2021-11-05, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Det är mest vattens beteende.

Hur väl har du studerat vattens beteende? Har du t.ex något evidens för dess "platthet" eller ens en teori om hur "plattheten" uppstår?

Hur vet vattnet utanför Göteborg vilken nivå vattnet i Danmark, USA och Brasilien har?
Citera
2021-11-05, 21:25
Medlem
Citat:
Jag förklarade just för dig att vatten alltid söker sig till en vågrät yta.
Om det forsar på nåt sätt så det lutar i några sekunder innan den vågen kollapsar på sig själv, ok. Men du menar vatten klättrar upp mot strandkanten och vattnet bakom är lägre?
Tidvatten forsar inte, det stiger och sjunker sakta men olika mycket på olika platser.
Citera
2021-11-05, 21:28
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Hur väl har du studerat vattens beteende? Har du t.ex något evidens för dess "platthet" eller ens en teori om hur "plattheten" uppstår?

Hur vet vattnet utanför Göteborg vilken nivå vattnet i Danmark, USA och Brasilien har?

Nivå?
Vågrät kan vara i alla olika nivåer.
Men eftersom man mäter med meter över havet ligger det väl kanske nåt i det du säger åt.
Citera
2021-11-05, 21:30
Medlem
Citat:
Va? Nä det tänker jag inte men när vilken vattenyta som helst stiger stiger den inte snett uppåt utan rakt upp över hela vattenytan.

Så du hävdar att t.ex Atlantens hela vattenyta stiger och sjunker samtidigt? Det finns ingen som helst höjdskillnad på vattnet utanför Falkenberg, Rio de Janeiro eller Dakar?

Har du något evidens för det påståendet?
Citera
2021-11-05, 21:32
Medlem
Citat:
Nivå?
Vågrät kan vara i alla olika nivåer.
Men eftersom man mäter med meter över havet ligger det väl kanske nåt i det du säger åt.

Om vägrätt är i olika nivåer på olika platser så är vattnet inte platt. Hur vet vattnet utanför Göteborg vilken "höjd" vattnet utanför Rio är?
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-11-05 kl. 21:35.
Citera
2021-11-05, 21:33
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Va? Nä det tänker jag inte men när vilken vattenyta som helst stiger stiger den inte snett uppåt utan rakt upp över hela vattenytan.
Skulle vattenytan i t ex ett hav stiga rakt upp över hela vattenytan så förutsätter ju detta att tidvattnet skulle uppstå samtidigt överallt och det skulle även kräva en ökning av vattenvolymen. Att ebb och flod inte sker samtidigt i Nordamerika som Europa plus att den sammanlagda vattenvolymen knappast kan ändras visar klart och tydligt att du har fel.
Citera
2021-11-05, 21:35
Medlem
Citat:

Även lufttrycket kan påverka vattennivån. Ett lågtryck i England och ett högtryck i Sverige kan ge en skillnad på ett par meter, Nordsjön lutar.
Citera
2021-11-05, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Så du hävdar att t.ex Atlantens hela vattenyta stiger och sjunker samtidigt? Det finns ingen som helst höjdskillnad på vattnet utanför Falkenberg, Rio de Janeiro eller Dakar?

Har du något evidens för det påståendet?
Har inget med jordens form att göra om det är nivåskillnader på olika vattenmassor.
Jag menar självklart inte att allt vatten i hela världen samarbetar och ligger på samma nivå.
Citera
2021-11-05, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Även lufttrycket kan påverka vattennivån. Ett lågtryck i England och ett högtryck i Sverige kan ge en skillnad på ett par meter, Nordsjön lutar.

Ja vatten i rörelse är inte plant.
Citera
2021-11-05, 21:40
Medlem
Citat:
Har inget med jordens form att göra om det är nivåskillnader på olika vattenmassor.
Jag menar självklart inte att allt vatten i hela världen samarbetar och ligger på samma nivå.

Alltså, vatten är inte alltid platt, tack för klargörandet.
Citera
2021-11-05, 21:40
Medlem
Citat:
Ja vatten i rörelse är inte plant.

Hur vet du att vatten som inte är i rörelse är plant?
Citera
2021-11-05, 21:43
Medlem
Citat:

Så då är inte vatten platt (på samma nivå) över hela jorden?

När upphör plattheten och varför upphör plattheten? Och vad fan hände med påståendet att vatten alltid är platt?
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-11-05 kl. 21:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in