BRUTALT BRÖSTPASS
Nu har jag precis kört ett bröstpass inspirerat av legenden Mike Mentzer. I går kväll påbörjade jag dagens bröstpass genom att se ett par träningsvideos på YouTube.
För första gången på länge kollade jag in Rich Piana och hittade ett bröstpass där han tränar efter Menterz’ filosofi. Som gick ut på att i superset inleda med en iosolationsövning för att trötta ut muskeln och direkt efter det och utan att vila, köra en basövning. Precis som den nu bortgångne Rich säger i videon får man lämna egot hemma. För du kommer inte orka köra på dina vanliga vikter här. Långt därifrån.
För er som vill kolla in videon så finns den här:
https://youtu.be/72-bAOYzS_8
Totalt 5 olika övningar varav de fyra första i superset och en sista övning för att pumpa och krama ur det sista ur pecsen. Totalt 24 muskelfiberslitande set.
SUPERSET #1
Flyes på plan bänk 16, 12, 10 resp. 8 reps
Varvat med:
Bänkpress på plan bänk 4 x 12
SUPERSET #2
Flyes på lutande bänk (30 grader) 16, 12, 10 resp. 8 reps.
Varvat med:
Bänkpress på lutande bänk (30’) 4 x 12
SLUTÖVNING
Maskinpressar med fria vikter. Pyramid + dropset. Totalt 8 set x 8 reps utom i sista setet där jag drog i väg 20 repetitioner.
I sista supersetet var jag så slut att jag fick köra på 22 kg-hantlarna för att klara 8 repetitioner flyes. I sista övingen strippade jag ända ner till 10 kg(!) som jag darrade iväg på ren vilja i 20 reps.
Ett annorlunda (det är både kul och nyttigt att bryta av gamla invanda rutiner) bröstpass som helt körde skiten ur mig!
Nu blir det helg och en ledig dag från gymet. På söndag står axlar på tur. Jag tänker redan nu att det ska bli årets bästa axelpass.
Trevlig helg alla F161’are!
//Ivan