2021-11-05, 04:33
Medlem
Det är kallt som fan o stå still på en el-sparkcykel.
Det är tråkigt när det regnar, du blir blöt överallt. Skor, jacka, brallor o ända in på kalsongerna.
Du ska hålla på o ladda din jävla scooter varje dag, kanske till och med två gånger om dagen.
På sommaren går det an men på vintern? FY FAN du kommer dö.

Det är värt pengarna på bil eller bussen.
Citera
2021-11-05, 05:49
Medlem
mandelbiskviers avatar
Personligen hade jag köpt en elcykel, typ rawbike. Alternativt två skulle bli en el moped. Givetvis montera dubbdäck på båda.
Citera
2021-11-05, 07:08
Medlem
Hatans avatar
hahahah du gav mig världens kuf-idé tack för det!
Citera
2021-11-05, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Köp en moppe istället. Eller en fyrhjuling så du fixar snö.

Viarelli har en fyrhjuling som gör runt 50 km/h för 27k.

Det får man en bra beg bil för som drar lite bränsle. Orka sitta öppet i regn, risk och kyla för att eventuellt spara småoengar.
Citera
2021-11-05, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Hej. I och med att kollektivtrafiken numera vill ha 1000(!) kronor i månaden för att resa 45 minuter fram och tillbaka till jobbet, och trängselavgifterna utesluter chansen att ta bilen så är jag seriös om att pendla med snabb (ja, olaglig) elscooter.

Jag har kikat på google maps, och om jag hade cyklat i 16 km/h (skitlångsamt) så skulle det ta strax under en timme för mig till jobbet (15 kilometer).

Jag förstår såklart att om jag nu skulle köra jävligt snabbt och polisen såg mig så skulle det bli dyrt men jag kan ju faktiskt hålla tillbaka med hastigheten tills det är ganska folktomt och bränna på *lite grann*. Detta är främst för att 25 km/h är för låg topphastighet och för att spara tid, och lyxen att slippa känna sig stressad på väg till jobbet.

Allt detta sammantaget gör det värt risken för mig att köra snabb scooter. Chansen är liten (om jag inte är extremt korkad och bränner på som fan) för poliskontroll. (När har polisen haft "allmän" kontroller av elscootrar i manna minne?)

varför jag startar tråden:

Vad har ni för erfarenhet av att pendla med elscooter? På vintern och vid regn. Dessutom: vad bör man tänka på om man vill ha ett "pålitligt" fordon som kan funka som pendlingsfordon *varje dag*?
Ungefär: är vattentålighet nånting att tänka på? Måste man "serva" elscootrar (typ hjul och upphängning) som andra fordon? Måste dom tvättas ofta?
Liksom: Hur är scootrarna att använda som fordon i ren allmänhet, ur ett pendlar- och ägarperspektiv?

Bör nämnas att räckvidd endast behöver mätas åt ena hållet då jag kan ladda scootern på jobbet (i rumstemperatur) så minimun räckvidd behöver endast vara 15+ kilometer (utan marginal inräknad)
Vad jag har förstått (har aldrig åkt en sådan) så är huvudproblemet inte små hjul utan det faktum att styret är så jävla kort så det blir inte en avslappnad körning som på cykel utan färden går mest ut på att parera skiten för att få den dit man vill😁
Citera
2021-11-05, 08:39
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejsanHoppsan356
Det får man en bra beg bil för som drar lite bränsle. Orka sitta öppet i regn, risk och kyla för att eventuellt spara småoengar.

En bil är betydligt dyrare i drift pga fler komponenter som kan gå sönder. Besiktning varje år. Dyrare service. Högre skatt och försäkring mm.
Citera
2021-11-05, 09:21
Medlem
datalogs avatar
Jag pendlar med el-scooter till jobbet de få dagar jag sitter på kontoret. Det är ca 25 km enkelsträcka vilket tar 15-20 minuter. Fungerar utmärkt även på vintern, så länge det inte är massivt med snö på vägarna. Som folk redan nämnt så behöver man klä på sig rejält eftersom man står still i kall blåst. En annan nackdel på vintern är att batteriet inte presterar lika bra, jag har dock aldrig fått "soppatorsk" mellan jobbet och bostaden.

Jag äger en sån här:
https://minimotorssverige.se/product/dualtron-thunder/

Den är olaglig som fan i Sverige, men riktigt kul att köra. Å andra sidan är i princip alla el-scootrar olagliga idag eftersom de får ha en maxeffekt på 250 watt.
Senast redigerad av datalog 2021-11-05 kl. 09:26.
Citera
2021-11-05, 09:35
Medlem
Hatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Jag pendlar med el-scooter till jobbet de få dagar jag sitter på kontoret. Det är ca 25 km enkelsträcka vilket tar 15-20 minuter. Fungerar utmärkt även på vintern, så länge det inte är massivt med snö på vägarna. Som folk redan nämnt så behöver man klä på sig rejält eftersom man står still i kall blåst. En annan nackdel på vintern är att batteriet inte presterar lika bra, jag har dock aldrig fått "soppatorsk" mellan jobbet och bostaden.

Jag äger en sån här:
https://minimotorssverige.se/product/dualtron-thunder/

Den är olaglig som fan i Sverige, men riktigt kul att köra. Å andra sidan är i princip alla el-scootrar olagliga idag eftersom de får ha en maxeffekt på 250 watt.

Jag satt och klurade på en 3KW spark, åt pensionärer.
Kändes jävligt rocknroll, med en liten korg när dom varit på affären.
Citera
2021-11-05, 09:50
Medlem
Paris24s avatar
Elcykel är det givna valet, även om olaglighetskänslan försvinner och du känner dig som en tant. Du får tillgång till cykelbanan, som inte en moped har, och kan parkera lätt, som inte en moped kan.

Måste du komma fram snabbare och kan parkera lätt föreslår jag en aprilia moped, underbar att köra, snygg att se på, superbillig att äga.

I övrigt är det livsfarligt med elscooter jämfört med alla andra sätt att ta sig fram, och jag skulle aldrig någonsin använda den i något längre sammanhang med tanke på skaderisken. Det är som att föreslå en el-skateboard.
Citera
2021-11-05, 09:57
Medlem
Kan varmt rekommendera en sån här scooter

https://www.robotexperten.se/produkt...66-22387-49145

Gör upp till 30 km, laddar fullt på 4 timmar batteri
Minussidan är dom hårda däcken dock Men kör du på asfalt så är det inte nåt problem normalt sett
Citera
2021-11-05, 10:02
Medlem
Varför inte kolla upp en fatboy?
Finns modeller som gör 50 km/h en laddning kör du runt 50 km på
https://www.superbilligt.se/elcykel/fat-badboy-2000w
Citera
2021-11-05, 10:12
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay

Det är en väldigt låg topphastighet, men det är en väldigt bra snitthastighet.

När du tyckte 25 km/h var för sakta tog jag för givet att du inte fick köra något som gick fortare än så, dvs inte hade kk. Har du det kan du ju köra en snabbare elmoppe, t ex.

Och 16 km/h är ingen vidare snitthastighet heller om du cykelpendlar, möjligen om du fincyklar i kontorskläder, men omklädd på en bra hoj borde du snitta mer än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in