2021-11-05, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Det ska vara särskilda regler för invandrare. Det är orimligt att någon som nyss kommit hit ska kunna utnyttja välfärden fullt ut. En svensk som arbetat och som blivit utförsäkrad ska inte ha samma krav som en blatte. Svenskar ska inte få det sämre för att blattar överutnyttjar våra system.Det har redan börjat.Här i Göteborg får svenskar som har försörjningsstöd inte längre busskort. Detta för att fler ska dela på kakan och pengarna räcker inte till

Idioter som drar in det. Det blir fler som plankar då, vissa får böter, kan inte betala, soc vill inte betala ja då blir det kronofogden skulderna blir högre och inträdet till arbetslivet blir högre. Ärthjärnor till politiker och tjänstepersoner som ger sig på de utsatta.

Och du är en jubelidiot som skyller på invandrare.
Citera
2021-11-05, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghrister.Clenning
Bra, då kan vi utvisa dom.

Utvisa dig själv din dumskalle. Ni svennar ska vara tacksamma för att det finns invandrare som kommer hit och berikar samhället på flera sätt. Problemet ligger hos er och endast er.
Citera
2021-11-05, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweden-is-Racist
Utvisa dig själv din dumskalle. Ni svennar ska vara tacksamma för att det finns invandrare som kommer hit och berikar samhället på flera sätt. Problemet ligger hos er och endast er.

Hur kan det vara vårt fel? Det är ju din drömregering som är vid makten. Hur tycker du det går?
Citera
2021-11-05, 13:31
Medlem
Saknar redan Stefan Löfvens logiska kullerbyttor:
Invandrare är inte fattiga för att de är invandrare, för svenskar hade varit precis lika fattiga om de inte haft pengar. Det hade varit lika illa.

Ingen större skillnad mot hur det lät i förra valrörelsen. Stödpartierna vill något annat.
Citera
2021-11-05, 13:34
Medlem
Losdrivarexistenss avatar
Jag förstår inte syftet. Känns bara som en bestraffning. Anställ dessa människor och ge dem en lön istället.
Citera
2021-11-05, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losdrivarexistens
Jag förstår inte syftet. Känns bara som en bestraffning. Anställ dessa människor och ge dem en lön istället.
Det man vill komma åt är i första hand folk som faktiskt inte vill jobba. Om en man har två fruar som klär sig i niqab så ingår det liksom inte i konceptet att de skall köra spårvagn.
Citera
2021-11-05, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vad basera du det på?
Det är väl fastställt att många grupper saknar kompetens.
Och att inte vilja gå 5 dagar i veckan till ett lågbetalt jobb när man får samma eller bättre ekonomi och är ledig är väl självklart?
Det hade inte jag heller gjort.
Jag vet hur det är i praktiken. Och det du skriver stämmer helt enkelt inte alls.
Citera
2021-11-05, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag är socialdemokrat och självklart är jag glad att vi har sociala skyddsnät i landet via försörjningsstöd och annat så att så få människor ska behöva leva på gatan utan tak över huvudet. Det kallas en välfärdsstat.

Men är man frisk och arbetsför då ska det också kunna krävas en motprestation för att få del av försörjningsstödet. Det finns många människor med olika handikapp i Sverige som inte kan ta vanliga jobb men dom har en sysselsättning . Ta Samhall tex dom gör ju en fantastisk insats för människor med olika handikapp. Människor får en meningsfull vardag och träffar andra människor.

Ja visst, men det där är bara temporärt ändå. Det jobb som krävs mer och mer är högkvalificerade arbeten och dessa simpla arbeten försvinner med automation. Även högkvalificerade arbeten försvinner med AI.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1412162/FULLTEXT01.pdf
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/domd-av-datorn

Ska man ha en diskussion om politik så ska den kunna omfamna både nuet och framtiden. För båda behövs. Att lägga en politik idag som inte omfamnar framtiden är förödande. Vi står handfallna inför det som komma skall.
Citera
2021-11-05, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Då får vi höja straffen och sänka kraven på fängelser och bura in dom.
Dvs tillbaka mot medeltiden vilket vi lagt grunden för med nuvarande politik.
Då får du både mat och boende. Fint.
Citera
2021-11-05, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korabilenrakt
Och då kan vi skeppa bort dessa avskum.
Om man börjar sno och inte bidrar till samhället. Vad ska vi med dessa människor till då?
Vad menas med det, i praktiken?
Citera
2021-11-05, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Jag vet inte, jag tror människan behöver stimuli utan tvekan. Men att denna stimuli måste bestå av just arbete är jag lite osäker på. En känsla av att vara behövd är viktigt men den behöver inte komma ifrån just arbete.

Förr i tiden så var detta mer sant då vi var jägare och samlare. Eller tidiga jordbrukare. Alla kunde bli sysselsatta utan problem. Men idag så lever vi i ett så pass automatiserat samhälle så detta kan inte längre vara en sanning kopplat till våran verklighet. Vad gör vi när allt är automatiserat och skapas av en AI?

Människan eller vår civilisation måste komma upp med ett alternativ, och det är rätt omgående. Jag spår att AI kommer dominera precis allting vad arbete heter vid århundrandets slut.

Fast nu beror det ju inte på AI utan på bristande matchning och kulturella skillnader.
Citera
2021-11-05, 14:30
Avstängd
CalzoneItalias avatar
När S-ledaren talade om integration och jobb betonade hon att det måste ställas krav på människor som står utanför arbetsmarknaden. Människor som är friska och arbetsförmögna ska jobba och inte gå på bidrag.

– Jag vill att alla arbetsföra som får ekonomiskt bistånd också ska möta en tydlig förväntan. Du ska lära dig svenska och arbeta ett visst antal timmar i veckan. Det ska samhället erbjuda dig som individ. För så funkar det i Sverige. Här får alla vara med och bidra, för alla behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in