2021-11-05, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Jag tror inte att hon har något intressant att berätta.

PäPr har varit tydlig och öppen om vad han sett. Många vänner till PäPr tycks tro på hans berättelse. Vännerna har givetvis en viss koppling även till SuEk/SeEr vänkrets. Sanningshalten i PäPr:s berättelser torde därför bli någorlunda prövade på naturlig väg genom samtal vänner emellan.

Jag tror då att antingen berättar PePr exakt samma som SuEk eller också har hon fler luckor eller vissa osäkerheter om tid och datum.

Dvs jag tror att PäPr har fog för de händelser han refererar till. Men beträffande tider så tror jag att han kan ha tagit fel på klockslag och till och med veckor. För egen del misstänker jag varken PU eller PäPr för inblandning i Helenas försvinnande.

Om jag skulle ringa SuEr så vore det för att fråga om när hon lämnade Ulrika, om det nu stämmer att hon var där. Om det bara var en taxi som reste till området, betyder det att SuEk gick hem eller tog hon en taxi som inte gick till området därför att den så att säga gick från området.

Men även om jag skulle kunna fråga om detta så vet jag inte vad jag skall använda svaren till.

Klart är att PäPr är klar över att SuEk tagit taxi hem tidigare. Han har sagt att hon åkte hem, men det kan vara en förenkling för en resa i två steg med mellanlanding hos Ulrika. Han kan även ha glömt eller inte fått veta att SuEk tänkte åka dit först, om hon nu alls var där.

Säger du att SuEk är den person som det alldeles nyligen avslöjades som den som var hemma hos UA när HA ringde? Och som senare skulle bli ihop med ER, den som HA var intresserad av den kvällen? Hon ska ha pratat om problem med sin pojkvän, som om jag fattat det rätt var Kr*mer. Samma Kr*mer som säger att PU kom och bad om alibi tidig morgon?
Så SE visste alltså att HA inom kort skulle ta sig från Stadt till Hällristningsvägen? Mycket märkligt alltihop, eller har jag fattat något fel?

Och. Vad är det PäPr har sagt? Det har jag missat.
Citera
2021-11-05, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Säger du att SuEk är den person som det alldeles nyligen avslöjades som den som var hemma hos UA när HA ringde? Och som senare skulle bli ihop med ER, den som HA var intresserad av den kvällen? Hon ska ha pratat om problem med sin pojkvän, som om jag fattat det rätt var Kr*mer. Samma Kr*mer som säger att PU kom och bad om alibi tidig morgon?
Så SE visste alltså att HA inom kort skulle ta sig från Stadt till Hällristningsvägen? Mycket märkligt alltihop, eller har jag fattat något fel?

Detta var ju lite spännande ny input.
Jag blir precis som i ovanstående inlägg av Ajnoshort intresserad av vad som framkommit från PäPr.

Oj vad denna tråden tar olika vändningar
Min tanke är att detta sker för att det finns Så mycket outtalat eller oklart beskrivet om denna del. När något nytt yttras så kickar det naturligtvis igång nya spekulationer.
Citera
2021-11-05, 15:35
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AstorFlanell
Finns inte en chans att Kalla Fall/åklagare skulle ha ngt graverande på ClLe och sen sitta och tjuvhålla på det i tre månader. Dessutom har det inte i tråden framkommit det minsta rykte om graverande uppgifter om ClLe.
Förstår inte hur du vågar uttala dig så självsäkert?
Även om det skulle vara C.L. DNA på skorna så kan han ju ex. sagt att han skjutsat henne?
Så helt lätt är det nog inte att försöka sig på en nytt försök till häktning. Jag tycker det är mer positivt att vi inget hört än. Hade han varit helt avskriven, så hade nog det kommit ut direkt?

Lägg märke till att jag inte är lika stöddig som dig, jag kan ha fel. Men du skriver att det inte finns chans att de har något på Claes.

Varför är det så viktigt för er anti C.L maffia, att just C.L inte är inblandad? Prestige eller enbart pessimism?
Citera
2021-11-05, 15:47
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort

Alltså jag vet inget om SuEk var hemma hos Ulrika när Helena ringde. Exist ställde det som en fråga om det var så. Kanske är det den där danska skitboken som sprider dynga...

Men det finns en viss logik. Ulrika är deppig och tar sig hem. Helena ringer mitt i natten för att hon vet att systern är vaken kanske för att SuEk gett sig av dit.

Hur som helst skall du vara noga med förkortningarna här. Det är RoEk som är den som SuEk varit gift med och som Helena enligt tråden varit intresserad av. ER är en helt annan person.
Citera
2021-11-05, 16:04
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Vi vet inget än, varken du eller jag!
Så sitt ner i båten.

Jobbigt med pessimister!

Jag gjorde en sammanfattning av läget. Det var kanske pessimistiskt gjort ...
Senast redigerad av Ugglan. 2021-11-05 kl. 16:07.
Citera
2021-11-05, 16:05
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AstorFlanell
Finns inte en chans att Kalla Fall/åklagare skulle ha ngt graverande på ClLe och sen sitta och tjuvhålla på det i tre månader. Dessutom har det inte i tråden framkommit det minsta rykte om graverande uppgifter om ClLe.

Nej, Kalla fall har inget av värde på CL. (Dock skulle jag bli glad om jag har fel.)
Citera
2021-11-05, 16:38
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag tror inte att alla förstår hur Kalla fall arbetar. När Kalla fall tar sig an ett fall, gör de det helt förutsättningslöst och fäster ingen egentlig uppmärksamhet på vad tidigare utredare har drivit för spår eller haft för (huvud)misstänkta. Kalla fall går in i ett fall helt opåverkade och med öppna ögon och börjar från början. Det som Kalla fall har gjort i fallet är att de blev intresserade av några detaljer som tidigare utredare tydligen inte hade brytt sig särskilt mycket om. Faktum är att det stod i TSL redan i juni 1992 att unga kvinnor hade känt sig förföljda och "trakasserade" vid tiden för försvinnandet, och även jag har många gånger funderat över varför det aldrig blev något mer av de där skriverierna. Jag kan alltså konstatera att "Kling och Klang" kände till allt detta om unga, trakasserade kvinnor redan i inledningsfasen, men att de uppenbarligen inte gick vidare med det spåret. Det spåret fann Kalla fall däremot intressant nog att ta vidare. Således inget nytt i sak egentligen, bara ett annat sätt ta sig an redan kända detaljer.
Citera
2021-11-05, 16:43
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Att blottare inte är farliga, är en gammal skröna och det stämmer alltså inte. Vanligt att just våldtäktsmän börjar med blottning,
Anders E är ett exempel
Sen blir inte alla blottare våldtäktsmän, men många våldtäktsmän börjar med blottning
https://www.expressen.se/gt/psykologen-blottare-har-samma-grundproblem-som-valdtaktsman/
Man undrar verkligen hur C.L närmade sig dessa kvinnor han ska ha antastat?

Kanske U.A kan svara på den frågan?
Citera
2021-11-05, 17:03
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Alltså jag vet inget om SuEk var hemma hos Ulrika när Helena ringde. Exist ställde det som en fråga om det var så. Kanske är det den där danska skitboken som sprider dynga...

Men det finns en viss logik. Ulrika är deppig och tar sig hem. Helena ringer mitt i natten för att hon vet att systern är vaken kanske för att SuEk gett sig av dit.

Hur som helst skall du vara noga med förkortningarna här. Det är RoEk som är den som SuEk varit gift med och som Helena enligt tråden varit intresserad av. ER är en helt annan person.

Så är det. Boken av Lotte Dalgaard innehåller många faktafel. Det har GW Persson sagt flera gånger, och jag kan inte se någon som helst anledning att betvivla det som han säger. Även jag som är hyggligt påläst i fallet, ser ju att många saker inte stämmer. Dessutom träffade en bekant till mig en person för ett tag sedan som har lättare kontakter med folk med lite insyn i fallet, och den personen sa också att Lottes bok har stora brister. Jag har aldrig läst den där boken och kommer heller aldrig att göra det av nämnda anledningar. Ta bara en sådan enkel sak som att boken har skapat osäkerhet om vilka som åkte i taxin från Töreboda till Mariestad, när självaste Pernilla Wadebäck i radiodokumentären 2017 tydligt förkunnade att personerna var Ulrika, Helena och "mannen med pilotglasögon" (och eventuellt en till person). Glöm den där boken, det var så mycket bättre ordning i tråden innan några användare började läsa/lyssna på den.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-11-05 kl. 17:07.
Citera
2021-11-05, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Så är det. Boken av Lotte Dalgaard innehåller många faktafel. Det har GW Persson sagt flera gånger, och jag kan inte se någon som helst anledning att betvivla det som han säger. Även jag som är hyggligt påläst i fallet, ser ju att många saker inte stämmer. Dessutom träffade en bekant till mig en person för ett tag sedan som har lite insyn i fallet, och den personen sa också att Lottes bok har stora brister. Jag har aldrig läst den där boken och kommer heller aldrig att göra det av nämnda anledningar. Ta bara en sådan enkel sak som att boken har skapat osäkerhet om vilka som åkte i taxin från Töreboda till Mariestad, när självaste Pernilla Wadebäck i radiodokumentären 2017 tydligt förkunnade att personerna var Ulrika, Helena och "mannen med pilotglasögon" (och eventuellt en till person). Glöm den där boken, det var så mycket bättre ordning i tråden innan några användare började läsa/lyssna på den.

Du har inte läst den, men vet ändå vilka fel den innehåller? Ursäkta, men jag föredrar nog att lita på någon som inte bygger sitt omdöme på hörsägen.
Citera
2021-11-05, 17:11
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Du har inte läst den, men vet ändå vilka fel den innehåller? Ursäkta, men jag föredrar nog att lita på någon som inte bygger sitt omdöme på hörsägen.

Men jag ser ju här i tråden allt det som är direkt felaktigt och som användare drar upp! Jag tog ju upp ett exempel alldeles ovan. Hallå ...
Citera
2021-11-05, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men jag ser ju här i tråden allt det som är direkt felaktigt och som användare drar upp! Jag tog ju upp ett exempel alldeles ovan. Hallå ...

Hallå på dig själv. Då kan jag konstatera att du alltså litar på andrahandsuppgifter i ett anonymt nätforum framför att läsa boken själv. Tack för klargörandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in