2021-11-09, 02:29
Medlem
Jag har vart ihop med en tjej i några månader och diskussionerna har hållits lätsamma. Idag fick jag ett ryck.
Jag sa att de mesta relationerna idag beror på statustransaktioner, och utbildning på universitet är raka vägen till att bli löneslav och en kugghjul i det kapitalistiska maskineriet. Hon nämnde att hennes kompis förändrats sen hon träffa en fransman och blivit mer lyxig och högtravande och kollade ner på henne. Jag sa att det var ett vanligt mänskligt inslag att se ner på de som har en lägre status än sig själv, och att det är normalt att tjejen efterapar pojkvännens värderingar.

Hon sa att hon får huvudvärk, och känner sig stressad och uttråkad. Jag frågade varför, hon sa att hon håller med, men att hon blir stressad av att prata poblemen.Så de blev åter att skicka tiktok videos på katter.

Varför mår hon så dåligt och vill undvika prata om sånt här? Hon vart på dåligt humör och svarade mer kortfattat.

Egentligen är jag emot civilisationer ( då det bryter upp vänskapsband, relationer)kapitalism( segregation)nätdejting och är cynisk till hur det mänskliga släktet funkar avseende våra instinkter som egoismdriva, flockbeteende, hur killar värdesätter utseende, och tjejer värdesätter män med tillgångar i form av kapital, social kompetens medmera och tycker det är knäppt.Är allmänt cynisk, och idag spillde det över och lyste säkert igenom. Hon kanske kände av att jag hade massa cyniska tankar och att det inte var så sexigt?
Senast redigerad av stroganof 2021-11-09 kl. 02:38.
Citera
2021-11-09, 02:38
Medlem
Att se en möjlighet att saker hade kunnat vara på ett annat (bättre) sätt är inte cyniska utan hoppfulla tankar.
Citera
2021-11-09, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anvadreren2323
Skulle du göra detsamma med barn? Om inte, ge fan i att göra det med kvinnor.

Okej jag fattar. Det är allmänt otrevligt att krossa illusionen, och de uppförda ramverk kulturen och samhället vilar på. Nu förstår jag.
Citera
2021-11-09, 02:44
Medlem
Citat:
Skulle du göra detsamma med barn? Om inte, ge fan i att göra det med kvinnor.

En hjärna som greppar både verkligheten och möjligheter är attraktivt för många kvinnor.
Citera
2021-11-09, 02:51
Medlem
Citat:
Kvinnor lever inte ens i verkligheten så bara där faller ditt argument.

Det påverkar inte mitt argument även om så är fallet.
Citera
2021-11-09, 03:18
Medlem
Ingen kvinna vill lyssna på dina samhällsanalyser. Det är ytterst få människor som är intresserade av rå verklighet. Håll det för dig själv eller vänta tills du delar sällskap med andra cyniker. Det är riktigt osexigt att vara sådär brutalt ärlig då 9/10 av alla du träffar i din vardag knappt förstår sig själva, än mindre omgivningen. Det är som att rycka undan mattan för någon som valt det blåa pillret. Man ska inte väcka de som vill sova, du vill inte bli associerad med de negativa känslorna samtalsämnet frambringar.
Citera
2021-11-09, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puckatvarre
Ingen kvinna vill lyssna på dina samhällsanalyser. Det är ytterst få människor som är intresserade av rå verklighet. Håll det för dig själv eller vänta tills du delar sällskap med andra cyniker. Det är riktigt osexigt att vara sådär brutalt ärlig då 9/10 av alla du träffar i din vardag knappt förstår sig själva, än mindre omgivningen. Det är som att rycka undan mattan för någon som valt det blåa pillret. Man ska inte väcka de som vill sova, du vill inte bli associerad med de negativa känslorna samtalsämnet frambringar.

Jag tänker mig att verkligt klarsynta människor har haft tid på sig att även bygga upp en desto bättre verklighetsbild än den som samhället ger, eftersom man "genomskådade" plebejverkligheten så tidigt och har kunnat konstruera perspektiv bortom de flestas föreställningsvärld (tills man berättar om dem).

En sådan människa är det en befrielse att samtala med.
Citera
2021-11-09, 03:31
Medlem
Citat:
Kvinnor är barn. De lever i en skyddad verkstad, de kunde inte bry sig mindre om samhällsproblem om det inte var så att det gynnar dem socialt genom att visa hur goda människor de är. De vill inte lösa problem, de vill bara var i god favör med andra socialt och passa in.

Att argumentera med kvinnor är lika menlöst som att argumentera med barn.

Synd att krossa din illusion om män och kvinnors jämlikhet, din sittkissare.
Det lätt att glömma bort det du sagt, då ens kärlek ibland framstår som speciell och äkta. Men gäller att inse det otvivelaktiga faktumet, vilket gagnar både mig och henne. Behöver inte va något negativt. Detta borde va grundläggande kunskap för vuxen man
Citera
2021-11-09, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.basiliscus
Jag tänker mig att verkligt klarsynta människor har haft tid på sig att även bygga upp en desto bättre verklighetsbild än den som samhället ger, eftersom man "genomskådade" plebejverkligheten så tidigt och har kunnat konstruera perspektiv bortom de flestas föreställningsvärld (tills man berättar om dem).

En sådan människa är det en befrielse att samtala med.

Jag håller med. TS måste däremot lära sig kategorisera. Allt är inte för alla. Män och kvinnor är annorlunda, prioritera relationen. Du vill ha femininitet från en kvinna, sånt kommer från en naiv värld. Du vill inte dejta en bitter kopia av dig själv.
Citera
2021-11-09, 03:37
Medlem
Här kommer halvlångt inlägg med den relevanta poängen i slutet. Så läs igenom allt innan ni börjar gnälla OT.

Jag har som dagsjobb att hålla koll på handel, konsumtion och hållbarhet. Handeln med kläder/skor/smink/elektronik domineras idag av 17-35 åringar, och särskilt kvinnor. Tidigare var det mer jämställt mellan könen inom shopping och åldersspannet högre, 35-55.

Vad beror detta på? Sociala medier och influencers har tagit över alltför många människors vardag, liv och ekonomi. Det återspeglar sig i shoppingmönstrena. Sen har feminismen och kvinnors frigörelse från "manligt ekonomiskt förtryck" också påverkat shoppingen. Kort sagt - kvinnor, och särskilt unga kvinnor, dominerar shopping idag.

De produkter jag nämnt är mycket skadliga för vår miljö, både under själva produktion, men även vid själva köpet och efterföljande konsumtion. Mellan 50 och 80% av allt som köps via ehandeln returneras (fel storlek, eller det var aldrig tänkt att behålla något som bara skulle bäras för att knäppa av "lite" selfies och tiktoks. Denna "okynneshandel" orsakar därmed onödiga transporter, vilket nu även transportbranschen börjat gnissla om, senast i SVT förra veckan. Dessutom så slängs ca 25% av allt som returneras då det blir för dyrt för Zalando och kompani att hantera. Returerna går till Baltikum mfl länder där gigantiska ompacketeringscenter växer upp som svampar.

Jag gjorde misstaget att nämna allt detta ovan till en kvinnlig kollega, två generationer yngre än jag själv, och då samtidigt ställa den retoriska frågan om det inte är hyckleri och strutsmentalitet av medier att hylla Greta Thunbergs svavelosande verbala pamfletter att allt är de vuxnas fel, och då främst vita män osv när stor del av miljöförstöringen orsakas av unga kvinnor. Hur skall vi kunna jobba seriöst med denna fråga när medier skapar halmgubbar, flygskammas och hetsar upp sig över sådant som är irrelevant, och samtidigt förtiger elefanten i rummet.

Min kvinnliga kollega blev skitsur på mig, sa att det är inte alla som shoppar som idioter, eftersom HON minsann inte gjorde det. Hon kunde uppenbarligen inte hålla två saker i huvudet samtidigt, och tog fakta och kritiskt granskande som förolämpande .

Det sistnämnda, att inte kunna hålla två saker i huvudet samtidigt, är vad som bidragit till att förändra i grunden vårt svenska samhälle på bara några få generationer. Mycket är raserat, och kommer ej att kunna återskapas.

Ps. Både hon och jag har flörtat mycket med varandra innan detta samtal. Det blir nog inget mer av den varan så "kränkt" som hon valde att bli. Jag har inte tid för drama och dummerier.
Senast redigerad av Nunjapiznes 2021-11-09 kl. 03:46.
Citera
2021-11-09, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Här kommer halvlångt inlägg med den relevanta poängen i slutet. Så läs igenom allt innan ni börjar gnälla OT.

Jag har som dagsjobb att hålla koll på handel, konsumtion och hållbarhet. Handeln med kläder/skor/smink/elektronik domineras idag av 17-35 åringar, och särskilt kvinnor. Tidigare var det mer jämställt mellan könen inom shopping och åldersspannet högre, 35-55.

Vad beror detta på? Sociala medier och influencers har tagit över alltför många människors vardag, liv och ekonomi. Det återspeglar sig i shoppingmönstrena. Sen har feminismen och kvinnors frigörelse från "manligt ekonomiskt förtryck" också påverkat shoppingen. Kort sagt - kvinnor, och särskilt unga kvinnor, dominerar shopping idag.

De produkter jag nämnt är mycket skadliga för vår miljö, både under själva produktion, men även vid själva köpet och efterföljande konsumtion. Mellan 50 och 80% av allt köpt via ehandeln returneras (fel storlek, eller det var aldrig tänkt att behålla något som bara skulle bäras för att knäppa av lite selfies och tiktoks. Denna "okynneshandel" orsakar därmed onödiga transporter, vilket nu även transportbranschen börjat gnissla om, senast i SVT förra veckan. Dessutom så slängs ca 25% av allt som returneras då det blir för dyrt för Zalando och kompani att hantera. Returerna går till Baltikum mfl länder där gigantiska ompacketeringscenter växer upp som svampar.

Jag gjorde misstaget att nämna allt detta ovan till en kvinnlig kollega, två generationer yngre än jag själv, och då samtidigt ställa den retoriska frågan om det inte är hyckleri och strutsmentalitet av medier att hylla Greta Thunbergs svavelosande verbala pamfletter att allt är de vuxnas fel, och då främst vita män osv när stor del av miljöförstöringen orsakas av unga kvinnor. Hur skall vi kunna jobba seriöst med denna fråga när medier skapar halmgubbar, flygskammas och hetsar upp sig över sådant som är irrelevant, och samtidigt förtiger elefanten i rummet.

Min kvinnliga kollega blev skitsur på mig, sa att det är inte alla som shoppar som idioter. Hon kunde uppenbarligen inte hålla två saker i huvudet samtidigt.

Det sistnämnda, att inte kunna hålla två saker i huvudet samtidigt, är vad som bidragit till att förändra i grunden vårt svenska samhälle på bara några få generationer. Mycket är raserat, och kommer ej att kunna återskapas.

Om andra enbart kan hålla en sak i huvudet åt gången, så kanske den som kan hålla många saker i huvudet åt gången kan bli bättre över tid på att förmedla mer sunda perspektiv på ett sätt som tas emot bättre, även om det måste ske stegvis.
Citera
2021-11-09, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Det är sant, bassilusken det du skriver.

Man skall alltid prata med kvinnor som om de vore barn, utan eget ansvar.

Och män skall leda, beskydda och försvara land och rike. Det är många som syndar i dessa tider och hela moderniteten försvagar naturliga instinkter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in