• 1
  • 2
2021-11-04, 18:18
Medlem
Tjenare, har kikat på en bilförsäkring hos paydrive som verkar vara konstigt billig, någon som är eller tidigare varit kund hos dem som kan ge lite info?

Deras affärside verkar vara att man monterar en typ av sändare i bilen som mäter hur många mil du kör om jag inte förstått detta fel, men då är frågan kan dem läsa hastighet? säg att jag hamnar i någon olycka där dem ser att jag kört på tok för fort tex och kan dem då vägra ersättning tex?
Citera
2021-11-04, 18:20
Medlem
Ja det är klart.

Bilboxen är en liten dosa som kopplas in i bilens OBD2-uttag. Den innehåller ett gyroskop, GPS och accelerometer. Det gör att bilens rörelser, hastighet och positioner läses av. Utvärderingen av dessa ger en indikation om hur bilen framförs och ligger till grund för prisjusteringen på försäkringen. Bilboxen kommunicerar med bilen och läser av bilens status, utsläpp, varningar och annan information som ger dig full kontroll över din bil.
Citera
2021-11-04, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ja det är klart.

Bilboxen är en liten dosa som kopplas in i bilens OBD2-uttag. Den innehåller ett gyroskop, GPS och accelerometer. Det gör att bilens rörelser, hastighet och positioner läses av. Utvärderingen av dessa ger en indikation om hur bilen framförs och ligger till grund för prisjusteringen på försäkringen. Bilboxen kommunicerar med bilen och läser av bilens status, utsläpp, varningar och annan information som ger dig full kontroll över din bil.

O fan, då kanske det är bättre med en vanlig försäkring ändå...
Citera
2021-11-05, 06:09
Medlem
Exempel:

* Att väja för vilt ger högre försäkringskostnad

* Att bromsa för rött ljus ger högre försäkringskostnad

* Att stanna för stopptecken ger högre försäkringskostnad.

* Att använda bilens accelerationmöjlighet för en säker omkörning på landsväg ger högre försäkringskostnad.

Total scam.
Citera
2021-11-05, 17:24
Medlem
Jag fick en prova på-försäkring hos Paydrive när jag köpte begagnad bil hos en handlare för 2 månader sedan. I förrgår var jag inblandad i en olycka, och det verkar i alla fall inte vara några problem att få hjälp, bilen står redan på verkstad för skadebesiktning, får väl se om de löser in den eller hur det blir.

Försäkringen sköts av ett företag som heter Protector och som annars mest verkar jobba med företagsbilar och dylikt. Lite dyr självrisk dock, 4000 kr på vagnsskada. Hade inte tänkt ha kvar försäkringen när provperioden gick ut.
Citera
2021-11-05, 19:20
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ja det är klart.

Något jag skulle undvika även om det vore gratis.
Övervakningssamhällets våta dröm.
Antar att det dessutom begränsas till kunder med nyare bilar?
Kan min bil från 2006 utan inbyggd gps mottagning exempelvis överhuvudtaget hantera denna box?
Citera
2021-11-05, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Något jag skulle undvika även om det vore gratis.
Övervakningssamhällets våta dröm.
Antar att det dessutom begränsas till kunder med nyare bilar?
Kan min bil från 2006 utan inbyggd gps mottagning exempelvis överhuvudtaget hantera denna box?
Boxen har ju egen GPS-mottagare. Bilens GPS är ju inte tillgänglig för boxen.
Citera
2024-02-19, 11:29
Medlem
Jag testade Paydrive för ett par år sedan. Gillade tanken på lägre premie om man var en bra förare. Dessutom betalar man ju bara för exakt så många mil som man kör.

Hade det något år bara. De hade tre olika prisnivåer, beroende på hur man körde. Jag hamnade i den "gröna", dvs den bästa och billigaste kategorin. Men jag upptäckte efter ett tag att jag kunde hitta en vanlig försäkring på annat håll som var billigare. Kändes lite som en scam.

Men det kanske beror på vilken typ av bil man har? Då körde jag runt i ett gammalt vrak och hade bara trafikförsäkring. Nu har jag en lite nyare bil och jämför försäkringar igen. Nu verkar Paydrive höra till de billigare. Ska jag prova igen? Vad har ni för erfarenheter?
Citera
2024-05-10, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Jag testade Paydrive för ett par år sedan. Gillade tanken på lägre premie om man var en bra förare. Dessutom betalar man ju bara för exakt så många mil som man kör.

Hade det något år bara. De hade tre olika prisnivåer, beroende på hur man körde. Jag hamnade i den "gröna", dvs den bästa och billigaste kategorin. Men jag upptäckte efter ett tag att jag kunde hitta en vanlig försäkring på annat håll som var billigare. Kändes lite som en scam.

Men det kanske beror på vilken typ av bil man har? Då körde jag runt i ett gammalt vrak och hade bara trafikförsäkring. Nu har jag en lite nyare bil och jämför försäkringar igen. Nu verkar Paydrive höra till de billigare. Ska jag prova igen? Vad har ni för erfarenheter?

Nej nej nej, om du vill betala ca 3000kr i månaden kör hårt
Citera
2024-05-15, 14:38
Jag har testat PayDrive nu ett tag.

Klart billigast. Men osäker på deras transparens - jag kör mycket lite och kör alltid samma sträckor och samma hastigheter. I början hamnade jag som "supersäker" men så fort jag fick fria mil så slogs jag över över till "farlig" kategori, med oförändrat körbeteende.

Mailade kundtjänst om detta och fick bara något generiskt svar.

Det positiva är att all (annan) kommunikation har varit väldigt bra med dem. Förutom just detta då. De har ju makten att sätta mig i godtycklig kategori, utan att jag vet varför och de kan sen (antagligen - jag har inte fått något svar på det) justera både premie + eventuellt hindra mig att få utbetalt om någon olycka sker.

Jag letar just nu efter något som iaf närmar sig dera prisnivå och hittar jag något så kommer jag byta ganska direkt.

Nu har jag mailat dem med detta (se nedan) så får vi se vad de säger)

Citat:
Jag har tyckt att ni är väldigt bra på att svara när man ringer och jag blir bra bemött - det är så mycket värt - stort tack!

Nu har jag mailat en gång tidigare om varför jag klassas som "farlig". Saken är den att jag kör samma sträckor, samma hastigheter och blir klassad som "supersäker" och sen, så fort jag får fria mil så blir jag klassad som "farlig".

Det känns så sjukt dåligt, när jag inte ändrat på mitt körbeteende.

Jag vill att ni berättar för mig vad det är som triggar att jag kan fluktuera mellan supersäker och farlig fram och tillbaka (det har skett ett par gånger nu).

Jag misstänker ett backendproblem från er sida.

Vad jag är orolig för är att ni godtyckligt sätter mig i olika kategorier och sen inte vill betala ut eventuellt skadestånd om något händer.

Får jag inte ett bra svar så kommer jag vilja byta bolag :-/

Sista svaret jag gick gällande detta var ganska off-hand och generiskt, inget jag söker nu.
Senast redigerad av typer 2024-05-15 kl. 14:46.
Citera
2024-05-17, 19:36
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typer
Jag har testat PayDrive nu ett tag.

Klart billigast. Men osäker på deras transparens - jag kör mycket lite och kör alltid samma sträckor och samma hastigheter. I början hamnade jag som "supersäker" men så fort jag fick fria mil så slogs jag över över till "farlig" kategori, med oförändrat körbeteende.

Mailade kundtjänst om detta och fick bara något generiskt svar.

Det positiva är att all (annan) kommunikation har varit väldigt bra med dem. Förutom just detta då. De har ju makten att sätta mig i godtycklig kategori, utan att jag vet varför och de kan sen (antagligen - jag har inte fått något svar på det) justera både premie + eventuellt hindra mig att få utbetalt om någon olycka sker.

Jag letar just nu efter något som iaf närmar sig dera prisnivå och hittar jag något så kommer jag byta ganska direkt.

Nu har jag mailat dem med detta (se nedan) så får vi se vad de säger)
Om detta stämmer så borde ingen använda detta bolag
Citera
2025-06-26, 16:32
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Om detta stämmer så borde ingen använda detta bolag
Precis som ovanstående skribent vill jag verkligen varna för Paydrive. De envisas med att ge mig körstil "Farlig förare" trots att jag alltid kör lugnt och försiktigt och följer hastighetsreglerna. Det hjälper inte att klaga till bolagets Klagomåls-ansvarige eller till deras okunniga kundtjänst. Det enda svar man får är: "Vi litar helt på våra algoritmer". Ett mer passande namn på skojarbolaget borde vara "Fake-drive". Nästa årsförfallodag byter jag till ett seriöst försäkringsbolag. Visserligen dyrare men hellre det än att bli lurad.
Kommer aldrig någonsin mer anlita "Fake-Drive".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in