Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-23, 22:05
  #97
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Typiskt globaltjafs för att skapa konflikt och kanske även för att gynna Musk.

Varför pratar du ännu på mig? Korttidsminne plankstek?
Citera
2021-07-24, 07:45
  #98
Avstängd
wwrs avatar
Regeländringen från amerikanska myndigheter är bara trams. Nu måste den flygande under flygningen ha bidragit till säkerhet i rymden eller för allmänheten för att få kallas astronaut.
Citat:
"demonstrated activities during flight that were essential to public safety, or contributed to human space flight safety".
Det kan betyda att utbildade astronauter med lång tid i rymden inte får kalla sig astronauter om deras arbete i rymden inte var inriktat mot säkerhet.

Sedan finns det givetvis diffusa undantag som kan beviljas genom personliga bedömningar.
Citat:
However, a glimmer of hope remains for Sir Richard, Mr Bezos and any future stargazers hoping to be recognised as astronauts.

The new order notes that honorary awards can be given based on merit - at the discretion of the FAA's associate administrator.
https://www.yahoo.com/news/jeff-bezo...210416477.html
Citera
2021-07-24, 09:56
  #99
Avstängd
wwrs avatar
Alla fyra "astronauterna" hade Omegaklockor utanpå "rymddräkten". Inte behöver Jeff dra in på produktplacering. Hans PR-team sänker honom avsiktligt. Det kallas globalisering. I stort sett de enda som påstås göra något bra är Elon och EU

https://images.wsj.net/im-373454?wid...ixel_ratio=1.5

https://www.wsj.com/amp/articles/how...ga-11627058918
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-24 kl. 10:09.
Citera
2021-07-25, 22:59
  #100
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Samma dag som Bezos flög så ändrade amerikanska myndigheter reglerna för vem som får kalla sig astronaut ("får sina vingar"). Ändringen har inte med flyghöjden att göra utan med någon slags utvärdering av deras prestation.

Typiskt globalt medietrams. Nu kommer detta bara att tjafsas fram och tillbaka om. Jag skulle tro att miljardärturisterna i framtiden kommer att tilldelas någon liten symbolisk uppgift för att få utmärkelsen. De får väl betala extra för att testa något litet handtag eller spänne i selen eller liknande, gissar jag.

Men det verkar ännu inte fastslaget att ens Branson eller Bezos får utmärkelsen.

https://edition.cnn.com/2021/07/22/u...scn/index.html

Edit
Musk sitter ju kvar på marken och fegar. Det skulle inte förvåna mig om förändringen kan ha utlösts av att de andra miljardärerna skulle få utmärkelsen vilket vore ett jack i Musks helgongloria. Men så mycket pengar som Branson och Bezos öst in i detta så lär de nog kunna påvisa att något gått till att utveckla rymdsäkerheten. De kan nog anses ha köpt utmärkelsen. Vi får se.
Edit igen
Det skall också vara aktiviteter under flygningen. Så Branson och Bezos investeringar räknas inte. Kanske inte heller de som designat säkerhetssystem. Det hela blir säkert bara tjafs.


Tycker det är bra FAA sätter ner foten. Vem som helst ska inte kunna kalla sig astronaut lika lite som en någon utan utbildning ska få kalla sig läkare. Standarden för titeln bör hållas högt och inte smutsas ner av att man kan köpa sig titeln. Dom får gärna kalla sig rymdresenär eller rymdpassagerare men några astronauter kommer dom aldrig att bli.

Märkligt att Bezos inte anade detta beslut från FAA då han glatt kallade alla i rumdturisterna för astronauter efteråt under presskonferensen. Måste blivit en kalldusch.
__________________
Senast redigerad av raskens 2021-07-25 kl. 23:06.
Citera
2021-11-05, 10:48
  #101
Avstängd
wwrs avatar
Eftersom artikeln illusteras med Jeff Bezos raket (som ju liknar ... ja just det) så lägger jag artiklen här. Men det gäller ju t.ex även Musk med sina privata uppskjutningar Inspiration4, Axiom 1-4 samt Branson etc

De rikaste 1% i världen avger 70 ton CO2/person, vilket är i stigande. De fattigaste 50% avger 1 ton/person. Jag vill minnas en normal orbital uppskjutning avger i storleksordningen 100 ton per deltagare.

https://www.theguardian.com/environm...-heating-limit
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-05 kl. 10:52.
Citera
2021-11-05, 12:58
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Eftersom artikeln illusteras med Jeff Bezos raket (som ju liknar ... ja just det) så lägger jag artiklen här. Men det gäller ju t.ex även Musk med sina privata uppskjutningar Inspiration4, Axiom 1-4 samt Branson etc

De rikaste 1% i världen avger 70 ton CO2/person, vilket är i stigande. De fattigaste 50% avger 1 ton/person. Jag vill minnas en normal orbital uppskjutning avger i storleksordningen 100 ton per deltagare.

https://www.theguardian.com/environm...-heating-limit

Jeffs raket drivs av vätgas och syrgas. Blir inte mycket till koldioxid av den. Utsläppen är nog i så fall från bilen för att köra till uppskjutningen och därifrån...
Citera
2021-11-05, 13:17
  #103
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Jeffs raket drivs av vätgas och syrgas. Blir inte mycket till koldioxid av den. Utsläppen är nog i så fall från bilen för att köra till uppskjutningen och därifrån...
Det har du rätt i. Tidningen valde nog den raketen eftersom Jeff är en ondsint person, samt dess spännande form. Sankt Elon och hans fossilraketer får inte kritiseras. F9 går på fotogen och Super Heavy på metan, cirka 30 gånger mer skadlig än CO2 tills den förbränns till CO2.

Men sedan är ju frågan om utsläppen när nämnda grundämnen framställs ...
Citera
2021-11-05, 17:35
  #104
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men sedan är ju frågan om utsläppen när nämnda grundämnen framställs ...

Den frågan åsido .. man undrar varför inte alla kör med lox o väte. Dom har ju väte redan och den har knöligare fryspunkt än syre, om jag minns rätt.

Aningen mindre effekt, är det så? Men slutresultatet är ju vatten. Kan knappast bli grönare än så, så om effekten inte räcker, ta mer bränsle?

Jag kunde självklart forska om det givet söksajter - inte google - men ni kanske vet rakt av.
Citera
2021-11-05, 21:59
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Den frågan åsido .. man undrar varför inte alla kör med lox o väte. Dom har ju väte redan och den har knöligare fryspunkt än syre, om jag minns rätt.

Aningen mindre effekt, är det så? Men slutresultatet är ju vatten. Kan knappast bli grönare än så, så om effekten inte räcker, ta mer bränsle?
Vatten är en värre växthusgas än koldioxid. Jag VET att våra politiker härnäst kommer att totalförbjuda allt vatten!
Ett vattenfritt Sverige år 2050 kommer att vara Mad Anderssons första beslut.

Citat:
Jag kunde självklart forska om det givet söksajter - inte google - men ni kanske vet rakt av.
Nej nej nej! Bry dig inte om såna som oss som anstränger sig för att försöka förklara för de intresserade. Bara öppna käften här, si så kommer de stekta sparvarna att flyga in i den. Hur växte ers excellens upp egentligen? Jag gissar att du uppskattar din mamma lite för mycket och att det är ömsesidigt.
Citera
2021-11-05, 22:14
  #106
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De rikaste 1% i världen avger 70 ton CO2/person, vilket är i stigande. De fattigaste 50% avger 1 ton/person. Jag vill minnas en normal orbital uppskjutning avger i storleksordningen 100 ton per deltagare.

Åh fan! Vill du vänligen specificera dina uppgifter relaterat till tidsenhet?
Citera
2021-11-05, 22:17
  #107
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Åh fan! Vill du vänligen specificera dina uppgifter relaterat till tidsenhet?
Det kommer från referensen.
Citera
2021-11-05, 22:22
  #108
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
...man undrar varför inte alla kör med lox o väte.

Av flera anledningar! Dels är väte jobbigare att lagra än metan. Det äs svårt att stoppa väte från att läcka och boil-off är ett problem pga kokpunkten. Väte -253 och metan -182 grader C. Lättare att lagra metan alltså!

För SpaceX är det dessutom en fråga om att bygga en infrastruktur som kan fungera på Mars! På Mars finns de ämen som kräcs för att producera metan via en enkel Sabatier-process. Att spjälka vatten till väte och syre vore naturligtvis också möjligt, men fortfarande jobbigt att lagra vätet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback