Citat:
Handlar inte om intressen. ettt intresse tar inte bort hård matematik attt om jag ökar sparet med 2000 så hade jag bara haft 2-3000 kvar innan saker som mat och nöjen dykt upp på tapeten.
Som jag skrev i trådstsrten. Det hade varit möjligt, men så hade jag bara levt på att jobba och att äta. Inget mer. Möjligt? Ja. Ett miserabelt liv utan några ljusglimtar? Förmodligen.
Hur ska 50% av lönen gå till spar när över 50% av lönen går till utgifter som man inte kan komma ifrån?
Som jag skrev i trådstsrten. Det hade varit möjligt, men så hade jag bara levt på att jobba och att äta. Inget mer. Möjligt? Ja. Ett miserabelt liv utan några ljusglimtar? Förmodligen.
Hur ska 50% av lönen gå till spar när över 50% av lönen går till utgifter som man inte kan komma ifrån?
Ja, man anpassar sig utifrån hur man tjänar, så på något sätt blir det samma sak. Man får helt enkelt en dyrare livsstil och i slutändan kan det bli att också inte har något kvar på kontot när månaden är slut. Sedan det där med sparande, märkligt är det ju också att svensken ska vara ett av det mest skuldsatta folk som finns och ändå snackar många om att spara, hur hade det varit att liksom betala av lånen lite bättre innan försöka spara undan massa.
Om man ska spara så ska man ha en plan med det också. Har man jättemycket sparat när man blir gammal, så blir bara staten glada för att de kan betala ut mindre eftersom man har eget kapital att leva på och det är ju inte heller riktigt rättvist att man sitter och sparar slantarna och lever snålt när man är ung för att behöva ta ut det när man blir gammal för man får mycket mindre hjälp av staten pga det egna kapitalet.
En balans i allt är det som gäller, lite spara, lite leva, inte jobba ihjäl sig, men ändå inte bara slå dank.
Har själv ungefär som du i lön trots lite äldre och mer erfarenhet, men rätt nöjd ändå i det stora hela, en del bra och en del inte så, som man håller på att jobba med. Ser ingen anledning att vara missunsam ändå, det jag har har jag och vad andra har är deras glädje eller huvudvärk.