2021-11-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vem ligger bakom filmen, att den görs just nu och visas innan # val 2022 eller nyval? Vem finansierar och driver det hela i verkligheten? Det är som att man snabbt ville flytta fokus ifrån Estonia-katastrofen och dessutom snabbt klara upp Palmemordet. Slutsatsen med Skandiamannen som mördare är ju så patetiskt och grovt förtal man kan komma. Det kommer bli svårt att se filmen, när den kommer på tv, med en nyfikenhet och utan vetskap att det enbart är fiktion i form att påverka opinionen!

Skandiamannen passar in i vänsterns fantasier/narrativ om högerextrema mördare i mörka rockar. Helt naturligt att han blir utpekad då polisspåret (högerextrema poliser) inte fungerade trots att media under flera års tid försökte göra det till något intressant. Sen så var ju kommunisttidningen Proletären tidigt ute med teorin om skandiamannen, vilket redan säger en del. Serien behöver inte vara ett beställningsarbete men etablissemanget tackar givetvis för den.
Senast redigerad av Hdes 2021-11-06 kl. 19:11.
Citera
2021-11-06, 19:11
Medlem
Tyckte han var väldigt bra i denna serien!
Citera
2021-11-06, 19:12
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Tyckte han var väldigt bra i denna serien!
Det tycker jag med. Förstår inte kritiken alls.
Citera
2021-11-06, 19:16
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vem ligger bakom filmen, att den görs just nu och visas innan # val 2022 eller nyval? Vem finansierar och driver det hela i verkligheten? Det är som att man snabbt ville flytta fokus ifrån Estonia-katastrofen och dessutom snabbt klara upp Palmemordet. Slutsatsen med Skandiamannen som mördare är ju så patetiskt och grovt förtal man kan komma. Det kommer bli svårt att se filmen, när den kommer på tv, med en nyfikenhet och utan vetskap att det enbart är fiktion i form att påverka opinionen!

Det som var märkligt under palmemordet var ju att det fanns otaliga vittnen som hade sett män med waliki-talki runt om i stan. Det förnekades av polisen så klart och hånades som fantasier av utredningen.
Nu har tydligen polisen erkänt att dom hade spaning just den natten. Varför erkänner man det nu och inte för 30 år sedan?

Det är likadant med Estonia. Ett antal personer hade sett militärfordon åka ombord precis innan båten avgick. Det förnekades och hånades som fantasier av utredningen.

Man kan ju undra vem kan kan lita på här i Sverige egentligen.
Inte är det polis och militär i alla fall. Misstänker att det är de grupperna som ligger bakom både mordet och sänkningen av Estonia.
Citera
2021-11-06, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irengodhet
Ojdå, jaha, det hade jag missat. Det jag läste var att han själv hade sett en massa walkie-talkie-män den kvällen. Serien var lättsmält men sevärd. Vill se om dokumentären om SE igen (SVT?), nån som har nån länk?

Är det svårt att använda sökfunktionen på SVT Play?
Citera
2021-11-06, 19:24
Medlem
Van Nostrands avatar
Tycker serien var över förväntan. Lite seg i starten och vissa rolltolkningar är mer som karikatyrer. Men den tog sig och Gustafsson gör det bra.

Sen tror jag inte på Engström som mördare, men det är en annan sak.
Citera
2021-11-06, 19:27
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Man ser ju att det är han som skjuter.

Du är medveten om att detta är fiktion och inte verklighet va?
Citera
2021-11-06, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Är det svårt att använda sökfunktionen på SVT Play?

Nej, det gick bra. Tack

Jag tycker RG är ypperlig i rolltolkningen. Han sätter SEs dialekt på ett snyggt sätt, där han ibland har tungrots-R och ibland 'stockholms-r'. Tycker dock att SE framställs som mer patetisk än vad han (förhoppningsvis) var i verkligheten.
Citera
2021-11-06, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irengodhet
Nej, det gick bra. Tack

Jag tycker RG är ypperlig i rolltolkningen. Han sätter SEs dialekt på ett snyggt sätt, där han ibland har tungrots-R och ibland 'stockholms-r'. Tycker dock att SE framställs som mer patetisk än vad han (förhoppningsvis) var i verkligheten.

Även hans vänner beskriver honom som alkoholiserad, mesig, häftigt humör, besserwisser, pratkvarn och skrävlande. Till det positiva var att han var väldigt snäll och godhjärtad.
Hans exfru säger att han inte ens kunde göra en fluga förnär.
Citera
2021-11-06, 19:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Egentligen hade jag inte tänkt skriva något men nivån på många inlägg och kommentarer är så låg att det inte går att låta bli.

1. Den osannolika mördaren är en dramaserie och ingen dokumentär. Serien bygger på TPs bok och därför är det förstås naturligt att slutsatser som dras, indicier som läggs fram och hypoteser som det spekuleras i är baserade på TPs verk.
2. SE är ingen av mina favoriter som misstänkt men att avfärda spåret som dumheter, lögn och en nödlösning framdriven av staten för att dölja "sanningen" är trams.
Det finns ett flertal omständigheter rörande SE som är svårförklarade och som definitiv ger fog för spekulationer. Ni som helt avfärdar SE-spåret, hur förklarar ni följande?
- Varför ljuger SE om tiden för sin egen utstämpling? Varför försöker han få det att verka som att han stämplat ut senare än vad stämpelurer hos Skandia visar?
- Varför ljuger han om vad han gjort på brottsplatsen?
Han påstår bl.a att han utfört livräddande åtgärder men detta motsägs helt av vad vittnena på mordplatsen uppgett.
Han klarar inte ens av att peka ut Anna Hage som oomtvistligt försökte återuppliva OP.
Istället förväxlar han Anna Hage med Hages väninna.

- Varför kan inte ett enda vittne eller en enda polis peka ut honom som varande på mordplatsen?
Både vittnen och poliser kan placera andra vittnen på platsen men ingen av dessa har sett SE.
- Varför kan SE endast peka ut Anders Björkman och Lars Jeppsson som varande på eller i anslutningen till mordplatsen?
Dessa två vittnen är de enda som en mördare rimligtvis borde ha uppmärksammat vilket väcker frågor.
Hur kan SE se Lars Jeppsson i gränden?
Inte ett enda annat vittne på mordplatsen har sett Jeppsson utmed mördarens flyktväg.
Det har däremot SE redogjort för att han gjort.
- Varför ljuger SE om att han lämnat Skandia-huset tidigare under kvällen?
- Varför är SEs rum otillgängligt för övriga anställda i Skandia-huset?
Varför har en grafiker en egen låsanordning till sin dörr som inte ens väktarna har tillgång till?

Palme-rumet 👮🏽‍♀️✌️

Du har helt rätt. Det som är patetiskt i historien om Palme-mordet, är inte att S.E mest troligt är mördaren - för det är han - utan snarare alla de som hänger upp sig på betydligt mindre troligare personer, som inte ens kan bindas till mordplatsen. Den som verkligen har läst "Den osannolike mördaren" och tagit del av exempelvis podden Palmemordet, inser hur väldigt troligt det är, att S.E är Palmes mördare. Som Dan Hörning nämner i ett av poddavnsitten kring Thomas Pettersson bok, så fälldes Krister Pettersson i Tingsrätten på betydligt svagare indicier än vad som vi idag vet, föreligger kring S.E. Jag är fullständigt tillfreds med S.E som mördare, allt sammantaget.
Senast redigerad av Der.Untermensch 2021-11-06 kl. 19:40.
Citera
2021-11-06, 19:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der.Untermensch
Du har helt rätt. Det som är patetiskt i historien om Palme-mordet, är inte att S.E mest troligt är mördaren - för det är han - utan snarare alla de som hänger upp sig på betydligt mindre troligare personer, som inte ens kan bindas till mordplatsen. Den som verkligen har läst "Den osannolike mördaren" och tagit del av exempelvis podden Palmemordet, inser hur väldigt troligt det är, att S.E är Palmes mördare. Som Dan Hörning nämner i ett av poddavnsitten kring Thomas Pettersson bok, så fälldes Krister Pettersson i Tingsrätten på betydligt svagare indicier än vad som vi idag vet, föreligger kring S.E. Jag är fullständigt tillfreds med S.E som mördare, allt sammantaget.

Låter lovande! Kan du räkna upp de fyra tyngsta bevisen mot honom som mördare?
Citera
2021-11-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Jag tycker att R.G är tillräckligt obehaglig för att göra en bra tolkning här då, om jag uttrycker mig snällt.
Fast då gör han väl ingen bra tolkning eftersom Engström inte verkade vara särskilt obehaglig på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in