2021-11-06, 22:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svampbobben
Fast det har ju mer vilka krav som ställs på bankerna.

Det är bankerna själva i sverige som hittar på dessa småaktiga regler att trakassera vanliga kunder för några sketna tusenlappar bara för att bankerna åkt fast för att tvätta hundratals miljarder åt maffian.
Citera
2021-11-07, 13:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det är bankerna själva i sverige som hittar på dessa småaktiga regler att trakassera vanliga kunder för några sketna tusenlappar bara för att bankerna åkt fast för att tvätta hundratals miljarder åt maffian.
Gissa vem som får betala den nya riskskatten?
Citera
2021-11-07, 15:40
Medlem
Skatten ska ju också gälla utländska institut med verksamhet i Sverige, så jag ser ingen mening för någon att flytta sätet utomlands.

Vet inte hur mycket luftpengar bankerna lånar ut egentligen, men gränsen för skatten ska tydligen vara 150 miljarder och 0,05-0,06% skatt på det som överskrider gränsen. Inte kommer det att drabba bankerna, de flyttar bara över det på låntagarna, så räkna med höjda bolåneräntor mm.
Citera
2021-11-07, 17:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Gissa vem som får betala den nya riskskatten?

Bankerna i sverige tar redan idag ut övervinster jämfört mot övriga europa.

seb tjänar varje timme 3 miljoner kronor av folkets hårt arbetade pengar.
Citera
2021-11-07, 17:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Bankerna i sverige tar redan idag ut övervinster jämfört mot övriga europa.

seb tjänar varje timme 3 miljoner kronor av folkets hårt arbetade pengar.
Du förstår således inte att alla skatter och kostnader vältras över på kunden, dvs medborgaren.
Citera
2021-11-07, 17:42
Avstängd
Citat:
Du förstår således inte att alla skatter och kostnader vältras över på kunden, dvs medborgaren.

Som sagt.De har extrem övervinst redan idag så den som vältrar över för mycket på kunden bara för att de är giriga kommer att förlora kunder.
Citera
2021-11-07, 18:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Som sagt.De har extrem övervinst redan idag så den som vältrar över för mycket på kunden bara för att de är giriga kommer att förlora kunder.
Den enda som drabbas är bankkunderna, vilket givetvis regeringen fattar.
Citera
2021-11-07, 21:54
Avstängd
Citat:
Den enda som drabbas är bankkunderna, vilket givetvis regeringen fattar.

Ok du kanske jobbar för bank eller finansbranschen eller liknande så jag förstår att du inte vill ha extra skatter.

Själv gillar jag inte heller iden med extra skatter.

Men bankväsendet i sverige är parasiter som tar allt från vanligt folks hårda arbete utan att ge nånting tillbaks eller normal service pga bristande konkurrens och gentlemans agreement så de förtjänar verkligen att ha väldigt mycket högre skatter.

De har extrem övervinst genom att inte lyfta ett handtag och utan att samhället tjänar ett piss på deras verksamhet i sverige så de stora borde få näringsförbud och man borde välkomna utländska banker som har normal service gentemot sina kunder och göra det lättare för småbanker att starta upp verksamhet utan horribla startpengar.
Citera
2021-11-07, 22:45
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ok du kanske jobbar för bank eller finansbranschen eller liknande så jag förstår att du inte vill ha extra skatter.

Men bankväsendet i sverige är parasiter som tar allt från vanligt folks hårda arbete utan att ge nånting tillbaks eller normal service pga bristande konkurrens och gentlemans agreement så de förtjänar verkligen att ha väldigt mycket högre skatter.

De har extrem övervinst genom att inte lyfta ett handtag och utan att samhället tjänar ett piss på deras verksamhet i sverige så de stora borde få näringsförbud och man borde välkomna utländska banker som har normal service gentemot sina kunder och göra det lättare för småbanker att starta upp verksamhet utan horribla startpengar.
Du verkar insnöad/dåligt uppdaterad.
* Bankerna är mer utsatta av konkurrens än någonsin.
* Det finns numera massa nischbanker och kreditbolag.
* Det finns förutom statliga SBAB dessutom flera digitala uppstickare på bolån.
* Marknaden för aktier/fonder är starkt konkurrensutsatt, hur många personer under 50 använder storbankerna för sina investeringar??
* Nya PSD2-direktivet från EU tvingar bankerna att låta Fintech-uppstickare använda bankernas infrastruktur för sina tjänster, vilket gör tröskeln mycket mindre för Fintech-bolagen att "äta upp" bankernas olika marknader.
* Bankerna är mer reglerade än någonsin dessutom med en Finansinspektion som är nästintill autistiskt pedantisk.
* Aktiemarknaden värderar svenska banker lågt av ovan angivna skäl. P/E 10 är inte ovanligt, jämför med Fintech-bolagen så får du se.
Citera
2021-11-07, 23:04
Medlem
Om riskskattepengarna hade öronmärkts för att användas att rädda bankerna vid kriser hade jag förstått den. Men att kalla den för ”riskskatt” och säga att den ska minska risken i det finansiella systemet och sen lägga skattepengarna på nåt annat blir helt bakvänt. Om något så borde skatten öka risken i det finansiella systemet, plus fördyra för kunderna. Även Kapitalinvest (heter det så, där kommunerna lånar?) drabbas av detta så kommunerna får det dyrare att låna pengar. Bravo.
Citera
2021-11-08, 07:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Jag förklarar bara hur skatter och pålagor fungerar, de skjuts vidare till kunden. Eller tror du att företag inte höjer priser och avgifter när skatten höjs?
Hur naiv är du på en skala? Eller har du ett annat syfte med dina inlägg?
Citera
2021-11-08, 13:42
Avstängd
Citat:
Jag förklarar bara hur skatter och pålagor fungerar, de skjuts vidare till kunden. Eller tror du att företag inte höjer priser och avgifter när skatten höjs?
Hur naiv är du på en skala? Eller har du ett annat syfte med dina inlägg?

Precis som kunderna sa till butikerna att det bara är att höja priserna när hjärntvättat folk ville betala med kort istället för kontanter så är det samma sak.

de kommer tvingas att betala det själva precis som många småbutiker tvingas betala kort aoch swishavgifterna själva och jobba gratis pga extrem konkurrens.

bara bjud in fler banker att öppna kontor och ta bort svenska bankers banktillstånd om de inte erbjuder fullservice som i andra länder och normal kontanthantering så är problemet löst.

Du verkar inte fatta att bankerna gör såna enorma övervinster på bekostnad av befolkningen så de kommer tvingas ta en liten bit av den enorma övervinsten för att betala bankskatten.

De har fått leva ostört bra länge nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in