2021-11-09, 09:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Mej? Menar du att Aftonbladet inte har skrivit kritiska artiklar om regeringen och corona-hanteringen och inte har gått ut med liknande skräck och paniktexter som du själv verkar gilla att sprida trots att det ni varnar för gång på gång sällan inträffar!

Beror ju på vad du menar med sällan. Pandemin har pågått i ungefär 1,5 år lite drygt och under den tiden har vi haft i alla fall tre ordentliga smittotoppar. Andra länder upplever nu sina fjärde och i vissa fall femte vågor. Vissa av dessa länder har liksom Sverige en god vaccinationstäckning. Förklara gärna för mig varför det inte skulle komma att ske i Sverige denna gång. Speciellt i ett läge när man inte vaccinerar tillräckligt snabbt med en tredje dos. Jag tror inte vi har ett sett slutet på pandemin ännu - tyvärr. Jag tror även att detta konstaterande ligger väldigt långt inne för såväl regering om FHM. Tar smittspridningen fart igen, tror jag inte vi kommer få se några direkta åtgärder. Återinförda restriktioner, rekommendationer m.m. Det kommer nämligen att tolkas som ett kvitto på att man gjorde fel som tog bort dem. Hoppet står egentligen bara till att få fler vaccinerade och snabba på processen med att ge alla en tredje påfyllnadsdos av vaccinet. Men här går det väldigt långsamt. Backar du bandet var cirka 50% av befolkningen vaccinerad för ett halvår sedan. Samtidigt är det nu bara 2% av befolkningen som fått sin tredje dos. Sen läser vi att antikropparna är i det närmaste borta 6 månader efter första vaccinationsomgången. Sen ser vi vad som händer i andra länder.

Är ju inte direkt svårt att se sambandet och risken här. Det måste du ju ändå hålla med om?
Citera
2021-11-09, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Beror ju på vad du menar med sällan. Pandemin har pågått i ungefär 1,5 år lite drygt och under den tiden har vi haft i alla fall tre ordentliga smittotoppar. Andra länder upplever nu sina fjärde och i vissa fall femte vågor. Vissa av dessa länder har liksom Sverige en god vaccinationstäckning. Förklara gärna för mig varför det inte skulle komma att ske i Sverige denna gång. Speciellt i ett läge när man inte vaccinerar tillräckligt snabbt med en tredje dos. Jag tror inte vi har ett sett slutet på pandemin ännu - tyvärr. Jag tror även att detta konstaterande ligger väldigt långt inne för såväl regering om FHM. Tar smittspridningen fart igen, tror jag inte vi kommer få se några direkta åtgärder. Återinförda restriktioner, rekommendationer m.m. Det kommer nämligen att tolkas som ett kvitto på att man gjorde fel som tog bort dem. Hoppet står egentligen bara till att få fler vaccinerade och snabba på processen med att ge alla en tredje påfyllnadsdos av vaccinet. Men här går det väldigt långsamt. Backar du bandet var cirka 50% av befolkningen vaccinerad för ett halvår sedan. Samtidigt är det nu bara 2% av befolkningen som fått sin tredje dos. Sen läser vi att antikropparna är i det närmaste borta 6 månader efter första vaccinationsomgången. Sen ser vi vad som händer i andra länder.

Är ju inte direkt svårt att se sambandet och risken här. Det måste du ju ändå hålla med om?

10% var vaccinerade för 6 månader sedan.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-10-16..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=People+fully +vaccinated&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~SWE
Citera
2021-11-09, 09:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ditt vanliga ångestventil-inlägg på morgonen är alltid uppfriskande.
Varför alltid så negativ, någonting skiljer uppenbarligen Sverige från resten eller hur?

"Som ett krig. Massdöd. Vårdkaos." Stämmer inte in så bra på oss ännu tycker jag.
Började resten av Europa vaccinera mycket tidigare än Sverige eller varför skiljer det sig kan man undra, har du svar på det IMBILDEN?
Förra året hade vi dagens datum 120 st på iva och 927 på sjukhus och nu har vi 33 respektive 205 st.

Någonting verkar vi ha gjort rätt och det är nog så att du kan inte bara vaccinera bort detta utan att samtidigt låta viruset bränna igenom befolkningen.

Så vi får se, det blir spännande framöver att se vem som hade rätt men sluta gnäll om nuläget för det ser bra ut.

Även jag reagerade lite på ordvalen i Aftonbladet. Det är inte mina ord, men visst låter det dramatiskt? De beskriver dock inte läget i Sverige, utan i Rumäninen. Är dock osäker på om Aftonbladet använder dessa superlativ när Sverige nådde sina smittotoppar med liknande resultat tidigare under pandemin.

Varför läget i Sverige nu ser bättre ut än många länder i Västeuropa kan det finnas flera anledningar till. Kan lista tre.

1. Vi vaccinerade senare och under längre tid. Sverige var (som vanligt) långsamma. Det i sin tur innebär sannolikt att inte lika många i Sverige har blivit av med sitt skydd som i många andra länder.
2. På de brittiska öarna har man i större utsträckning använt sig av Astras vaccin och i mindre utsträckning Pfizers och Modernas vaccin. Är osäker på hur användningen ser ut i Belgien, Holland, Danmark och Tyskland däremot.
3. Sverige är ett mer glesbefolkat land än länderna i Europa.
4. Vi har sett hur pandemin sköljer över befolkningen i vågor. Det har aldrig förekommit lika mycket smitta i alla länder samtidigt. Sverige har ofta legat lite efter Europa.

Vad är din teori kring att läget i Sverige nu är bättre än i många andra länder i Europa?
Citera
2021-11-09, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Inte så konstigt. När skolorna börjar umgås barnen intensivt och smittan sprids. När SARS-COV2 Delta-variantens högsäsong, (dec- maj, är min gissning), kommer allt närmare och Delta-varianten är så smittsam, ( ca 1000 gångers högre viruslast än det ursprungliga SARS-COV2 ), så sprids smittan, snabbt, i den helt ovaccinerade gruppen 0- 11 år. Observera att jag är emot att vaccinera så små barn. De klarar av smittan fint i alla fall. Framåt senvåren har, säkert, minst hälften av dem haft en SARS-COV2 infektion.
Även personer från 12 år och upp till ganska "hög" ålder klarar generellt smittan fint utan vaccin. Så varför vill du att 18-40 åringar ska vaccineras?

Har du själv barn som är 0-11 år? Är det därför du inte vill att denna åldersgrupp ska vaccineras?

Jag förstår inte din logik.
Citera
2021-11-09, 09:10
Medlem
shaktas avatar
Vi stängde aldrig ner och lät folk bli sjuka i Corona innan vaccinet fanns är min teori därför blir vi kanske mindre sjuka nu eller får inga symptom alls då de flesta insjukna i den första strängen av viruset, medans andra stängde ner , fick sin spruta och den slutar nu fungera och många länder saknar naturligt försvar .
Citera
2021-11-09, 09:10
Medlem
Citat:

Det är egentligen fantastiskt att du fortfarande inte har insett naturlig infektions betydelse och hur många som verkligen har infekterats! Inte heller har du inett hur viktig en bra folkhälsa är mot sjukdomar av alla de slag. Sverige har en generellt bra Folkhälsa vilket gynnar oss.
Citera
2021-11-09, 09:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
10% var vaccinerade för 6 månader sedan.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-10-16..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=People+fully +vaccinated&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~SWE

Ja, så var det nog. Man är så jävla oärliga med statistiken i det här landet. I våras pratade man om andelen vaccinerade. Alla vuxna skulle vara vaccinerade innan midsommar hette det. Däremot hade man vaccinerat ungefär halva befolkningen då (enligt samma källa som du angav). Sedan förlängde man intervallet för den andra dos. Först från 3 veckor, senare till 4 veckor, sedan 7 veckor. Då såg det bättre ut i rullarna när det gällde första dosen. Kanske är det en fördel nu, när man är så saktfärdiga med tredje dosen. Jag å andra sidan fick min andra dos alldeles i början av juni, så jag skulle behövt min tredje dos början av december då. Tror inte sannolikheten är speciellt hög att jag kommer kunna få det. Sedan ska vi komma ihåg att skyddet inte faller från skyddad till oskyddad över en natt. Det faller gradvis. Vet inte vad jag kan ha kvar nu. 10-20% kanske i bästa fall.

Folkhälsomyndigheten är grymt oärliga i sitt sätt att räkna.
Citera
2021-11-09, 09:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det är egentligen fantastiskt att du fortfarande inte har insett naturlig infektions betydelse och hur många som verkligen har infekterats! Inte heller har du inett hur viktig en bra folkhälsa är mot sjukdomar av alla de slag. Sverige har en generellt bra Folkhälsa vilket gynnar oss.

Så du menar att andra länder trots att de nu är inne i sina fjärde eller femte smittovågor med massor av döda inte haft någon smittspridning liknande den i Sverige?

Jag tror för övrigt inte att Sverige generellt skulle ha någon bättre folkhälsa än övriga länder i Västeuropa. Speciellt inte mot bakgrund av den höga invandring vi haft senaste 20 åren.
Citera
2021-11-09, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ingen säger väl att skyddet man får efter en vanlig infektion är sämre än det man får med vaccin men hör du inte hur dumt det låter när du i princip säger "Om vi ska förhindra att folk blir sjuka så ska vi låta de bli sjuka"?

Skyddet man får med vaccin kanske inte håller lika bra eller länge som en naturlig infektion men det verkar säkrare - både när man kollar på resultatet av en naturlig infektion jämfört med att vaccinera sig OCH andelen som verkligen får antikroppar.

Finns ju studier som säger att över 30% av de som blir sjuka aldrig utvecklar antikroppar.

Sådana studier har stora brister metodologiskt.
Citera
2021-11-09, 09:22
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Även jag reagerade lite på ordvalen i Aftonbladet. Det är inte mina ord, men visst låter det dramatiskt? De beskriver dock inte läget i Sverige, utan i Rumäninen. Är dock osäker på om Aftonbladet använder dessa superlativ när Sverige nådde sina smittotoppar med liknande resultat tidigare under pandemin.

Varför läget i Sverige nu ser bättre ut än många länder i Västeuropa kan det finnas flera anledningar till. Kan lista tre.

1. Vi vaccinerade senare och under längre tid. Sverige var (som vanligt) långsamma. Det i sin tur innebär sannolikt att inte lika många i Sverige har blivit av med sitt skydd som i många andra länder.
2. På de brittiska öarna har man i större utsträckning använt sig av Astras vaccin och i mindre utsträckning Pfizers och Modernas vaccin. Är osäker på hur användningen ser ut i Belgien, Holland, Danmark och Tyskland däremot.
3. Sverige är ett mer glesbefolkat land än länderna i Europa.
4. Vi har sett hur pandemin sköljer över befolkningen i vågor. Det har aldrig förekommit lika mycket smitta i alla länder samtidigt. Sverige har ofta legat lite efter Europa.

Vad är din teori kring att läget i Sverige nu är bättre än i många andra länder i Europa?

Säkert en kombination av dessa du nämner men den viktigaste skillnaden tror jag är att vi inte stängde ner utan lät viruset infektera i lagom takt och jag tror vi har 35-50% av befolkningen med naturliga antikroppar. Svårt att säga exakt men betydligt högre än hos grannländerna.

På dom platser där naturlig immunitet spelar störst roll (skolan,utsatta områden, vårdpersonal) där är den som störst.

Vad är egentligen den enda skillnaden mellan Sverige och våra grannländer där paniken sprids just nu?
Inte vaccination, inte restriktioner utan antal som haft infektionen.
Samma sak som hänt med Israel tror jag, 1,3 miljoner konstaterade fall på ca:10 miljoner invånare och ett enormt mörkertal.

Jag vet inte om jag vågar skriva ordet men det som Tegnell pratade om i början av pandemin kanske börjar uppnås genom naturlig infektion och vaccin
Citera
2021-11-09, 09:27
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ja, så var det nog. Man är så jävla oärliga med statistiken i det här landet. I våras pratade man om andelen vaccinerade. Alla vuxna skulle vara vaccinerade innan midsommar hette det. Däremot hade man vaccinerat ungefär halva befolkningen då (enligt samma källa som du angav). Sedan förlängde man intervallet för den andra dos. Först från 3 veckor, senare till 4 veckor, sedan 7 veckor. Då såg det bättre ut i rullarna när det gällde första dosen. Kanske är det en fördel nu, när man är så saktfärdiga med tredje dosen. Jag å andra sidan fick min andra dos alldeles i början av juni, så jag skulle behövt min tredje dos början av december då. Tror inte sannolikheten är speciellt hög att jag kommer kunna få det. Sedan ska vi komma ihåg att skyddet inte faller från skyddad till oskyddad över en natt. Det faller gradvis. Vet inte vad jag kan ha kvar nu. 10-20% kanske i bästa fall.

Folkhälsomyndigheten är grymt oärliga i sitt sätt att räkna.

APPAPPAPP!
Nu blev ångesten för stor igen så du slant på tangentbordet.
Vi har haft denna diskussion förut och massa länkar som visade på att det sjönk från 90-95 till ca: 50 % skydd efter 6 månader.
Fortfarande ungefär lika bra som ett vanligt influensavaccin från start med andra ord.
Citera
2021-11-09, 09:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Säkert en kombination av dessa du nämner men den viktigaste skillnaden tror jag är att vi inte stängde ner utan lät viruset infektera i lagom takt och jag tror vi har 35-50% av befolkningen med naturliga antikroppar. Svårt att säga exakt men betydligt högre än hos grannländerna.

På dom platser där naturlig immunitet spelar störst roll (skolan,utsatta områden, vårdpersonal) där är den som störst.

Vad är egentligen den enda skillnaden mellan Sverige och våra grannländer där paniken sprids just nu?
Inte vaccination, inte restriktioner utan antal som haft infektionen.
Samma sak som hänt med Israel tror jag, 1,3 miljoner konstaterade fall på ca:10 miljoner invånare och ett enormt mörkertal.

Jag vet inte om jag vågar skriva ordet men det som Tegnell pratade om i början av pandemin kanske börjar uppnås genom naturlig infektion och vaccin

Det där är mest fantasier. D
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-10-16..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Confirmed+ca ses&Interval=Cumulative&Relative+to+Population=tru e&Align+outbreaks=false&country=SWE~ISR~NLD~GBR~US A

Faktum är att skyddet som man ev får efter en infektion inte är speciellt långvarigt. Dessutom har flera länder haft en mer omfattande smittspridning än Sverige, men upplever nu ändå en fjärde våg.

Mitt stalltips är att även Sverige kommer hamna där. Enda motmedlet är mer vaccin, men det kommer man inte att lyckas med (2% har fått sin påfyllnadsdos nu). Sedan om det här händer om 3, 6 eller 12 veckor vet jag inte, men gör man inget kommer vi också få en nya smittovåg. Frågan är inte om, utan när.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in