2021-11-05, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ja du kan böja ljus genom glasfiber vet jag. Men hänvisa till nåt hands on utan medium att du kan böja ljus.

Det andra är inget värt att bemöta. Kommer med mina egna illustrationer och förklaringar bara jag orkar öppna Photoshop sen.

Hade du ansträngt dig det minsta och läst lite på Wiki-länken så hade du bland annat kunnat läsa; "Allmänna relativitetsteorin förutsäger att ljusets bana böjs i ett gravitationsfält; ljus som passerar en massiv kropp böjs i riktning mot kroppen. Denna effekt har bekräftats genom att observera att ljuset från stjärnor eller avlägsna kvasarer böjs när det passerar nära solen."

Du är ganska tramsig när du inte ens försöker.
Citera
2021-11-05, 19:46
Medlem
systems avatar
Citat:
Ja precis, hur böjs något vågrät?
En tsunami är inte vågrät hela tiden, vem har sagt det?
Tidvatten finns. Vattenytan höjs och sänks på olika ställen på planeten - som i en cirkelrörelse.

Du påstod att vattenytan ”höjs vågrät över hela vattenytan samtidigt”. Hur kan den höjas överallt om inte mer vatten tillförs från någon okänd plats?
Vilken plats kommer vattnet från?
Var försvinner vattnet efteråt?
Citera
2021-11-05, 19:46
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hänger inte riktigt med. Vad är det då du protesterar mot?

Ja det faktum att det inte finns självklara bevis att jorden är rund. Hade det funnits det hade detta ämne varit borta för längesen.
Citera
2021-11-05, 19:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Att vågrät och lodrät är de definierade "krafterna" i vår verklighet och mänskliga existens är ganska uppenbart.
Du tror balans orsakas av gravitation eller vår relation till lodrät och vågrät?
Kan vi återgå till topic, där du eller någon annan plattjordare ska ge oss evidens på att jorden är platt, tack!
Citera
2021-11-05, 19:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja det faktum att det inte finns självklara bevis att jorden är rund. Hade det funnits det hade detta ämne varit borta för längesen.
Men då tar du de evidensen som finns för en sfärisk jord, och så falsifierar du dessa.
Citera
2021-11-05, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Tidvatten finns. Vattenytan höjs och sänks på olika ställen på planeten - som i en cirkelrörelse.

Du påstod att vattenytan ”höjs vågrät över hela vattenytan samtidigt”. Hur kan den höjas överallt om inte mer vatten tillförs från någon okänd plats?
Vilken plats kommer vattnet från?
Var försvinner vattnet efteråt?

Ja men det forsar ju inte uppåt utan höjs vågrät konstant och breder sig då ut åt sidan på samma gång..

Jag vet inte hur tidvatten fungerar exakt.
Kan väl ha nåt med grundvatten att göra. Eller strömmar som drar åt olika håll. Men vet inte som sagt.
Citera
2021-11-05, 19:50
Medlem
Citat:
Tidvatten höjs vågrät över hela vattenytan samtidigt och det är inte nån uppförsbacke.

Hur kan tidvattnet vara några decimeter på västkusten samtidigt som det är flera meter runt Nordsjön utan att vattnet "lutar"?

Dessutom väntar jag på en förklaring på hur tidvatten uppstår.
Citera
2021-11-05, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Hur kan tidvattnet vara några decimeter på västkusten samtidigt som det är flera meter runt Nordsjön utan att vattnet "lutar"?

Dessutom väntar jag på en förklaring på hur tidvatten uppstår.

Vet inte. Har inget med jordens form att göra.
Eller vad är ditt argument för sfären här?
Citera
2021-11-05, 19:53
Medlem
Citat:
Nä du tar och beskriver hur vatten kröker sig.

Du har fått svaret mängder av gånger. GRAVITATION. Hur man kan bevisa gravitation har du nyss fått svar på.
Citera
2021-11-05, 19:53
Medlem
systems avatar
Citat:
Ja men det forsar ju inte uppåt utan höjs vågrät konstant och breder sig då ut åt sidan på samma gång..

Kan väl ha nåt med grundvatten att göra. Eller strömmar som drar åt olika håll. Men vet inte som sagt.
Ditt sista stycke.

Okej. Du vet att du begriper väldigt lite om saker som deltagare i ”Vi i femman” kan svara rätt på. Det är stort gjort av dig. Rent av beundransvärt.

Med det lämnar jag diskussionen för denna gång.
Citera
2021-11-05, 19:55
Medlem
constants avatar
Citat:
Nä. Jag vet inte vad det har med platt jord att göra egentligen.
Men du känner i din kropp att detta gör den rund, varför?
Nja, jag har lite mer än så att komma med, men nu handlar tråden om att jorden är platt. Och ska du hävda det så är det dags att komma med några evidens för det nu.

Men, jösses. Glömde att du inte ens vet hur tidvatten fungerar:
Citat:
Inser då att det kan bli problem för dig.
Citera
2021-11-05, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Ditt sista stycke.

Okej. Du vet att du begriper väldigt lite om saker som deltagare i ”Vi i femman” kan svara rätt på. Det är stort gjort av dig. Rent av beundransvärt.

Med det lämnar jag diskussionen för denna gång.

Du menar månen har med tidvatten att göra?
Jag kan väl svara allt jag lärt mig också så är vi lika smarta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in