Citat:
Ursprungligen postat av
scaloppina
Känner faktiskt några kvinnor som gift ner sig, men de är kvinnor med ett bra självförtroende som verkar vara lyckliga i sina äktenskap. De verkar ha valt sin partner p g a inre egenskaper. Det finns även studier om att vi väljer den som ligger på samma nivå med oss vad gäller den emotionella mognaden. Den teorin tror jag på.
Jag är inte så säker på att man har tagit hänsyn till mognadsnivån när man studerat framgångens betydelse i relationer. Hur definierar man framgång i dessa studier? I pengar? En del väljer även hellre ett jobb där de trivs än ett jobb med hög lön. Det finns även studier om att men med lågstatus jobb vill inte ha en kvinna med högstatus jobb, eller en kvinna som tjänar mer eller en som är mer framgångsrik i sitt arbete. Sebastian är väl inte framgångsrik, så kvinnor som väljer honom är inte ute efter en framgångrik man. Eller menar du att de är där bara för att bli kända och inte för honom?
Definera gifta ned sig? Jag pratar inte om någon tusenlapp hit eller dit utan stora skillnader.
Vet du någon manlig fritidsledare, busschaufför, löneanställd hantverkare eller butiksbiträde som är tillsammans med en kvinnlig läkare eller jurist tex? Ett förhållande där mannen tjänar 25 000 i mån I lågstatusjobb och kvinnan tjänar 80 000 i högstatusjobb? Jag har ALDRIG hört talas om eller stött på något liknande.