Hej. I och med att kollektivtrafiken numera vill ha 1000(!) kronor i månaden för att resa 45 minuter fram och tillbaka till jobbet, och trängselavgifterna utesluter chansen att ta bilen så är jag seriös om att pendla med snabb (ja, olaglig) elscooter.
Jag har kikat på google maps, och om jag hade cyklat i 16 km/h (skitlångsamt) så skulle det ta strax under en timme för mig till jobbet (15 kilometer).
Jag förstår såklart att om jag nu skulle köra jävligt snabbt och polisen såg mig så skulle det bli dyrt

men jag kan ju faktiskt hålla tillbaka med hastigheten tills det är ganska folktomt och bränna på *lite grann*. Detta är främst för att 25 km/h är för låg topphastighet och för att spara tid, och lyxen att slippa känna sig stressad på väg till jobbet.
Allt detta sammantaget gör det värt risken för mig att köra snabb scooter. Chansen är liten (om jag inte är extremt korkad och bränner på som fan) för poliskontroll. (När har polisen haft "allmän" kontroller av elscootrar i manna minne?)
varför jag startar tråden:
Vad har ni för erfarenhet av att pendla med elscooter? På vintern och vid regn. Dessutom: vad bör man tänka på om man vill ha ett "pålitligt" fordon som kan funka som pendlingsfordon *varje dag*?
Ungefär: är vattentålighet nånting att tänka på? Måste man "serva" elscootrar (typ hjul och upphängning) som andra fordon? Måste dom tvättas ofta?
Liksom: Hur är scootrarna att använda som fordon i ren allmänhet, ur ett pendlar- och ägarperspektiv?
Bör nämnas att räckvidd endast behöver mätas åt ena hållet då jag kan ladda scootern på jobbet (i rumstemperatur) så minimun räckvidd behöver endast vara 15+ kilometer (utan marginal inräknad)