, schimpans eller för den delen mangel.
Äsch, idel låneord. Det kan man bojkotta när man ändå har förfogande över en adekvat svensk vokabulär! Du kan aldrig inbilla mig att "sås" skulle vara en inhemsk ordbildning.
Citera
2021-11-09, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Äsch, idel låneord. Det kan man bojkotta när man ändå har förfogande över en adekvat svensk vokabulär! Du kan aldrig inbilla mig att "sås" skulle vara en inhemsk ordbildning.

Vad säger du istället för schimpans menar du?

Eller skhuimpans som folket i tråden hävdar att man ska uttala det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in