2021-11-08, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
9000 med tidigare svår infektion. Mindre än en procent fick återinfektion(63st) och 3.2% av dessa dog. 2st av 9000. 2!!!!

https://medicine.missouri.edu/news/study-finds-covid-19-reinfection-rate-less-1-those-severe-illness
Detta var en intressant studie. Visserligen några månader gammal men den visar tydligt att har man en gång haft covid-19 så är risken att få sjukdomen igen och att bli sjukare än första gången i princip obefintlig.

Och det är väl egentligen inte konstigt. Det är precis så immunförsvaret fungerar och något som i stort sett alla var överens om ända fram till år 2021. Jag minns själv hur förvånad jag blev när jag insåg att folkhälsomyndigheten inte gjorde någon som helst skillnad på huruvida man haft covid-19 eller ej, när vaccinprogrammet sattes igång.

Vi får väl ändå hoppas att immunförsvaret inte försämras för alla de som blev covid-19-sjuka under 2020 och början på 2021, när de nu också har tagit vaccinet på det. Eftersom deras immunförsvar triggades av det riktiga viruset så bör de ha fått ett brett skydd, och om man sedan lägger det smala spikproteinskyddet ovanpå det skall det förhoppningsvis inte göra någon större skada.
Citera
2021-11-08, 14:33
Medlem
Captainspiceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vaccinet är godkänt och säkert för den absoluta majoriteten. I vart fall mer säkert än vad viruset är.

Godkänt? Du får läsa på innan du skriver saker. Det har ett villkorat godkännande om villkoren godkäns. Och det betyder en hel del som du själv får läsa på om.
T.ex vet inte ens politikerna i EU vad som står i avtalen för att bara nämna en sak.

Så sprid ej falsk info.
Citera
2021-11-08, 14:39
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/vaccinationsstatistik/covid-19/_vaccinationstackning-covidvaccin-dos3-80_-211104.xlsx

Siffror finns på region- och kommunnivå, det är bara du som inte kan/vill leta. Varierar mellan 14 och 58 % av 80+ som fått en "booster"

Den statistiken visar bara gruppen som är äldre än 80 år. Har påfyllnadsdoserna inte börjat ges till gruppen 65 - 80 år ännu?
Citera
2021-11-08, 14:41
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Den statistiken visar bara gruppen som är äldre än 80 år. Har påfyllnadsdoserna inte börjat ges till gruppen 65 - 80 år ännu?

Jag jobbar inte med vaccinationer, jag vet inte..
Citera
2021-11-08, 14:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Knappt någonstans skulle jag tro.
Citera
2021-11-08, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Detta var en intressant studie. Visserligen några månader gammal men den visar tydligt att har man en gång haft covid-19 så är risken att få sjukdomen igen och att bli sjukare än första gången i princip obefintlig.

Och det är väl egentligen inte konstigt. Det är precis så immunförsvaret fungerar och något som i stort sett alla var överens om ända fram till år 2021. Jag minns själv hur förvånad jag blev när jag insåg att folkhälsomyndigheten inte gjorde någon som helst skillnad på huruvida man haft covid-19 eller ej, när vaccinprogrammet sattes igång.

Vi får väl ändå hoppas att immunförsvaret inte försämras för alla de som blev covid-19-sjuka under 2020 och början på 2021, när de nu också har tagit vaccinet på det. Eftersom deras immunförsvar triggades av det riktiga viruset så bör de ha fått ett brett skydd, och om man sedan lägger det smala spikproteinskyddet ovanpå det skall det förhoppningsvis inte göra någon större skada.

Detsamma kan ju sägas om vaccinerade.

6 932 722 personer vaccinerade - 18 399 konstaterade genombrottsinfektioner.

0,26% har drabbats av genombrottsinfektion.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/
Citera
2021-11-08, 14:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Siffren 213 000 påfyllnandsdoser visar att det går dåligt med att ge påfyllnadsdoserna. Enligt Our World in Data, hade 805 500 vaccinerats klart 2:a maj, alltså för ett halvår sedan. Jag misstänker att det är Folkhälsomyndigheten, och inte regionerna, som bär skuld till att det går så dåligt med påfyllnadsdoserna.

Genom att titta på övriga Europa, så inser man att mängden virus i omlopp kommer att öka. Mängden virus i omlopp är svår att påverka. Det som går att påverka är vilket skydd vaccinerna ger. Därför är det jätteviktigt att få fart på påfyllnadsdoserna. 3:e sprutan behöver ges i samma takt som 2:a sprutan gavs 6 månader tidigare.

Kan bara hålla med. Speciellt det jag fetmarkerade. Känns verkligen inte som att Sverige kommer klara av det. Det är så man håller andan lite för vad detta kommer att innebär för antalet sjuka, vårdbehov och antal dödsfall. Kombinationen med vikande vaccinationsskydd och avskaffade rekommendationer och restriktioner känns som en stor risk. Tror även många som är vaccinerade med två sprutor att de är odödliga, skyddade osv och anpassat sitt riskbeteende till den verkligheten. Är jätterädd för bakslag i och med det här.
Citera
2021-11-08, 16:31
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Citat:
Knappt någonstans skulle jag tro.

I så fall är det illa.

Regeringen borde ge Anders Tegnell en utskällning för att återigen ha misslyckats. Regionerna har efterfrågat besked i god tid, men det har Folkhälsomyndigheten misslyckats med.

Citat:
Citat:
Siffren 213 000 påfyllnandsdoser visar att det går dåligt med att ge påfyllnadsdoserna. Enligt Our World in Data, hade 805 500 vaccinerats klart 2:a maj, alltså för ett halvår sedan. Jag misstänker att det är Folkhälsomyndigheten, och inte regionerna, som bär skuld till att det går så dåligt med påfyllnadsdoserna.

Genom att titta på övriga Europa, så inser man att mängden virus i omlopp kommer att öka. Mängden virus i omlopp är svår att påverka. Det som går att påverka är vilket skydd vaccinerna ger. Därför är det jätteviktigt att få fart på påfyllnadsdoserna. 3:e sprutan behöver ges i samma takt som 2:a sprutan gavs 6 månader tidigare.
Kan bara hålla med. Speciellt det jag fetmarkerade. Känns verkligen inte som att Sverige kommer klara av det. Det är så man håller andan lite för vad detta kommer att innebär för antalet sjuka, vårdbehov och antal dödsfall. Kombinationen med vikande vaccinationsskydd och avskaffade rekommendationer och restriktioner känns som en stor risk. Tror även många som är vaccinerade med två sprutor att de är odödliga, skyddade osv och anpassat sitt riskbeteende till den verkligheten.

Jag är inte entusiastisk över återinförda restriktioner i detta läge. Restriktioner skulle drabba ungdomarna, och ungdomarna har redan fått begränsa sina liv under lång tid. Jag förespråkar att man möjliggör för ungdomarna att leva på det sätt som hör ungdomen till. Och det gör man genom att ge fler vaccindoser till deras farmor och farfar. Det skulle vara till glädje för både farmor, farfar och ungdomarna.

Citat:
Är jätterädd för bakslag i och med det här.

I så fall ligger skulden hos Folkhälsomyndigheten.
Citera
2021-11-08, 16:57
Medlem
revodnebs avatar
Enligt Aftonbladets chatt:

Region Blekinge går upp i stabsläge.

Wärmöskolan i Karlskrona har utbrott och går över till distansundervisning för årskurs 8 och 9.

Rättspsykiatriska regionkliniken i Växjö har utbrott av covid19, både patienter och personal smittade.

Känns lite som Deja Vu.
Citera
2021-11-08, 17:00
Medlem
Folkhälsomyndigheten och regeringen är ett stort jävla skämt från första början gällande pandemin
Citera
2021-11-08, 17:01
Medlem
Citat:

Jag är inte entusiastisk över återinförda restriktioner i detta läge. Restriktioner skulle drabba ungdomarna, och ungdomarna har redan fått begränsa sina liv under lång tid. Jag förespråkar att man möjliggör för ungdomarna att leva på det sätt som hör ungdomen till. Och det gör man genom att ge fler vaccindoser till deras farmor och farfar. Det skulle vara till glädje för både farmor, farfar och ungdomarna.

Precis! Så som man alltid har agerat innan denna hysteri. Farmor och Farfar är där fokus skall ligga. Så jävla märkligt just med detta virus. Då är det plötsligt viktigt att de som hälsar på Farmor och Farfar är solidaritets-vaxxade. Dessutom med ett oprövat vaccin....Fantastiskt!
Citera
2021-11-08, 17:05
Medlem
Om några månader avtar antikropparna när är det dags för tredje sprutan för oss övriga. Får dom fingrarna ur r-ven och agera i tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in